2016. Et år med formål.

BlueSalmon.jpg
 

Hva har skjedde i dette året? Vi har opplevd at Trump ble valgt til USAs president og at Storbritannia foretok sin Brexit fra EU. Brasil arrangerte OL, og Frankrike et fotball-EM Norge ikke klarte å komme med til. Kunstneriske (Ettore Scola og Dario Fo), arkitektoniske (Zaha Hadid), sportslige (Muhammad Ali, Johan Cruyff og Arnold Palmer), litterære (Umberto Eco og Harper Lee - på samme dag) og musikalske (David Bowie, Prince og Leonard Cohen) genier har forlatt oss. Her hjemme har flyktningstrømmen blitt slått både på og av, Märtha og Ari har gått hvert til sitt, mens både Bruce Springsteen og Justin Bieber har kommet hit. Pokemon inntok app-toppen og gatene, og Mission opplevde trippel triumf i Farmandprisen.

 

Purpose

Missions formål er blant annet å hjelpe bedrifter til å levere i henhold til sine formål. Det vi ynder å kalle PURPOSE har blitt et stadig viktigere og tydeligere element for oss i Mission i 2016. Vi har alltid vært opptatt av å utvikle identiteter som forholder seg til kjernen, grunnmuren eller grunnsetningene til kundene våre, men nå har vi i enda større grad satt dette essensielle punktet i system på en måte som vil kunne prege flere bedrifter enn vår egen.

The Mission Report 2017

Det er ikke nødvendigvis slik at den gjennomsnittlige bedrift har sitt eget purpose, eller formål, risset i stein eller skrevet i ildskrift på styrerommet. Jakten på purpose handler om å finne frem til eller gjenoppdage den aller, aller mest sentrale livsnerven til selskapet, den store sannheten som gjør at dette er et fantastisk sted å arbeide og en aktør å regne med i fremtiden. Vi møter både bedrifter som ikke har noe særlig bevisst forhold til sitt eget formål og andre igjen om har det langt fremme i bevisstheten. Til våren kommer vi med The Mission Report, som tar for seg de største bedriftene i Norge, og ser nærmere på hvordan disse forholder seg til sitt eget formål. Hvis du er en av de som tar dette alvorlig, er du velkommen til en prat med oss – om nødvendig allerede før selve rapporten blir ferdigstilt, dersom du skulle ønske det.

Innsikt med hensikt

I januar 2016 begynte vi i Mission å skrive under en ny fane på nettsiden vår – INNSIKT. På denne bloggen deler vi meninger, erfaringer og tanker innenfor de områdene vi har spesialisert oss på. Til tider særdeles krevende for oss Mission-skribenter, men tallenes tale er klar: eksisterende og potensielle kunder og dessuten Google setter pris på innsatsen vår.

Vi håper selvfølgelig at vi ikke gir i fra oss så mye informasjon at noen av dere tenker ”tusen takk, da kan vi ordne resten selv”, men at dere skjønner at resten av isfjellet, for å si det sånn, ligger gjemt under overflaten her hos oss. Vi er uansett stolte av å ha levert 8 case-beskrivelser, 11 white papers og hele 40 blogg-innlegg i løpet av året som har gått – i tillegg til alt det andre vi har gjort for kundene våre. De 90.000 ordene vi har begått på nettsidene våre i år, er omtrent det antallet ord en skikkelig krimbok bør inneholde - men selvfølgelig mye mer spennende…

Kundeprosjekter

Vi har skrevet 26 case-beskrivelser om kundene i år, der vi tar for oss Utfordringer, Løsninger, Formål og Resultater og krydrer det hele med bilder som dokumenterer det vi har gjort. Her finner du en salig blanding av det vi holder på med; fra Norge rundt med sunne råvarer til totale identitetspakker:

  1. EVRY. Purpose.

  2. EVRY. Merkevareidentitet.

  3. BAMA Storkjøkken. Kort & godt.

  4. Eika. Ny merkevareidentitet.

  5. Expo Nova. Butikk-konsept.

  6. Hercules Capital. Building tomorrows winners.

  7. SiO. Skiltsystem

Purpose

Når det gjelder formål, eller purpose, har vi skrevet følgende artikler:

  1. Derfor vil et definert formål styrke din merkevare.

  2. Det du jobber med – hvorfor startet du med akkurat det?

  3. Hvordan tiltrekke seg unge talenter ved bruk av formål?

  4. Skaff deg en sterk merkevare og sett ditt preg på verden.

  5. Millenniumsgenerasjonen: tidenes beste generasjon?!

Se her for en fullstendig oversikt over saker om purpose.

Employer Branding

Vi har også skrevet mye om dine nåværende og ikke minst fremtidige ansatte. Employer branding er et spennende felt der det også hjelper å ha et prikkfritt purpose i bakhånd:

  1. Employer branding, del 1. Hvorfor tenke nytt når det gjelder rekruttering?

  2. Employer branding, del 2. Slik styrker bedriften sitt employer brand.

  3. Toppkandidater vil jobbe for de beste arbeidsgiverne

En fullstending oversikt over employer branding finner du her.

Merkevarebygging/branding

Her befinner vi oss midt i det dypeste kjerneområdet vårt, så les gjerne mer om hva vi har å fare med i den anledning. Theaitetos sa at ”spørsmålet er all kunnskaps begynnelse”, men et og annet svar er heller ikke å forakte:

  1. Disruption – nå snakker vi omveltning. Hvordan en ny type merkevarer revolusjonerer markedene

  2. Slik finner du din egen målgruppe og lærer den å kjenne.

  3. Hvilke nasjoner vinner olympiske medaljer i merkevarebygging?

  4. KAWS-effekten: Hvordan en gatekunstner fra New York ble transformert til et globalt og utfordrende varemerke

  5. Hvorfor er corporate branding viktig?

  6. La ikke merkevaren gå i glemselen. – OK, så dere har fått dere en flott logo. Hva nå?

  7. Beliggenhet. Beliggenhet? Beliggenhet!

  8. Forbedring fremfor forandring

  9. Et godt slagord sier mer enn tusen ord.

Klikk her for mer mer om branding og merkevarebygging.

”Spørsmålet er all kunnskaps begynnelse”

-Theaiteto

Navneutvikling og tone of voice

Det er mulig at et bilde kan si mer enn tusen ord, men det kan et godt ord også. Vi leverer både nye navn og setter tone til bedriftens stemme, for ikke å snakke om hva ord og bilder som samarbeider godt kan gjøre for identiteten din:

  1. Tone of voice. Selskapet ditt har allerede en måte å snakke på.

  2. Navneutvikling. Et godt navn gir merkevaren gevinst.

  3. Merkevarene og selskapene deres snakker ikke alltid samme språk

  4. Hvordan være verbal for det visuelle?

  5. Tone of choice

  6. Gå ikke alltid over bekken etter navn

  7. Hvor kommer alle navnene fra?

  8. Jakten på det råeste navnet

Klikk her for mer om navneutvikling og her for tone of voice.

Design. kommunikasjon m.m.

Når det gjelder kommunikasjon og design har vi også mye på hjertet, og her kan du se noe av det:

  1. Bilder – en effektiv merkevarebygger.

  2. Har du husket å forankre merkevaren hos dine ansatte?

  3. Kan du fortelle bedriftens historie, og vil noen i så fall lytte?

  4. Å forstå kundens handlevaner er nøkkelen til å lykkes med butikk

  5. 5 tips for retailere i en tid med knivskarp konkurranse

  6. Googles beste praksis for designsuksess

  7. Det tenkes nytt innenfor detaljhandelen

  8. Hvordan holder du merkevaren din i live?

  9. Den tradisjonelle kundereisen eksisterer ikke lenger.

  10. Det lønner seg å kommunisere smart

  11. Hva slags leder er du når det stormer?

  12. Hvordan få mest design for pengene dine

  13. Ingen klarer å lese den nye logoen? – Bra!

  14. Design kutter kostnadene.

  15. Hvordan jobber vi videre med ditt design?

  16. Finn din formel og hold deg til den.

  17. En merkevare er ikke bare en kul logo

  18. Hva er så viktig med den fonten da?

  19. Verdien av en idé ligger i bruken av den.

  20. Derfor spiller typografi en sentral rolle i det å bygge merkevarer.

  21. Visuell hverdag. En samtale med fotograf Damian Heimisch.

Her finner du mer om design. For samlet oversikt over artikler om kommunikasjon, se her.

Som du ser har vi hatt mye på hjertet gjennom 2016. Dette er bare noe det vi har skrevet om. En fullstending oversikt over vår innsikt finner du på bloggen vår. Nå ser vi frem mot et spennende 2017.

Ta gjerne kontakt med oss hvis du liker måten vi ser på ting. Og dersom du ennå ikke mottar vårt nyhetsbrev, så bare fyll ut skjemaet under og send oss.

 
Previous
Previous

Rebranding av Mastercard, Premier League og Oslo Bysykkel

Next
Next

Millenniumsgenerasjonen – tidenes beste generasjon?!