EVRY – Purpose

Er du forberedt på fremtiden, klarer du deg bedre i nåtiden.

Merkevaren som ledestjerne

EVRY er et av de ledende IT-selskapene i Norden med 8 800 ansatte. I 2015 ble EVRY kjøpt opp av et private equity fond ledet av Apax Partners. Merkevaren EVRY kommer først og fremst til uttrykk gjennom alle de ansatte som hver dag går i kundemøter og representerer selskapet. Med over 10 000 kunder i 18 land var det behov for å få alle ansatte til å representere merkevaren slik at de i sum skapte én sterk merkevare. De hadde en ambisjon om å fornye og forbedre selskapets konkurranseevne i det nordeuropeiske markedet. Mission ble valgt som samarbeidspartner til å bistå med dette arbeidet.

Prosjektleveranser – følgende prosess ble gjennomført


Innsikt

  • Kundeundersøkelse

  • Medarbeiderundersøkelse

  • Intervjuer med ledelse og ansatte i Sverige og Norge

② Definere

  • Workshop i Stockholm og Oslo

  • Utvikling av purpose-plattform

③ Utvikle

  • Purpose statement

  • Purpose story

④ Aktivere

  • Presentasjon overfor ansatte i hele Norden

  • Intern strategiweb

  • Kampanjer og kommunikasjon på nett og sosiale medier

  • Employer branding-aktiviteter

  • Onboardingprogram for nyansatte

  • Lederkonferanse (Executive Management Forum)

 ① Innsikt


For å definere selskapets purpose var det viktig at vi fikk en dyp forståelse for merkevaren, historien, kulturen, konkurranselandskapet og ambisjonene.

 

Strategisk endring

Et av de første oppdragene var å identifisere selskapets rolle i en verden som var i konstant bevegelse. Når vi intervjuet ledelse, ansatte og kunder fra hele Norden, oppdaget vi at EVRY var allment kjent for å være et selskap som får jobben gjort. Dette ble støttet av markedsundersøkelsene som ble gjennomført i både Sverige og Norge. Denne egenskapen manglet ofte blant de større internasjonale selskapene EVRY konkurrerte mot. Disse klarte ofte ikke å levere i tråd med sine egne høye løfter om digital transformasjon.

Mission gjorde en strategisk endring for Evry. I denne digitale tiden etablerte vi en ny posisjonering for dem.

Posisjonering

EVRY har i løpet av de 50 årene selskapet har eksistert, opplevd mange store endringer innenfor teknologisektoren. Men når den digitale transformasjonen vokste frem, sto EVRY overfor noen helt grunnleggende endringer. Fra å ha et sterkt fokus på IT-drift, servere og maskinvare, skulle selskapet nå posisjoneres til å bli det ledende nordiske teknologi- og konsulentselskapet – i konkurranse med både nordiske og globale selskaper.

 
EVRY måtte først klare å posisjonere seg se over konkurrentene, det ble da etablert et kart over konkurrenter.

② Definere


I denne fasen definerte vi en felles plattform med mål om å forene ansatte, kunder og eieres interesser.

 
Steget videre var å gjennomføre workshops hvor vi identifiserte verdiene til de ansatte. Tydeliggjør verdier og posisjonen til EVRY.

Lidenskapelig opptatt av fremtiden

I samarbeid med EVRY gjennomførte vi workshops ved kontorene i Norge og Sverige for å avdekke hva de ansatte brenner for. Ved å bruke en prosess med arketyper, identifiserte vi EVRY som en Utfordrer. Et slikt selskap kjennetegnes av å våge å gå nye veier og å ha et ønske om å sette spor etter seg.

Deltakerne i hver workshop bidro med unike perspektiver og et stort engasjement. Dette ga prosessen både en god intern forankring og en tydeliggjøring av organisasjonens og merkevarens rolle i markedet. Resultatet av arbeidet ble presentert for ledelsen og ga en unik plattform for å ta strategiske valg.


Purpose plattform

I begge heldagsworkshopene i Stockholm og Oslo ble det gjennomført fire samtaler:

 
  1. Hvilken kategori tilhører vi, og hva gjør oss unike her?

  2. Hvem er vår hovedmålgruppe, og hva søker de å oppnå?

  3. Hvilke verdier er det vi skaper?

  4. Hva er det vi brenner for, hvilken passion er det vi har for fagfeltet vårt?

Disse samtalene ble gjennomført dels som åpne samtaler og dels som oppgaver som ble løst av deltakerne. Begge workshopene ble oppsummert, og en sluttrapport ble utarbeidet for ledelsen før endelig purpose plattform ble konkludert og godkjent.

③ Utvikle


Selskapets purpose ble utviklet for å gi merkevaren og organisasjonen et felles fokus og motivere de ansatte.

 
For å utvikle formålet var vi en gruppe mennesker som konkretiserte purpose gjennom purpose plattformen.

Et meningsfylt formål

Basert på purpose-plattformen ble det utarbeidet tre alternative veier å gå før vi endte opp med “Shape the future today” som purpose statement for EVRY. Dette utsagnet ga ledelsen et felles fokus, og de merket seg at også ansatte og kunder oppfattet dette som et positivt budskap.


Purpose statement

Dette er et statement som gir de ansatte et felles fokus uavhengig av kundeservice, faglig utvikling, produktsortiment, markedsføring og mye mer.

 
Shape the future today - Evry

④ Aktivere


Til sist ble spesielt ansatte og jobbsøkere involvert i selskapets formål, noe som var den beste måten å skape fokus og engasjement på.

 
For å ta det nye purpose statementet i bruk ble det brukt i employer branding sammenheng. Da gjennom jobbsøkere, ansatte og i en vellykket børsnotering.

Dette formålet ble temaet for det nye lederprogrammet og en grunnsetning innen utvikling av ansatte. Ved å la formålet være førende for merkevaren tilbyr EVRY nå en langt mer offensiv og fremtidsrettet strategisk tjeneste. At selskapet har blitt forsterket med 700 dyktige mennesker plukket fra øverste hylle, har også vært med på å legge grunn for selskapets meget vellykkede børsnotering i 2018.

 

Fordeler ved formålet

  1. En samlet kultur med en felles ambisjon.

  2. Tiltrekker seg de mest attraktive jobbsøkerne i et konkurranseutsatt marked.

  3. Setter igang nytenkning omkring tilbudte tjenester og produkter.

  4. Sender et meningsfullt budskap til investorene.

EVRY sin konserndirektør for human resources ga oss et sitat om at Mission gav dem et tydelig løft.

«Alle bedrifter står overfor grunnleggende endringer på et eller annet tidspunkt. Å definere selskapets formål tydeliggjorde hva som var styrkene våre og ga oss en felles ambisjon som løftet oss ytterligere.»

Trond Vinje – Konserndirektør, Human Resources i EVRY

(2019)

Resultater fra det 3-årige endringsprogrammet


40%

Redusert turnover

Reduserte turn-over blant ansatte med 40% på tvers av forretningsenhetene.

1,567

Forbedret lønnsomhet

Forbedret lønnsomhet fra −938 millioner kroner til +629 millioner kroner.

4th

Rangering

Steg fra 12. plass til fjerdeplass i rangeringen som det mest attraktive IT-selskapet å jobbe for i Norge.

3X

Tredobling av verdien

Selskapets verdi ble nesten tredoblet på Oslo Børs fra 4,28 milliarder kroner til 11,5 milliarder kroner ved børs re-introduksjonen i 2017.

Marketing brand manager i gruppen for kommunikasjon og markedsføring i EVRY gir et sitat hvor Mission engasjerte de 8800 ansatte og utviklet merkevaren til EVRY.

«Å engasjere våre 8 800 ansatte er ingen dårlig prestasjon. Vi har sammen med Mission utviklet vår merkevare gjennom å inspirere og veilede alle ansatte og ledere på en måte som skapte et positivt løft på vår kultur.»

Mona Lunde Martinsen – Marketing Brand Manager, Group Communications and Marketing i EVRY

(2019)

Det er viktig å dele formålet og purpose statement til bedriften gjennom en digital fordel og flere plattformer som ipad, mobil og data.
 

EVRY identity

Bringing purpose to life through digital advantage

La oss skape noe magisk sammen!

Previous
Previous

Herkules Capital – Merkevareidentitet

Next
Next

Expo Nova – Purpose