Hva er posisjonering? Har du en unik markedsposisjonering?

To mennesker i dialog om posisjonering ved en vanndispenser.
 

Vær bevisst at din merkevare har en klar posisjon i markedet og at du trenger å vedlikeholde denne. Unngå at konkurrenter tar din markedsposisjon. Vi skal utdype hvordan du kan jobbe med posisjonering og merkevarebygging. Det er viktigere enn noen gang å være tydelig på din posisjoneringsstrategi, spesielt i usikre tider som nå.

Interessert i hvordan vi jobber med posisjonering og merkevarestrategi?

 

Hvordan skaper vi vår egen unike posisjon?

Hva er posisjonering?

Posisjonering handler om hvilken måte vi ønsker å etablere oss i mottakers bevissthet. Hensikten er å skape ønskede assosiasjoner til merkevaren som ivaretar merkevarens egenart og styrker. I tillegg ønsker vi med en klar posisjonering å skille oss fra våre konkurrenter. Med mindre du har utviklet ditt eget marked, har du sannsynligvis konkurrenter å stri med, og de har mest sannsynlig et lignende produkt å tilby markedet. Gitt dette er du nødt til å definere din posisjon i markedet.

Hva tilbyr din bedrift som konkurrentene ikke har, og kan du forsvare din posisjon på lang sikt?

Motemerker har de samme utfordringene. De lager i hovedsak det samme produktet som alle andre i markedet, til omtrent lik pris, og selger produktet innenfor den samme sesongen. Hvis korte skjørt er “in” vil Gucci designe en sensuell stil, Prada en kunstnerisk stil og Alexander McQueen vil presentere en mer crazy variant, og alle tre vil uten tvil hevde sin unike posisjon i markedet som den som fører an.

Konkurransedyktig posisjonering kan være basert på ulike forhold: pris, tilgjengelighet, stil, emosjoner eller en filosofi. Det viktigste er at din merkekevare har en klar posisjon i markedet, at du er bevisst den og at du vedlikeholder den. Hvis ikke åpner du opp for at konkurrentene tar posisjonen din og gjør den til sin egen.

Tydelig markedsposisjon

Det er viktig at det er en sammenheng mellom ekstern og intern kommunikasjon. Ekstern kommunikasjon skal ta bedriftens kundeløfter til nye høyder, alltid strebe etter forbedringer og en tydeligere markedsposisjon. Dette kan virke motiverende på ansatte. Men går en for langt, kan effekten bli at ansatte ikke kjenner seg igjen i budskapet og blir desillusjonerte eller taper motivasjon. Denne krevende balansegangen lykkes du best med gjennom å snakke med ansatte i forkant av ekstern lansering.

Les hvorfor det er viktig å finne en formel, og holde seg til den når det gjelder kommunikasjon.

Vender du blikket innover blant egne rekker først, skaffer du deg positive allianser blant ansatte. Dette er et stort pluss når dere skal ta en ny posisjon og er i en endringsfase. Ansatte som identifiserer seg med arbeidsplassen sin og forstår formålet til bedriften, trives ikke bare bedre med seg selv på arbeidsplassen, de er også mer produktive. Erfaring viser at design og merkevare som er rotfestet i bedriften fra øverste leder ned til trainees, nyansatte og deltidsansatte, er med på å styrke merkevaren - og de ansatte blir på den måten merkevareambassadører. Slike fans av den nye merkevaren er gull verdt når merkevaren skal lanseres. Desto flere som snakker opp merkevaren internt, desto bedre vil den sitte hos målgruppen.

Sjekkliste

  1. Er du klar over dine konkurrenter og deres posisjon?

  2. Er din posisjon klart definert?

  3. Kan du opprettholde og vokse med din posisjon som utgangspunkt?

 
Previous
Previous

Det lønner seg med smart markedsføring og kommunikasjon

Next
Next

Googles beste praksis for suksess med designprosess