Tjenester / Merkevareidentitet

Merkevareidentitet gir strategien liv

Merkevareidentiteten er den sterkeste måten å gjøre merkevarestrategien konkret. Ved hjelp av design kan vi gjøre merkevaren attraktiv og definere hvilken rolle den skal spille.

 

Synk eller svøm

Ønsker du at merkevaren skal ta rollen som markedsleder så kreves det selvsagt noe annet enn om du velger å være en som følger etter. Om du ikke foretar deg noe, men lar identiteten bestå vil du etter noen år erfare at du ufrivillig har blitt reposisjonert, fordi markedet rundt deg har beveget seg fremover. De merkevarene som er mest aktive og bevisste i hvordan de uttrykker seg leder ofte an i et marked, mens de øvrige vil bli ledet dit markedet tar dem.

 

«Det viktigste for oss er den interne stoltheten i BAMA Storkjøkken etter arbeidet vi har hatt med Mission»

Bent Andersen
Konserndirektør - Bama Storkjøkken (2021)

Hva skal identiteten gjøre for deg?


Hvordan vi jobber

Vi har etablerte verktøy og prosesser som bidrar til at identiteten fornyes og formidler merkevarestrategien.

Kundefordeler

  • Et fornyet og fremtidssikret merkevareuttrykk.

  • Et helhetlig designsystem som effektiviserer det daglige markedsarbeidet.

  • Økt synlighet og gjennomslagskraft i markedet.

Hvor lang tid tar det

Gjennomføring av en komplett prosess tar erfaringsmessig fra 16-20 uker. I et oppstartsmøte enes vi om datoer for viktige milepæler og definerer sammen hvilke ressurser som kreves internt med tanke på forankring og beslutning.

 

Vår prosess


① Innsikt

Vi starter alltid med en nullpunkt-analyse av dagens designuttrykk, der våre designere analyserer identitetens ulike verktøy (fargepalett, fonter, bildestil mm). Analysen gjøres mot et utvalg konkurrenter vi sammen har valgt.

En slik analyse gir oss et godt grunnlag for hvor merkevaren befinner seg i forhold til målgrupper, bransje og posisjon, og gir svar på:

  • hva identiteten kommuniserer

  • hvordan identiteten oppfattes i dag

  • hvordan identiteten ønskes å bli oppfattet

 
  • Visuell analyse

  • Anbefaling for designutvikling og grad av endring for merkevareidentiteten


② Planlegging

Basert på innsikt fra første steg, gjennomfører vi en strategisk workshop. Innholdet i denne workshopen danner grunnlaget for merkevarens designstrategi, og vil være vårt styringsverktøy gjennom hele identitetsprosessen.

 
  • Workshop

  • Designstrategi:

    1. Merkevarens personlighet

    2. Mål og strategiske føringer


③ Design

Designstrategien gir oss et perfekt grunnlag for designutvikling. For å bygge bro mellom strategi og design utvikler vi et konsept som utgangspunkt for tre visuelle retninger. Deretter videreutvikler vi designet basert på valgt retning.

 
  • En visuell identitet med grafisk verktøykasse


④ Kvalitetssikring

Når designet er godkjent, kvalitetssikres alle elementer for merkevaren. Vi utarbeider regelverk og forbereder opplæring av nøkkelpersonell.

 
  • Utarbeidelse av designregelverk

  • Varemerkeregistrering

  • Lanseringsplan både internt og eksternt

  • Evalueringsmøte 3 måneder etter lansering

Prosjekter med Merkevareidentitet

Artbird

Show yourself

Narvesen

Fornyelse av en merkevare i møte med drastiske endringer i detaljhandelen

BAMA Storkjøkken

Hvordan vise bredden av hva man har å tilby?

 

Snakk med oss om merkevareidentitet!