BAMA Storkjøkken – Merkevareidentitet

Hvordan vise bredden av hva man har å tilby?

 
 

BAMA Storkjøkkens formål er å bringe de beste måltidsløsningene til bords. Bak denne setningen ligger det et ønske om å gjøre alt det som optimaliserer måltidet for kjøkkensjefer, kantinearbeidere, hotellgjester og ansatte i bedrifter, det offentlige og på gourmetrestauranter. Alle kunder og alle kundens kunder skal nyte godt av de anstrengelsene BAMA Storkjøkken gjør for å få det beste ut av de beste råvarene. Kunnskap innen helse, ernæring, smak, råvarer, valgmuligheter, variasjoner, presentasjon, ingredienser, oppskrifter og mye annet skal kulminere i de riktigste måltidsløsningene.

 

 «Det viktigste for oss er den interne stoltheten i BAMA Storkjøkken etter arbeidet vi har hatt med Mission»

— Bent Andersen, Konserndirektør, Bama Storkjøkken

(2021)

Utfordring

BAMA Storkjøkken selger mye frukt og grønnsaker i løsvekt, og mange kunder så tidligere bare på dem som et råvarehus. De var den klart største leverandøren i sitt slag her til lands, men likevel ganske usynlige og med sprikende kommunikasjon. Oppgaven bestod i å posisjonere BSK til noe mer enn bare en leverandør av råvarer, men også en aktør som tilbyr rådgiving og kunnskap. Med flere datterselskaper og ulike produktkonsept, skulle alt samles under én tydelig, moderne og fremoverlent merkevare.

Løsning

Kommunikasjonen har blitt samkjørt, strukturert og spisset mot fagfolkene i landets mange storkjøkken. Fokus er i stor grad flyttet fra bondens jorde til kjøkkenbordet. Her har det vært viktig å vise BAMAs trygghet og seriøsitet, men også deres sunnhet, friskhet og lekenhet. Dette gjenspeiles blant annet i flotte fotografier av råvarer, lekne bilder av de kreative kokkene og råvarekomponistene i Bama Culinary Team, samt en omfattende kategorisering av tomater, poteter og andre produkter der det er viktig å vise brukerne produktbredden og variasjonsmulighetene.

Resultat

Responsen fra kundene har vært meget positiv, og veksten i sosiale medier er omfattende. Antallet likes på Facebook er mer enn tidoblet. Den interne stoltheten i Bama Storkjøkken har økt betraktelig, og omsetningen har doblet seg til nesten 2,5 milliarder. De har med andre ord nådd målet om å gå fra å være et råvarehus til å bli et rått varehus.

Bama sitt samarbeid med oss resulterte til en helt ny merkevareidentitet.
Gjennom flere caser og store endringer skapte vi en ny identitet gjennom design.
BSK_Rødbete_x_2.jpg
Bildebanken tok for seg flere av matvarene som vi kan bruke tankeprosessen rundt design.
Et bredt spekter av matvarer som tok del i bildebanken for å finne riktig fotostil. Dette bidrar til hvordan vi skal lage merkevarevideoer.
Sammenlignet med de andre matbildene skaper dette en fotostil tilknyttet merkevarearkitekturen.
Gjennom fotoprosessen skapte vi salgsmateriell.
Ved å ta foto av flere råvarer til salgsmateriell kan det også benyttes til sosiale medier.
Bama_greendays.jpg
 

Levert

Merkevareidentitet

Kommunikasjonsplattform

Merkevarearkitektur

Merkevarevideoer

Kategoriutvikling

Tone of voice

Fotostil/fotobank

Salgsmateriell

Opplæringsmateriell

Messekonsepter

Brandguide

Sosiale medier

Etter fotoprosessen kan vi bruke råvarer som opplæringsmateriell, salgsmateriell eller som en fotobank.
Et resultat er at vi lagte fulle hefter til opplæringsmateriell, salgsmateriell og en kommunikasjonsplatform.
 
 
Visualisering av tomat til bruk i sosiale medier, opplæring eller salg sammenheng.
Visualisering av et utvalg av tomater slik at det kan gi forståelse til kategorien. Dette er en fotostil som også brukes til opplæring.
BAMA_case_img19.jpg
Sammenligning av produkter gir god kjennskap og en ryddig og fin tone of voice gjennom fotostil og fotobanken.

La oss skape noe magisk sammen!

Previous
Previous

Eika Alliansen – Merkevareidentitet

Next
Next

Aktiv – Merkevareidentitet