“Galskap er å gjøre det samme om og om igjen, og forvente et helt annet resultat”. påstod Albert Einstein. Men i merkevaresammenheng lurer vi litt på om det ikke er like mye galskap å gjøre det samme som i fjor og forvente det samme resultatet?
Perspektiver
DesignStudio has partnered with TheFork to give the restaurant booking app a new strategy, visual and verbal identity with a focus on the real-life experiences around dining.
Internasjonale nyheter
B&B studio has devised the name, branding and packaging for new alcohol-free instant spritz cocktail Citizen Spritz, looking to “eschew the embellished codes of the spirits and faux spirits” category with a “clean, vibrant look”.
Internasjonale nyheter
Derek&Eric has partnered with Kuba & Friends to rebrand pet supplement company Pet Lab Co incorporating a wordmark that adapts with photography and “playful” continuous line drawings. Chris Masanto started Pet Lab Co after losing his dog Krystal, who suffered a lot of arthritic pain in the last years of her life.
Internasjonale nyheter
In a new campaign by BBH agency, fast-food chain Burger King decided to (once again) troll its competitor(s). Only this time, it’s not via an army of scary clowns nor by getting dressed in white sheets to resemble a silly ghost to mark Halloween. Instead, the brand stripped its Whopper down to the patty and used the famous flame-grill lines found on every burger to not only tease its rivals but also to remind consumers that these lines are “what makes the Whopper taste far superior to rival burgers.”
Internasjonale nyheter
Juice brand Minute Maid has a new global identity and campaign made in collaboration between Jones Knowles Ritchie (JKR), Grey, VMLY&R and Landor & Fitch.
Internasjonale nyheter
Justified Studio has designed the branding for new climate-focused social network Holi, with a visual identity inspired by organisational tools such as wireframes and highlighter pens.
Internasjonale nyheter
Landor & Fitch has rebranded Eurotunnel Le Shuttle with the revised name Le Shuttle and created a new wordmark in a monochrome colour palette as it seeks to attract new travellers.
Internasjonale nyheter
Pentagram partner Marina Willer has led the rebrand of UK music therapy charity Nordoff and Robbins, tweaking its name and designing a logo inspired by sounds waves. Since being founded in 1959 by American composer and pianist Paul Nordoff and special education teacher Clive Robbins, the charity has worked to create a space for people to express themselves through music as well as carrying out research and educating music therapists.
Internasjonale nyheter
In time for the COP27 climate summit, a team of researchers led by architect Adrian Lahoud has developed an app that calculates how much coastal cities are owed in climate reparations to make up for the destruction wrought by rising sea levels.
Internasjonale nyheter
Swedish design studio Tomorrow Machine has collaborated with juice company Eckes Granini to develop a bio-based bottle called GoneShells, which is made from potato and can be eaten, home-composted or dissolved under water when finished with.
Internasjonale nyheter
Vil du motta nyhetsbrev fra oss?
Da får du de nyeste artiklene, e-bøkene og annet faglig innhold knyttet til merkevarer, identitet og design.
Faglig innhold
Vi holder oss stadig oppdatert, og deler gledelig vår innsikt med deg.
Her finner du en samling med over 200 artikler og e-bøker som handler om temaer knyttet til merkevarer, identitet og design.
Artikler
“Galskap er å gjøre det samme om og om igjen, og forvente et helt annet resultat”. påstod Albert Einstein. Men i merkevaresammenheng lurer vi litt på om det ikke er like mye galskap å gjøre det samme som i fjor og forvente det samme resultatet?
Strategisk mot er evnen og viljen til å ta kalkulert risiko og gjøre tøffe beslutninger for å nå langsiktige mål. Dessverre mangler norske organisasjoner ofte denne viljen. De fokuserer på hverdagsproblemer og er for trege til å gripe muligheter.
Når det er på tide å oppdatere selskapets merkevare, er det avgjørende å lede prosessen med klarhet og strategisk tenkning. I denne artikkelen utforskes hva du absolutt ikke bør gjøre for å unngå kostbare feil under rebranding. Oppfordringen er å unngå å kaste seg ut i det uten plan og å tro at designprosessen kan være ukomplisert. Samtidig sammenlignes merkevarebygging med kjøring; å ha et klart mål er nøkkelen for å unngå å havne i "grøfta". Tydelige mål og en grundig brief er viktige investeringer for å sikre suksess og hindre unødvendige komplikasjoner.
Merkevareplattformen fungerer som selve hjertet i merkevarestrategien din. Den definerer merkevarens DNA, personlighet og hvordan den naturlig uttrykker seg. Denne artikkelen utforsker de seks nøkkelkomponentene i en sterk merkevareplattform og vi håper den vil hjelpe deg med å bygge en solid og autentisk merkevare.
Det er dyrt å ansette, og enda dyrere er det å ansette feil folk. Folk som drar bedriftskulturen i feil retning. Folk som kanskje er kjempeflinke, men som ikke klarer å finne seg til rette og forlater jobben ved første korsvei. Folk som gjør de andre ansatte dårligere.
Employer Branding handler ikke bare om å tiltrekke seg flinke folk, men like mye om å beholde og engasjere de du allerede har. I denne artikkelen skal vi gå igjennom noen av de viktigste elementene i en slik strategi.
Nye medieplattformer. Nye konkurrenter. Nye forbruksmønstre. Det blir bare vanskeligere å skape kommersiell suksess. Å bygge merkevare. Men i tøffe tider er en sterk merkevare ikke lenger bare et "nice-to-have"; Det er en nødvendighet for å skille seg ut og engasjere kundene.
I denne bloggposten vil vi utforske viktigheten av sterke merkevarer og dele nøkkelfaktorer som kan hjelpe deg med å bygge en solid merkevarestrategi.
E-bøker
Ethvert selskap trenger å definere en retning. Det trenger å vite hva det står for og spille på sine egne styrker. Det samme kan sies om merkevarer.
Nytenkende retailere utnytter kraften i design for å være relevante i fremtiden.
Alt du trenger å vite om branding av årsrapporter samlet på ett sted.
Tone of voice handler om hvordan personligheten til selskapet eller merkevaren uttrykkes gjennom språket.
I dagens arbeidsmarked sitter jobbsøkere på all makt, og bedrifter tar i bruk employer branding for å vinne de beste folkene.
Våre refleksjoner og anbefalinger for en krevende tid for mange bedrifter og merkevareledere.
Navnet på bedriften, produktet eller tjenesten kan bety suksess eller konkurs. Slik skaffer du deg et vinnende merkenavn!
Uten et tydelig formål kan du sløse bort tid og penger på å bevege deg i feil retning. Vi har undersøkt formål og verdier i Norges 100 største selskaper. Last ned rapporten nå.
Nyheter
-
Velkommen tilbake til Mission, Ole!
07. November 2023
Ole Abildsnes er en velkjent skikkelse her hos Mission. Han har tidligere hatt rollen som vår salgs- og markedssjef mellom 2015 og 2020. Vi er kjempestolte av å få ønske Ole velkommen tilbake til Mission denne høsten, hvor han nå har rollen som leder for kundeleveranser.
-
Strategidag!
04. Oktober 2023
På Onsdag hadde vi strategidag på kontoret - en lærerik kveld med gode kollegaer og morsom logoquiz.
-
Nye ansatte
8. September 2023
Denne måneden har Mission fått seks nye ansatte. Vi ønsker Nicolas Achard, Fredrik Melby, Sophie Moss Kravik, Signe Sommerschild, Henning Alexander Siewers og Line Hestness alle hjertelig velkommen til oss. Se kontaktsiden for å bli kjent med alle de nye.
-
Sommeravslutning!
10. Juli 2023
Etter en god start på det første halvåret i 2023, tar vi en vell fortjent ferie og feirer andre kvartal med en hyggelig kveld. Vi startet med noe godt i glasset og litt snacks på kontoret før vi tok turen videre til Ling Ling på Aker Brygge.
-
Vi har et helt nytt internship innen Brand Research, trives du med analyse?
2. Mai 2023
Personen vi søker etter er nyutdannet og med bachelor utdannelse der fokus er på merkevare, analyse og research. Du er nysgjerrig, kreativ og sulten på erfaring fra et studio. I så fall vil vi gjerne prate med deg. Les mer om stillingen.
-
Vi ansetter én til rådgiver for å sikre vekst i 2023!
16. Mars 2023
Vi ønsker en person som kan veilede og pleie nåværende kunder, men samtidig være svært delaktig i jakten på de kundene som vil være en perfekt match for oss i tiden fremover.
-
Ny nettside for Grieg Gruppen
02. Februar 2023
Endelig kom dagen for lansering av ny nettside for vår kjære kunde; Grieg Group, woho!
Prosjektet inkluderer nye nettsider for nesten alle Grieg selskapene, 𝗠𝗘𝗡 først ut i dag er Gruppens nye nettsted.
-
Velkommen til oss, Gaute!
01. Desember 2022
Vi ønsker Gaute velkommen til oss som vår nye grafisk designer praktikant. Han har en god faglig kompetanse og praktisk erfaring fra flere år med freelance og in-house oppdrag hos ulike bedrifter. Vi gleder oss til å jobbe sammen!
-
Mission Sessions - Spotify
30. November 2022
Du vil nå kunne høre en spilleliste hvor vi har musikk tilrettelagt fokus og litt oppløftende atmosfære. Søk oss opp på Spotify slik at du kan høre vær første offisielle spilleliste, Vibrant Studio.
-
Ny ansatt, hils på Magnus Lie!
02. September 2022
Like før vi tok sommerferie var vi på jakt etter en ny praktikant som er nyutdannet, kreativ og sulten på erfaring fra et studio. Vi kan nå meddele at vi har en ny kollega på plass hos oss, Magnus Lie. Se kontaktsiden for å bli for å bli bedre kjent med han og resten av teamet vårt
-
Tilbake fra sommerferie!
5. August 2022
Det skjer mye spennende hos oss i Mission om dagen. Vi er alle sammen tilbake fra ferie og har noen nyansatte som venter på å starte opp hos oss. Vi gleder oss til å sette i gang andre halvår sammen med kundene våre og våre herlige ansatte.
-
Grieg Foundation med 20 års jubileum!
13. Juni 2022
Vi gratulerer vår kunde Grieg Foundation med 20 års jubileum! I god Grieg Foundation ånd handler alt om å gi tilbake, og denne gang var det Bergen by og bergenserne som under Festspillene i Bergen fikk en gave i form av Festspillallmenningen.
-
Samskaping i praksis - UiA
10. Mai 2022
Etter et grundig innsiktsarbeid, gjennomførte vi tidligere i vinter en sammenhengende ukes sprintworkshop hos UiA på campus i Kristiansand. Vi fikk gleden av å jobbe sammen med en stor arbeidsgruppe fra UiA.
-
Kundeskryt: AKJ
25. April 2022
Vi i Mission er stolte over vår kunde AKJ som har vunnet kåringen “Best Hedge Fund Platform” i år, men også for 6 gang på rad! Les litt om hvordan vi bidro til å utvikle en digital identitet som har gitt merkevaren økt verdi. -
-
Ny nettside!
01. Februar 2022
Vi lanserer ny nettside! Den er mer fleksibel og har en rekke funksjoner vi har savnet. Vi har gledet oss lenge til å la dere utforske den og å høre tilbakemeldingene deres.
-
Design and Strategy
05. Februar 2022
Vi har overlevert våre siste innspill til det engelske manuset til Wanda Grimsgaard. Vi er stolte i Mission for å ha bidratt til at boken ‘Design og Strategi’ fra høsten blir tilgjengelig på det internasjonale markedet!
-
Nye ansatte
03. Januar 2022
Denne måneden har Mission fått to nye ansatte. Simon Skretting blir vår digitale markedsspesialist og Radovan Milanovic starter som designer. Se kontaktsiden for å bli kjent med hele teamet vårt.
-
Mission fornyer leieavtale med Höegh Eiendom
16. Desember 2021
Det har gått ti år siden Mission flyttet inn i Indekshuset. Vi markerer vårt 20-årsjubileum i nyoppussete kontorer og ny leieavtale med Höegh Eiendom.
Pipeline
Sett av tid i kalenderen. Små og store hendelser fra bransjen som er verdt å merke seg.
Hva foregår i tiden fremover?
Her får du en oversikt i kalenderen over:
Foredrag
Seminarer
Utstillinger
Prisutdelinger i Norge
Prisutdelinger internasjonalt
Vi gjør det enkelt for deg å holde oversikten, men også å finne de mest relevante arrangementene innen merkevare, design og identitet.
Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål eller vil ha en uformell prat!
Bokhylla
-
Graphic Design Manual: Principles and Practice
Armin Hofmann’s richly varied work is recognized for its reliance on the fundamental elements of graphic form – point, line, and shape – and the economic use of color and fonts. The thoroughly revised edition of the 1965 design ma-nual classic is still setting standards.
Skrevet av: Armin Hofmann
Folag: Verlag Niggli
-
How to
Pentagram’s Michael Bierut shares over three decades of his work in How to use graphic design to sell things, explain things, make things look better, make people laugh, make people cry, and (every once in a while) change the world, his first career monograph. The book is out today from Harper Design in the U.S. and published by Thames & Hudson in the UK and niggli Verlag in Germany.
Skrevet av: Michael Bierut
Forlag: Thames & Hudson in the UK and niggli Verlag in Germany.
-
Design and Strategy
This major practical handbook bridges the gap between strategy and design, presenting a step-by-step design process with a strategic approach and extensive methods for innovation, strategy development, design methodology and problem solving.
Skrevet av: Wanda Grimsgaard
Forlag: Taylor & Francis Ltd
-
Things I have learned in my life so far
In 2006, Stefan Sagmeister published Things I have learned in my life so far, a book born from a running list he keeps in his diary. With the support of his clients, Sagmeister began transforming these personal maxims into typographic artworks, which appeared on billboards, in magazines, and in public spaces all over the world. The result is an intriguing blend of personal revelation, visual audacity, and examination of the pursuit of happiness.
Skrevet av: Stefan Sagmeister
Forlag: Abrams Press
-
Typography for Screen: Type in motion
Typography for Screen introduces various creative projects of typography for the digital screen, such as motion graphics, webpage design, and conceptual experiments. This book explores typographic application in visual and information hierarchies within the digital screen environment.
Skrevet av: Shaoqiang Wang
Forlag: HOAKI BOOKS
-
How to do great work without being an asshole
It’s long been an accepted, almost celebrated, fact of the creative industries that long hours, chaotic workflows and egotistical colleagues are just the price you pay to produce great work. In fact, this toxic culture is the enemy of creativity, and with greater accountability and transparency in the industry
Skrevet av: Paul Woods
Forlag: Laurence King Publishing
-
Type
The Visual History of Type is a comprehensive, detailed survey of the major typefaces produced since the advent of printing with movable type in the mid-fifteenth century to the present day. Arranged chronologically to provide context, more than 320 typefaces are displayed in the form of their original type specimens or earliest printing. Each entry is supported by a brief history and description of key characteristics of the typeface.
Skrevet av: Paul Mcneil
Forlag: Laurence King Publishing
-
Logo beginnings
Countless global brands, including Rolex, BMW, Louis Vuitton, and the New York Yankees, still use logos that were designed over 100 years ago. Yet there has never been a monograph devoted to the origins of logo design. In the second half of the 19th century, the trademark replaced traditional symbols such as the family coat of arms as a promotional and identifying symbol for companies. At first, the designs were often still figurative; only gradually did they develop into the abstract marks that have become fixtures in everyday life today.
Skrevet av: Jens Müller
Forlag: Taschen GMBH
-
Futura
On June 24th, the Annual Assembly of the Gutenberg Association of Mainz unanimously approved the inclusion in its Statutes of the word Typography as an object of study of the Association. Until then it was limiting itself to the study of History and Development of the Technique of Printing, as well as print media. Curious that to date, the main element of the invention of Johannes Gutenberg, type was not included as object of study of the Association and the most important Museum in the world of printing
Skrevet av: Petra Eisele, Annette Ludwig and Isabel Naegele
Forlag: Schmidt Hermann Verlag
-
Nakajo
The 640-page strong “Nakajo” covers almost the entire lifework of legendary Japanese graphic designer Masayoshi Nakajo (1933–2021) from the 1960s to his final works in 2021. Through his brilliant design work for influential companies and magazines, products, brands and public institutions, Nakajo has left his mark on the visual identity of Japan.
Skrevet av: Masayoshi Nakajo
Forlag: ADP
-
A designer´s art
A thorough assemblage of his most significant and well-known designs, A Designer's Art affords the reader a rare look into the methodology behind Rand's design. He also details the theories he held and applied to his work, which can be great food for thought. This new edition of Rand's classic thesis, which has long been unavailable, carefully re-masters the graphic quality of his original work.
Skrevet av : Paul Rand & Steven Heller
Forlag: Princeton Architectural Press
-
Graphic Life
As a new 520-page monograph of his work titled Graphic Life published by Images Publishing proves, his enthusiasm for his craft has no sign of waning.
The publication clarifies how New York-based Gericke approaches his design work from a spatial perspective and delights in the concept of 2D graphics in the three-dimensional real world. As he puts it: "I've found a graphic voice, like life, with many tones and inflexions, can say quite a bit and tell quite a story."
Skrevet av Michael Gericke
Forlag: Images Publishing Dist Ac
-
Logo Mordernism
Modernist aesthetics in architecture, art, and product design are familiar to many. In soaring glass structures or minimalist canvases, we recognize a time of vast technological advance which affirmed the power of human beings to reshape their environment and to break, radically, from the conventions or constraints of the past. Less well-known, but no less fascinating, is the distillation of modernism in graphic design.
Skrevet av: Jens Müller & R. Roger Remington
Forlag: Taschen GmbH
-
The Designer´s Dictionary of Colour
The Designer's Dictionary of Color provides an in-depth look at 30 colors key to art and graphic design. Organized by spectrum, in color-by-color sections for easy navigation, this book documents each hue with charts showing color range and palette variations. Chapters detail each color's creative history and cultural associations, with examples of color use that extend from the artistic to the utilitarian--whether the turquoise on a Reid Miles album cover or the avocado paint job on a 1970s Dodge station wagon.
Skrevet av: Sean Adams
Forlag: Harry N. Abrams
-
Extra Bold
Extra Bold is the inclusive, practical, and informative career handbook for designers that we've all been waiting for. Written collaboratively by a diverse team of authors, the book opens with critical essays that rethink design principles and practices through theories of feminism, racism, inclusion, and nonbinary thinking. Extra Bold features interviews, essays, typefaces, and projects from dozens of contributors with a variety of racial and ethnic backgrounds, abilities, gender identities, and positions of economic and social privilege. The book adds new voices to the dominant design canon.
Skrevet av: Ellen Lupton & Jennifer Tobias
Forlag: Princeton Architectural Press
-
Grid Systems in Graphic Design
Josef Müller-Brockmann (1914−1996) studied architecture, design and history of art in Zurich and worked as a graphic designer and teacher. His work is recognized for its simple designs and his clean use of fonts, shapes and colors, which still inspires many graphic designers throughout the world today. Since the 1950s grid systems help the designer to organize the graphic elements and have become a world wide standard.
Skrevet av: Josef Mülller Brockmann
Forlag: Niggli Verlag
-
Creative Confidence
Too often, companies and individuals assume that creativity and innovation are the domain of the 'creative types'. But two of the foremost experts in innovation, design and creativity on the planet show us that each and every one of us is creative.
In an entertaining and inspiring narrative that draws on countless stories from their work at IDEO, and with many of the world's top companies and design firms, David and Tom Kelley identify the principles and strategies that will allow us to tap into our creative potential in our work lives, and in our personal lives, allow us to think outside the box in terms of how we approach and solve problems.
Skrevet av: David Kelley & Tom Kelley
Forlag: HarperCollins Publishers
-
Don´t make me think
Since Don’t Make Me Think was first published in 2000, hundreds of thousands of Web designers and developers have relied on usability guru Steve Krug’s guide to help them understand the principles of intuitive navigation and information design. Witty, commonsensical, and eminently practical, it’s one of the best-loved and most recommended books on the subject. Now Steve returns with fresh perspective to reexamine the principles that made Don’t Make Me Think a classic–with updated examples and a new chapter on mobile usability. And it’s still short, profusely illustrated…and best of all–fun to read.
Skrevet av: Steve Krug
Forlag: New Riders Publishing
-
The Compound Effect: Jumpstart Your Income, Your Life, Your Success
This book reveals the core principles that drive success. The Compound Effect contains the essence of what every superachiever needs to know, practice, and master to obtain extraordinary success. Inside you will find strategies on:
How to win--every time! The No. 1 strategy to achieve any goal and triumph over any competitor, even if they're smarter, more talented or more experienced.
Skrevet av: Darren Hardy
Forlag: Hachette Go
-
Design Is Storytelling
An intriguing logo, page layout or retail space uses line, shape and form to lead users on dynamic journeys. Design Is Storytelling explores the psychology of visual perception from a narrative point of view. Presenting dozens of tools and concepts in a lively, visual manner, this book will help any designer amplify the narrative power of their work.
Use this book to stir emotions, build empathy, articulate values and convey action; to construct narrative arcs and create paths through space; integrate form and language; evaluate a project’s storytelling power; and to write and deliver strong narratives.
Skrevet av: Ellen Lupton
Forlag: Cooper Hewitt, Smithsonian Design Museum
-
Theory of Type Design
This volume consists of 24 concise chapters, each clearly describing a different aspect of type design (from practical considerations like spacing and rhythm, legibility, size and italics to more ineffable considerations like personality and preference). This theoretical material is illuminated by more than 200 illustrations and practical examples, and an extensive glossary succinctly explains terminology and key ideas.
Internationally oriented, and taking into consideration the past, present and future of typography, Theory of Type Design will be an indispensible resource for graphic design students, professionals, and those with a general interest in text and printed matter.
Skrevet av: Gerard Unger
Forlag: NAI010 Publishers
-
Graphic Design Rules
365 Essential Design Dos and Dont’s
DON'T use comic sans (except ironically!) but DO worship the classic typefaces like Helvetica and Garamond. Graphic Design Rules is a handy guide for professional graphic designers, students, and laymen who incorporate graphic design into their job or small business.Packed with practical advice, this spirited collection of design dos and don'ts takes readers through 365 rules like knowing when to use a modular grid---and when to throw the grid out the window. All designers will appreciate tips and lessons from these highly accomplished authors, who draw on years of experience to help you create good design.
Skrevet av: John Foster, Sean Adams & Tony Seddon
-
Less but Better
The book explores the ideas, criteria, and methods behind Rams’s creations and reveals how a shifting culture of product manufacturing gave rise to universal design benchmarks. From his reflections on design ethics and values we can distill a clear paradigm for future design—because one principle has remained firm over the years: less is simply better.
Skrevet av: Dieter Rams
Forlag: Dieter und Ingeborg Rams Stiftung, Jo Klatt
-
Web Design. The Evolution of the Digital World 1990-Today
Since its debut in 1990, the internet has seen over a billion web pages—but it wasn’t always sleek interfaces. In this visual tour through history, trace the very earliest examples of what we today take for granted, from the first website to use surround sound to the first ‘upload-your-face’ function and YouTube-like page. Complete with year-by-year factsheets, Google insights, and commentary from the creators themselves.
Skrevet av: Rob Ford
Forlag: Taschen
Kjekt å ha
Ordliste
I designverdenen kan man møte på mange ord og uttrykk som kan oppleves som fremmede eller rett og slett uforståelige. Her har vi samlet og forklart et utvalg av de mest vanlige ordene og forkortelsene.
Sjekklister
Det er mye å holde styr på når man skal jobbe med design og merkevarebygging. Vi har samlet noen sjekklister som kan gi deg nyttige tips og råd i en hektisk arbeidshverdag.