Unngå vanlige feil når du designer din merkevare på nettet

PurpleOrange-3.jpg
 

Internetts historie er ikke pen å se på, ihvertfall ikke i en designers øyne. Det hele startet på verst tenkelige måte, med dårlig oppløsning, små skjermer, ukontrollerbare farger, blinkende giffer, et elendig utvalg av tilgjengelige skriftsnitt og båndbredde så svak at bilder tok evigheter å laste. Video og animasjon var helt uaktuelt å tenke på engang.

 

Dette er en av grunnene til at det var helt legitimt for et selskap å ikke ha en egen nettside. Og skulle man ha en, var det hovedsakelig programmerere som håndterte jobben. Senere kom Flash, hvor designere fikk større kontroll. Nå var fonter, animasjoner og andre effekter tilgjengelig og resultatet ble noen ganger "flashy". Så var det en rekke andre ting ved teknologien som gjorde at blant annet Apple valgte å ikke støtte dette overhodet i sine smarttelefoner og tablets. Dermed endte Flash som en blindvei for utvikling av nettsider. Bransjen omkring internett har heldigvis utviklet seg videre, og i dag har “alle” sin egen nettside. En rekke nye arbeidstitler har dukket opp som UI-designer, UX-designer, webdesigner, front-end developer, interaction designer m.fl.

I dag spesialiserer egne byråer seg på nettsider og leverer “hele pakka”. Noen web-byråer designer gjerne en logo for deg i samme slengen, men mangler faktisk ekspertisen. De tenker navigasjon og nett først, mens merkevare er noe som bare er der, eller blir til underveis.

Som merkevareeksperter mener vi det er en selvfølge at merkevare må komme først og nettsidedesign etter. Men før vi går lenger inn på det, er det viktig å vite hva vi mener med en merkevare. En merkevare lever i forbrukerens hode. Det er den oppfatning de har av selskapet, produktet eller tjenesten deres. Denne er etablert og definert gjennom de kontaktpunkter forbrukeren har hatt gjennom tv, radio, plakater, skilter, butikker og kontorer, brosjyrer, nyheter og ikke minst på nett. Vår jobb er å påvirke denne oppfatningen i ønsket retning og skape gode assosiasjoner og etablere en positiv relasjon. Da er det helheten som gjelder, fra utseende på logoen til måten man svarer telefonen på. Nettsidene blir da en mer og mer viktig kanal, der mange av identitetens elementer tas i bruk og selskapets språk og budskaper skal kommunisere på best mulig måte. Dette “overblikket” er et lett å glemme når man etablerer sin egen nettside. Under følger en rekke klassiske fallgruver mange dessverre går i.

Seks vanlige fallgruver i webdesign

Du har ikke fokusert på målgruppen til nettsiden

Når teknologi og båndbredde ikke lenger er en hindring, kan og bør nettsiden være din mest nyttige og engasjerende merkevarekanal. Typografi, oppløsning og lastetid er ikke lenger et hinder. Du står fri til å kommunisere med dine målgrupper på alle tenkelige måter. Likevel har mange en passiv og kjedelig nettside. De har en fordi “alle andre har det”. Det viktige er å fokusere på dine viktigste målgrupper; eksisterende og potensielle kunder og designe hele siden rundt det. Sørg for at de får reell verdi av å tilbringe tid på sidene.

Les mer om hvordan du skaper webside-design som skiller seg fra mengden.

Du har bare fokusert på selskapets organisasjonskart

Det interne hierarkiet til et selskap eller en organisasjon er av liten interesse for de fleste brukere. Likevel er det mange som bygger nettsider som speiler selskapets indre struktur. Hver avdeling får sine undersider og hver sjef sin egen knapp. Sidene er i realiteten designet for sjefene, ikke for målgruppen. Dette er en introvert måte å tenke på. Sidene bør lages med fokus på hva man ønsker brukeren skal gjøre. Få dem involvert og engasjert i innholdet, uansett hvilken avdeling det kommer fra.

Du har hoppet mellom byråer

Å velge byrået som skal designe nettsidene dine er en utfordrende oppgave. Å bytte for hvert prosjekt fordi du ønsker “nye ideer” eller å presse ned prisen, kan føre til at sidene blir et lappeteppe av ideer. Problemet er at alle byråer ønsker å gjøre sin vri på oppgaven for at de skal kunne bruke prosjektet som en referanse senere og ha jobben i portfolioen sin. Å være konsekvent gjennom hele siden er den beste måte å guide brukeren formålstjenlig gjennom innholdet. Den enkleste måten å sikre dette på er å la ett byrå eller en avdeling få ansvar for å designe hele siden.

Du har ikke budsjettert for vedlikehold av nettsidene

Nettsider er ikke som en brosjyre som er “ferdig” idet den sendes til trykk. Det bør være en “levende” kanal som blir oppdatert med nytt innhold kontinuerlig. Dersom du kun bruker penger på å etablere en fin nettside uten å holde den oppdatert vil det fort vise seg å være bortkastet.

Internett utvikler seg i tillegg så raskt at sidens design bør oppdateres årlig for å unngå å “henge etter” og for å tilrettelegge for nye brukermønstre.

Du lager ikke dedikert innhold for nettet

Det virker som sunn fornuft å bruke innhold som allerede eksisterer, men det er andre spilleregler som gjelder på nett enn i tradisjonelle medier. Nettet skiller seg fra tv, og det er overhodet ikke det samme som papiraviser eller fancy brosjyrer. Du vil ikke kunne få optimalt nettinnhold ved å kopiere fra disse gamle mediene. Man bør utvikle innhold spesifikt for internett for å få maks effekt, både med tanke på SEO og struktur og hierarki for de ulike delene av innholdet.

Du undervurderer den strategiske effekten av internett

Det er en grov feil å behandle nettsiden som en digital brosjyre og la ansvaret for vedlikehold ligge på ufaglærte. Gang på gang ser vi at det er satt av altfor lite ressurser til å opprettholde en god side. Ofte tar kun én person seg av hele nettsider, sosiale medier og mer. Som den kanskje viktigste markedsflaten for merkevaren, krever også denne vedlikehold.

Nettet bør ansees som den viktigste pådriver for hvordan næringslivet vil utvikle seg i fremtiden. Det tilgjengeliggjør nye måter å jobbe på og nye måter å kjøpe, selge og distribuere produkter og tjenester. Om man ikke er oppmerksom på denne utviklingen, kan det bety kroken på døra.

 
Previous
Previous

Den nye kundereisen: Når skal du skape digitale kundereiser?

Next
Next

Hva er engasjement, og kan du bruke det som måleparameter?