Tjenester / Navneutvikling

Et godt navn gir merkevaren økt verdi

Å velge det rette navnet til produktet, tjenesten eller selskapet er et av de viktigste valgene du tar. Vi hjelper deg med å utvikle et navn som er sterkt nok til å bli en merkevare. Et gjennomtenkt valg og den rette ordlyden kan tilføre en virksomhet mening og få den til å skille seg ut fra konkurrentene.

 

Metode og magi

Mange opplever at navneprosesser er gøy, men erfarer at det er vanskelig å ta avgjørelser. I slike tilfeller er det lurt å rådføre seg med en ekstern part, som evner å se problemstillingen fra utsiden, og som ikke tar beslutninger basert på synsing. Vi har utviklet en innsiktsbasert arbeidsmetodikk som vil hjelpe deg å skape et godt og sterkt merkenavn som står seg over tid og som kan bidra til å gi din merkevare suksess.

 

«Med den nye logoen og merkevaren, har vi klart å etablere en helt annen synlighet enn det vi hadde tidligere. Den har også bidratt til å bygge en veldig sterk og god kultur internt i selskapet. Dette har vært helt avgjørende for at vi har kunnet lykkes med de strategiske målsettingene vi har hatt som virksomhet de siste årene.»


Torgeir Kristiansen
Konserndirektør kommunikasjon og samfunn - Sporveien (2021)

Har du merkenavnet som gir deg et forsprang i markedet?


Hvordan vi jobber

Vi benytter en innsiktsbasert prosess der oppdragsgiver velger hvor stor delaktighet de ønsker i prosessen. Vår prosess har blitt benyttet til å utvikle merkenavn i mer enn 20 år.

Kundefordeler

  • Et navn som har egenskapen til å bli et merkenavn.

  • Bistand med å få navnet varemerkebeskyttet.

  • Navn som kan bidra til å differensiere selskapet i ønsket retning.

Hvor lang tid tar det

En normal prosess for utvikling av navn vil vanligvis ta ca. 5-9 uker.

Vi kan også kjøre fase 2 og 3 som en sprintprosess over 5 arbeidsdager. Fase 1 vil da gjennomføres på 3-4 uker.

Henger opp arbeid på vegg - Prosjekt
Magnus Lie på kontoret hos Mission - Designer
Hege Homstvedt smiler til kollega - Designere i Mission

Vår prosess


① Innsikt

Valg av navn er subjektivt, og det er ofte følelser involvert. Derfor er det viktig å etablere et sett med beslutningskriterier for navnevalget, slik at det ikke baserer seg på synsing. Vi setter oss inn i situasjonen til bedriften/tjenesten/produktet ditt, ser på rolle, posisjon og personlighet og gjennomfører en konkurrentanalyse. Med utgangspunkt i undersøkelsene arrangerer vi en workshop for å sammen definere et sett med navnekriterier.

 
  • Workshop

  • Navnestrategi


② Idéutvikling

Navneutvikling skal være gøy, og i denne fasen er det gode muligheter for å involvere de ansatte i prosessen. Med eller uten hjelp fra oppdragsgiver vil vi gjennom vår definerte prosess frembringe navneidéer og -konsepter, og bearbeide disse slik at vi til slutt står igjen med en håndfull finalekandidater.

 
  • Bearbeidet liste med navneforslag


③ Kvalitetssikring

Vi sjekker våre idéer og konsepter grundig for å bedømme ulike alternativer i forkant av den endelige avgjørelsen. Et godt navn må fungere på mange nivåer, og i denne fasen kvalifiserer vi de beste kandidatene opp mot kriteriene vi har definert og vurderer dem opp mot mulige assosiasjoner. Potensielle domener bør være tilgjengelige, og navnet må oppfylle de nødvendige varemerkerettigheter i gjeldende markeder. Når kvalitetssikringen er gjort er det tid for å ta en beslutning.

 
  • Lingvistisk analyse

  • Forundersøkelse hos Patentstyret

  • Domenesøk


④ Registrering

Ved å registrere potensielle domenenavn og søke om varemerkebeskyttelse, sikrer vi eksklusive rettigheter og hindrer andre i å bruke – eller misbruke – det navnet du eier.

 
  • Domeneregistrering

  • Varemerkebeskyttelse

Prosjekter med Navneutvikling

Askin’

Dermatolog for hånden

Eika

En drivkraft for vekst og utvikling for deg og ditt lokalsamfunn

Evo Fitness

Enkel kvalitetstrening i urbane sentrumsområder

Snakk med oss om navngivning!