Hva er en logo, identitet og merkevare?

Økt verdi knyttet til merkevare, identitet og logo.
 

Ifølge forskning fra Forbes er verdens topp 10 merkevarer til sammen verdsatt til mer enn 1000 milliarder dollar. Det er en svimlende sum for det som kan ses på som et knippe logoer. La oss gå mer i dybden på merkevarer, identiteter og logo.

Les hvordan vi jobber med utvikling av visuelle identiteter.

 

Jeg er muligens litt eplekjekk når jeg sier dette for de 10 beste merkevarene, inkludert Apple og McDonalds, er mestere i å utnytte identitetene sine til å utvikle produkter, tjenester og kundeopplevelser som treffer publikum.

I en moderne merkevareidentitet kan logoen, fargene, bildene og stemmen sammen skape et sterkt konsept. Slike konsepter klarer å utkonkurrere andre aktører gjennom bruk av velformulerte budskap, og de lokker fram følelser hos dem de kommuniserer med. Logoen, identiteten og merkevaren i slike konsepter har et enormt potensial når det gjelder å nå fram til folk. Derfor er det verdt å sette av ressurser til å utvikle en sterk merkevareidentitet.

«Bruker du merkevaren for å oppnå målene dine og utnytte potensialet til det fulle?»

I denne artikkelen vil vi gå nærmere inn på hva som menes med «merkevareidentitet». Vi vil se på fordelene ved en god identitet og de utfordringene som morgendagens identiteter kommer til å stå overfor. Alle selskaper har en identitet. Alle produkter har en identitet. Alle tjenester har en identitet. Bare ved å være i bransjen kommuniserer du til verden hvem du er. Spørsmålet er om du bruker merkevaren din for å oppnå målene dine og utnytte potensialet ditt til fulle?

Gå ikke glipp av del to av vår miniserie om merkevareidentitet. 

Tenk deg at du skal kjøpe nye joggesko. Du går til Nike Store, en flott butikk som pirrer folks lidenskap for sport. Du finner deg et par supre sko, og selv om de er litt vel dyre, bestemmer du deg for å kjøpe dem. Du nyter det å skulle åpne en eske med helt nye sko når du kommer hjem, men så oppdager du at «swooshen», Nikes signaturstrek på siden av skoene, mangler.

Selv om skoene er gode å gå i og fungerer som de skal, føler du deg trolig litt skuffet, og de fleste ville nok det. Uten den berømte swooshen representerer ikke joggeskoene det vi forbinder med Nike. Dette er et selskap som utvikler sko som gir optimal ytelse. Det er et selskap som er kjent for sin grunnleggende tilknytning til idrett. Det er også et selskap som stadig vekk fornyer seg og utfordrer det bestående, og som designer produkter som ikke bare leverer det de lover, men som også ser fantastiske ut.

Finn ut hvordan Nike engasjerer og provoserer folk verden over.

Hva er en logo, og hvordan styrker logoen merkevarens egenverdi?

Det burde ikke ha noe å si, men det gjør det likevel. Nikes swoosh har en verdi. Den betyr faktisk så mye at de mest fanatiske tilhengerne gjerne står i kø hele natta for å få skaffet seg den siste Nike-nyheten. Dermed kan Nike kreve en pris som er dobbelt så høy som det vi ellers hadde måttet betale.

Faktum er at Nike er rangert som noen av de mest verdifulle merkevarene i verden, og de er anslått å være verdt mer enn 40 milliardar dollar – og vokser stadig. Listen til Forbes er full av berømte logoer som representerer merkevarer som har gjort det bra fordi forbrukere som oss tillegger dem en større verdi enn det produktene eller tjenestene objektivt sett har.

Misforståelser rundt logoer

For mange ledere er en logo bare et skilt over døra. De klarer ikke å se for seg hvordan et ord eller en form kan ha en større betydning. Dette skyldes at logoer, i motsetning til maskiner eller bygninger, er immaterielle eiendeler. Det er ikke så lett å kvantifisere verdien av dem. Vi ser dem hver eneste dag og blir raskt vant til dem, for så å la dem gå i glemmeboken.

Vi som jobber med merkevareutvikling kan til en viss grad skylde på oss selv. Bransjen vår har altfor lenge vært preget av «buzzwords» (som er et typisk buzzword) slik det ikke er rart at folk blander sammen ulike begreper. Derfor mener jeg det er på sin plass å forklare forholdet mellom noen av her, og vi starter med «logo», «merkevare» og «identitet».

Hva er merkevarebygging, og hvordan jobber du med purpose?

Forholdet mellom logo, merkevare og identitet

Logo

Logoen er et varemerke eller et symbol som brukes til å identifisere et selskap, produkt eller tjeneste. Det er en komponent som er integrert i merkevareidentiteten og fungerer som en rød tråd og forener alle elementene som er laget av eller utviklet av et selskap. Merkenavnet ditt og måten det er skrevet på, skaper en oppfatning av hva du står for. Merkevareansvarlige skjønner dette, så de investerer bevisst i logoen for å skape verdifulle merkevarer,

Merkevare

Merkevaren er et nøye gjennomtenkt system bestående av logoer, farger, skrifttyper, bilder og så videre. Det er summen av alle assosiasjoner vi har om merkevaren. Noen ganger snakker vi bare om «merke» for enkelhets skyld.

Identitet

Tenk på selskapet ditt eller produktene du utvikler som om det var en person. De fleste mennesker er opptatt av utseendet sitt, klærne og hvordan de snakker. Men et menneske består ikke bare av et ytre, et ansikt. Vi vil vite hvem de er innerst inne, hva de tenker, hva de tror på. Dette forteller oss noe om deres identitet eller personlighet.

Visste du at vi har skrevet et eget white paper om merkevarens personlighet?

Kombinasjonen av en persons identitet og personlighet hjelper dem å tiltrekke seg likesinnede og skape et positivt omdømme av seg selv. Dette er deres merkevare, en oppfattelse som skapes av identitet og personlighet i samhandling. Hver person er sin egen merkevare. Hvert produkt er en merkevare. Hvert selskap er en merkevare.

 
Kilde: Mission

Kilde: Mission

 

Merkevarens makt

Logoen fungerer som en slags grunnleggende referanse. Når folk ser logoen til et produkt, forstår de hvem som har laget det. Når de logoen det på en bygning, forstår de hvilket selskap som holder til her. Men disse enkle ordene og formene fungerer også på et dypere nivå.

Identiteten kan representere en stor idé

Mange vil være enige i at et eple er et merkelig valg som logo for et selskap som selger datamaskiner, men allerede helt fra begynnelsen var Apple ute etter å gjøre ting annerledes. Datamaskiner var ikke «designet» før Apple kom på banen og mente at «folk fortjente noe bedre». Nå kan Apple ta seg svært godt betalt, ikke bare på grunn av deres topp designede produkter, men også på grunn av at de alltid har hatt en rolle som en oppvigler.

Det å tenke på en annen måte gir ofte belønning til de som tør det. Denne utfordrertrangen er en iboende egenskap i Apple, og den kan føles både i produktene og i butikkene. Dette har en klangbunn hos mange som sverger til Apple, og det er den type identitet som har gjort Apple til det mest verdifulle merket i verden. Ikke verst for et selskap som ikke en gang skriver navnet sitt lenger. Snakk om å være annerledes.

Identiteten representerer et fellesskap

I århundrer er symboler brukt for å tydeliggjøre et fellesskap blant mennesker som mener det samme, det være seg religioner eller nasjoner. Ta for eksempel fotballag. Emblemene deres bæres med stolthet av spillerne, og fansen deres pynter seg i lagets farger. Dette er ikke bare for å støtte laget, det signaliserer også at man er villig å gi seg ut på en felles reise, gjennom nederlag og suksess, sesong etter sesong, generasjon etter generasjon.

Finn ut mer om den rollen symboler spiller i merkevarer.

Bedrifter bruker logoen sin som en måte for å vise at arbeidsstyrken har noe til felles. Personalet er stolte av å gå med uniformen, nyansatte føler at de har havnet på rett hylle når de får de nye visittkortene sine, og kommunikasjonen på sosiale medier blir en måte å holde seg oppdatert på hvor selskapet har tenkt seg.

Et globalt selskap med samlet fokus

For en stund siden utviklet vi identiteten til KONGSBERG, som har kjøpt Rolls-Royce Marine. Det betydde at selskapet var i ferd med å få 3600 nye kolleger. Vi oppdaterte derfor KONGSBERGs identitet for å vise hva selskapet var involvert i. Vi valgte ut bilder for å synliggjøre hvilke temaer som sto på dagsordenen, og vi skrev artikler med en ny tone-of-voice som beskrev selskapets suksess og ambisjoner.

Dette ga de nyansatte følelsen av at de begynte i en virksomhet som hadde driv og ville noe. Det var dessuten et grep som hjalp dem å bli kjent med KONGSBERGs kultur. I dette tilfellet sørget identiteten for at man unngikk unødig uenighet, og i stedet utviklet et fellesskap slik at man kunne gå fremover raskere.

 
Kvinne iført arbeidsklær og byggehjelm - Kongsberg
 

Identiteten gjør at du blir lagt merke til

Identitet er i sin natur visuell og derfor synlig, men en sterk identitet går langt utover den grunnleggende visuelle appellen. En identitet kan posisjonere deg som et fyrtårn innenfor din kategori, skille deg ut fra konkurrentene og kommunisere hva virksomheten din står for. På høyeste nivå er det et strategisk spill. For eksempel er farge ikke bare en kraftfull måte å bli lagt merke til på, det er en måte å ta eierskap til en verdi på som forhindrer at konkurrentene kan bruke den.

McDonald's var raskt ute med å se etterspørselen etter bærekraft og en sunnere livsstil. For eksempel byttet de til en type matolje med umettede fettsyrer, en type olje som også kan brukes som biodiesel til varebilene deres. Menyen deres har også utviklet seg for å markere et dypere engasjement når det gjelder helse og ernæring. Disse endringene ble signalisert ved å dempe den knallrøde fargen og introdusere grønt i identiteten deres. Grønnfargen gir en erklæring om hvilke intensjoner de har og hindrer konkurrenter som Burger King å ta i bruk det samme grepet.

Identiteten satt i system gjør hverdagen enklere

Medienes makt gjør at noen merkevarer kjenner seg tvunget til å utvide nedslagsfeltet sitt for å vedlikeholde posisjonen og være konkurransedyktige. Et merke som H&M har for eksempel ikke bare fysiske butikker og nettbutikker, de jobber også aktivt med redaksjonell presseomtale, og sosiale mediene tvinger selskapet til å være en omnikanal-merkevare.

Tydelighet og gjenkjennelighet døgnet rundt

Kravet om å ha en sterk tilstedeværelse 24/7 blir ofte en stressfaktor for merkevareansvarlige. Hvordan skaper du en opplevelse av merkevaren som fungerer på tvers av så mange kanaler? Hvordan tilpasser du merkevaren til så mange flater? Det kan være fysiske rom, gater, butikker, produkter, magasiner, smarttelefoner, såkalte «wearables» og TV? Her er det ikke bare et spørsmål om å ha ett design og så kopiere og lime inn overalt. Hvert eneste berøringspunkt har sine egne muligheter til å gjøre merket levende.

Finn ut når du bør gå digitalt med merkevaren din?

Helheten og detaljene like viktig

En dyktig merkevaredesigner forstår ikke bare hvilken personlighet merkevaren din har. Han eller hun forstår også de begrensningene og mulighetene som bor i alle medier. En designer kan skape identiteter som får merkevaren til å skinne uansett hvor publikum møter den, og designere elsker en slik utfordring. Det er en ferdighet som krever evnen til å se helheten samtidig som man holder øye med detaljene.

«En god designer utvikler en identitet som kan tilpasses fremtidens krav.»

For å lykkes må vi forstå nyansene i visuell kommunikasjon, hvordan vi kan formidle en merkevares posisjon og personlighet gjennom budskap, stemme og bilder, men også ha kunnskap om det praktiske rundt valg av materialer. En logo som ser bra ut på papir kan være ekstremt kostbar å produsere i den plasten som brukes til skilting. En som logo som fungerer på trykk, kan ikke alltid enkelt animeres for en smarttelefon. En god designer forutser disse tekniske utfordringene og utvikler en merkevareidentitet som fungerer på alle flater, også for fremtidens behov.

Merkevareansvarlige kan spare mye tid

Merkevareansvarlige vet at det lønner seg å konsentrere seg om den mest utfordrende delen av en merkevares utvikling, og de tar viktige beslutningene på et mer overordnet plan. Derfor er det praktisk at merkevareidentiteter kan settes i et system der logo, farger, skrifttyper, bilder og så videre enkelt kan tilpasses avhengig av bruk og kontekst.

Det fine med disse systemene, spesielt når de leveres som en online brandguide, er at de frigjør merkevareansvarlige og markedsføringsteamet til å gjøre det de er best på. Samarbeidspartnere over hele verden kan få tilgang til filer for deres behov døgnet rundt, og oppdateringer kan enkelt lastes opp og sendes til alle. Følgere av merkevaren vil se den helheten dette systemet skaper. Uansett hvor de støter på merkevaren, enten det er på telefonen, i gågata, på mobilen eller på TV, så snakker merkevaren med én stemme.

Mission har utviklet en egen brand guide som gjør det enkelt å styre merkevaren for alle fra ett sted.

Identiteten er summen av delene

Bedrifter er dynamiske økosystemer som krever verktøy for å få jobben gjort. Dette kan være alt fra utsalgssteder til bilparken, kompliserte nettsteder til bedriftsrapportering. Ved å utvikle en fremtidsrettet merkeidentitet kan alle disse områdene, fra de fysiske til de digitale, utformes for å kommunisere på en helhetlig måte.

Helhetlig kommunikasjon gir positive brukeropplevelser

Vi vet at kundene i dag engasjerer seg i merkevarer som passer livsstilen deres. Noen mennesker møter merkevarens verden på nettet, andre mens de beveger seg i bybildet, og ofte er det en blanding av begge deler. Derfor må designere tenke helhetlig når de utvikler en merkeidentitet.

Uansett hvor et merke dukker opp, må det være umiddelbart gjenkjennbart og vekke de samme følelsene. Dette styrker opplevelsen av merkevaren overalt der den befinner seg. Merkevaren skal formidle et konsekvent uttrykk og bygge tillit uansett hvor folk møter den.

 
 

Identiteten kan spare kostnader

Det er godt dokumentert at god design kan føre til salg, gi økt lønnsomhet og hjelpe virksomheter med å vokse. Men det snakkes lite om at design kan spare bedrifter for kostnader. Man bygger ikke en flott merkevare ved bare å reagere på det andre gjør. Det fører til kortsiktig tenking og et impulsivt pengeforbruk.

Finn ut mer hvordan du kan måle verdien av design.

Det lønner seg å tenke langsiktig

Kostnadseffektive merkevarer er resultatet av langsiktig strategisk tenking. Stikkordet er planlegging. Før vi går løs på fornyelsen av en merkevare, gjennomfører vi i Mission en merkevareanalyse for å avgjøre hvilken levetid den eksisterende merkevaren har. Dersom et nettsted for eksempel er under press på grunn av krav fra brukerne, vil vi designe det på nytt. Dersom en bilprodusent har fjorårets biler på lager, designer vi nye når dagens modeller trenger en oppgradering. Poenget er å bruke pengene der de gir stort mulig effekt.

Planlegger du nye nettsider? Da bør du lese dette først.

En forutsetning for at en identitet skal kunne være konsekvent, er at designeren tilnærmer seg jobben helhetlig. I stedet for å tenke på hvert berøringspunkt som en ny designutfordring, vil en god designer bruke merkevareidentiteten til å ta alle disse beslutningene på forhånd. Denne effektiviserende tilnærmingen gir ikke bare et helhetlig resultat, det er også mulig å spare god penger på å jobbe på denne måten.

Identiteten må forberedes for fremtiden

Ingen merkevare er immune mot endringer og utviklinger. Derfor ser vi at noen merker plutselig kan virke umoderne både i stilen og holdningene. Dette er ulempen ved å være i rampelyset. Enten det gjelder sosiale endringer, ny utvikling i en spesifikk bransje eller endringer i selskapet kan identitet være et effektivt verktøy for å vise omverdenen at man følger med i timen.

Tenk praktisk i fusjoner og oppkjøp

I 2010 var det nødvendig med en radikal endring da to giganter innen amerikansk luftfart slo seg sammen for å bekjempe den tøffe konkurransen i bransjen. Continental Airlines og United gjennomgikk en fusjon verdt 3 milliarder dollar. Fusjonen var så kompleks at den tok mange år å fullføre. For å bygge en bro mellom de to selskapene i overgangsperioden foretok de to klassiske identitetene en diplomatisk tilnærming. De døpte seg om til United Airlines, og de tok i bruk Continentals logo.

10 måter merkevarer kan posisjonere seg smart ved en fusjon.

Med en så omfattende flåte og tilstedeværelse på flyplassene rundt om i verden tar det tid å redesigne merkevaren. I april 2019 falt endelig brikkene på plass da den nye identiteten ble lansert. Den nye identiteten tilfører United et mer tidløst og moderne preg.

 
United Airlines med ny identitet og logodesign.
 

Krefter som driver endringer i dagens merkevarer

Siden identiteten er virksomhetens ansikt utad, er det viktig at den fortsetter å være relevant i den verdenen den hører hjemme i. Noen merkevarer fornyer seg oftere enn andre. Disse følger med og ser hvordan de skal tilpasse seg for å dra nytte av de mulighetene som ligger foran dem. Vi kan spørre oss selv hvor merkevarekrigen kommer til å utspille seg i årene som kommer. Her er noen mulige arenaer:

Seks endringer som vil snu opp-ned på merkevarer

1. 5G kommer

Vi står på terskelen til 5G-epoken, og den vil medføre lynrask tilkobling for oss alle. 5G vil påvirke mange type bedrifter, fra bilbransjen til underholdningsbransjen til helse og medisin. Denne utviklingen handler ikke så mye om hastighet som de om mulighetene 5G gir for å skape stadig mer integrerte digitale opplevelser.

Virtual reality (VR) og augmented reality (AR) vil bli helt vanlig. De merkene som tar tak i dette, vil ha glede av det store engasjementet de vil oppleve fra folk som er sultne på nyttige og inspirerende merkevareopplevelser. Apple har nettopp dyppet tåa i denne nye verdenen ved å skape [AR]T Walk. Dette er kunstturer som bruker AR slik at deltakerne kan se spennende nye kunstverk med byen som bakteppe i stedet for et museum.

 
Kilde: www.apple.com/no/newsroom

Kilde: www.apple.com/no/newsroom

 

2. B2B lærer av B2C

Den handelen som foregår mellom bedrifter har lenge stått i skyggen av salg til sluttbrukere. Et resultat av dette er at det tradisjonelt har vært lite nytt å melde om fra B2B-markedsføring. Men ting forandrer seg, og nå ser vi at B2B låner triks fra B2C. Merkevarer som henvender seg til forbrukere, må tåle en kontinuerlig ilddåp, og de opererer i et langt mer konkurranseutsatt miljø der kontinuerlig forbedring og nye ideer holder alle merker på tå hev.

Tradisjonelt har kjøpssyklusen innen B2B vært lang, men nå kommer kjøperen inn i prosessen tidligere. De foretrekker å gjøre sine egne evalueringer av alternativene, og de tvinger B2B-merker til å ta i bruk taktikker som minner mer om Coca-Cola enn KPMG. Disse merkene har en langt mer aktivt holdning, noe som bl.a. merkes ved at de tar i bruk den mer emosjonelle siden av merkevaren i stedet for å fokusere på rasjonelle argumenter alene.

3. Generasjon Z er her

Nå som millenniumsgenerasjonen er blitt voksen, er det på tide å ønske den neste demografiske gruppen velkommen. Det som karakteriserer generasjon Z, som består av mennesker født mellom midten av 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet, er at de har de vokst opp i en verden der det digitale er helt naturlig for dem. De er uavhengige og har gründerånd, og i mange land med færre sølvskjeer enn Norge blir dette forsterket ytterligere av at denne generasjonen har vært vitne til at foreldrene har kjempet mot lavkonjunkturen i 2008. De er mer politisk bevisste og verbale, og de snakker de sosiale medienes språk flytende.

Bli kjent med millenniumsgenerasjonen, tidenes mest kjøpesterke generasjon.

En merkevare som har utnyttet dette stadig voksende markedet, er Ecoalf. Dette er et motemerke som lager produkter av resirkulerte materialer. Det er klart at merkevaren gir brukerne noe mer enn bare et produkt. Det følger en positiv agenda med på kjøpet som treffer en nerve i denne fremadstormende generasjonen.

 
Kilde: https://ecoalf.com/no/

Kilde: https://ecoalf.com/no/

 

4. På lag med kidsa

En venn jeg snakket med her forleden, reflekterte over hvordan bestefaren hans brukte blyant, faren hans kalkulator og at han selv nå bruker datamaskin. Sønnen hans, som studerte informatikk, har fått en jobb der han tjener mer på en måned enn faren hans gjorde på et år. Suget etter ny kompetanse er så kraftig at universitetene sliter med å utvikle kurs som kan oppfylle behovet hos arbeidsgivere.

Dette skaper en konkurranse mellom arbeidsgiverne som ønsker å tiltrekke seg folk som er i tjueåra med riktig kompetanse. Selskapene strekker seg langt for å kapre disse unge menneskene, som ofte kan være motvillige når det gjelder å jobbe for et stort upersonlig selskap.

Dette er det unge forbrukere ønsker seg aller mest av selskapene de handler hos.

Ta for eksempel Accenture. Tidligere gikk de veldig langt for å selge inn at de var forretningskonsulenten for «den tenkende mannen».  Var man på internasjonale flyplasser, kunne man ikke unngå å se annonsene der Tiger Woods ble brukt som merkevareambassadør, en helt som forener alle forretningsfolk gjennom kjærligheten til golf.

Nå har merkevaren Accenture kastet slipset, sparket ut alt business-blått og skrotet golfklubbene. I kampen om talentene har de tatt i bruk en mer ungdommelig og livlig identitet. Lyse farger, en uformell tone-of-voice og sandaler med logo gjør at det minner mer om Tony Hawk enn Tiger Woods. Dette illustrerer at merkevarer er et komplekst felt som alltid har behov for å kjenne sitt publikum.

 
Kilde: Accenture Instagram

Kilde: Accenture Instagram

 

5. Kategorier på flyttefot og bransjeglidning

Ikke alle merkevarer møter denne utfordringen, men den er verdt å legge merke til. I løpet av de siste tjue årene har vi sett «uber-merkevarene» vokse frem. Nei, jeg snakker ikke om drosjene. Jeg snakker om merkevarer som er så sterke at de rager over alle andre og i prinsippet kan styre sin egen skjebne.

Apple, Google og Amazon er noen av de sterkeste merkevarene i verden. De har så stor innflytelse at merkevaren deres raskt kan bevege seg fra det området de er mest kjent for og inn i en helt ny kategori, og nesten umiddelbart innta en dominerende posisjon der.

Amazon er i ferd med å utvikle seg fra en online markedsplass til en retail-leverandør når det gjelder mat med sine Amazon Go-butikker. Apple har beveget seg fra datamaskiner til elektronikk, og de er nå i ferd med å bli innholdsleverandører til sin egen mediakanal, slik at de kan konkurrere med Disney. Netflix har utviklet seg fra å drive med DVD-utleie til å eie et eget filmstudio.

Disse merkene har unngått å låse seg til det de tilbyr. Det handler mer om deres eget formål. De fyller et emosjonelt behov i motsetning til et rasjonelt. Det er denne emosjonelle tilnærming som har gjort dem til suksess i en kategori, og det har skjedd på en måte som kan overføres til andre kategorier. Faktisk er mange av Sir Richard Bransons selskaper et partnerskap med andre der han stiller med styrken i merkevaren Virgin, mens partneren står for driften og logistikken.

«Merkevarer må utvikle seg for å holde seg relevante og ha en tilknytning til målgruppen.»

6. Merkevarer er kontinuerlig i beta

«If it ain’t broke don’t fix it, ikke sant?» Feil. I likhet med enhver annen fordel selskapet ditt har i forretningslivet, har også identiteten din en utløpsdato. Mange av de vellykkede merkevarene vi omgir oss med, blir regelmessig oppdatert. Airbnb ble opprettet i 2008, og etter bare fem år endret de logoen sin totalt. Dette for å gjenspeile selskapets modenhet.

En klassiker som Coca-Cola har gjort store og små modifikasjoner på logoen sin mange ganger opp igjennom årene. Dette for å vedlikeholde merkets friskhet i tråd med et hovesaklig ungdommelig publikum.

Når tidene endres, må en merkevare, og dermed også logoen, utvikle seg for å holde seg relevant til dens interessenter. Uansett hvilket stadium merkevaren din befinner seg på, enten du er en gründerbedrift eller et etablert selskap, har du ikke råd til å ignorere identiteten din og det båndet den har til målgruppen.

Slik holder du merkevaren i live og tar vare på investeringen.

Et tips til slutt: Tenk på merkevaren din som en person. Beskriv hvordan det føles. Er merkevaren din noen du gjerne skulle møte? Får han eller hun jobben gjort? Skaper han eller hun verdi? Hvis du er i tvil, er det aldri for sent å ta en kikk i speilet og spørre seg selv: Kommuniserer du den beste versjonen av deg selv?

Om du ikke er fornøyd med svaret, så er vi her for å hjelpe deg.

 
 
Previous
Previous

Hvordan sikrer du den digitale merkevaren for fremtiden?

Next
Next

Slik jobber de største merkevarene i verden med branding