Fallgruvene ved design og redesign av en merkevare

 

Når merkevaren til selskapet ditt føles utdatert, usynlig og ikke lenger reflekterer strategien og målene til organisasjonen, er det på tide å oppdatere den.

Du har fått ansvaret for å lede prosessen, og rammene for budsjettet er allerede gitt. Men hvordan går du frem for å gjøre dette på best mulig måte, og oppnå gode resultater?

La oss heller snu det på hodet: Hva er det du absolutt ikke bør gjøre? I denne artikkelen tar vi for oss hvilke avgjørelser som vi koste deg dyrt og gi minst mulig utbytte i en slik prosess. Med denne vinklingen kan vi hjelpe deg å styre unna de største fallgruvene.

 

Å kaste seg ut i det

Kast deg ut i det med hud og hår. Det er ikke noe vits å nøle. Fonter, farger og designelementer kan da ikke være så komplisert? Du vet jo tross alt hva du liker når du ser det. Man trenger vel ikke ha en plan for en rebrand, så lenge det blir nytt – det er jo det viktigste?

Men merkevarebygging er som å kjøre bil. Hvis du sikter på grøfta så havner du der. Har du derimot blikket festet på veien og frem mot horisonten, vil du holde deg på rett spor og komme trygt frem. Når det kommer til å gjøre en endring på merkevaren, er det avgjørende å ha et klart mål foran deg. Dette målet er nøkkelen til suksess.

Det kan være mange årsaker til at du ønsker å rebrande. Det gjelder å være tydelig på hvilke grunner dere har. Årsakene vil nemlig også definere hvilke mål som skal oppnås med prosessen:

Har dere blitt usynlige i markedet, og drukner blant en haug lignende konkurrenter, er målet å skape differensiering.

Er det besluttet at selskapet skal utvide sin portefølje av tilbud, og dermed nå en ny målgruppe, er det ikke sikkert at dagens uttrykk passer til denne.

Har merkevaren sklidd litt ut og et virr-varr av uttrykk blitt benyttet utad, kan det hende det er behov for å ta en opprydding og gjøre vedlikehold.

Uansett årsak er det essensielt å definere målene på forhånd. Å fastsette klare mål gir dere en retning å følge gjennom hele prosessen. Disse målene fungerer som referansepunkter som hindrer dere i å ta unødvendige omveier. Alle vet at tid er penger, og å unngå feilskjær sparer både tid og frustrasjon.

Å være utydelig på prosess

Alle vet at designere er tankelesere. De vet jo hva du ønsker, hva de skal levere, og hvilken oppfølging du trenger. ER ikke det jobben deres, da? Du trenger ikke å bruke noe tid på å lage en prosjektplan, med krav til leveransene. Det har alltid byrået kontroll på. Har de ikke gjort det før?

Når du starter en redesignprosess er det avgjørende å forstå hvor viktig det er å tydeliggjøre forventninger og krav. Som det gamle ordtaket sier, "Man får det man ber om". Å være utydelig og å begynne uten klare retningslinjer kan føre til forvirring og komplikasjoner.

En klar og detaljert brief fungerer som et veikart for redesignprosessen. Den gir alle involverte en felles forståelse av prosjektets mål, omfang og tidslinje. Å investere tid i en grundig brief er en viktig investering i prosjektets suksess og bidrar til å unngå unødvendige utfordringer.

Å definere leveransen er det første trinnet. Hva forventer du at redesignprosjektet skal inkludere? Spesifiser hvilke elementer som trenger endringer og definer hva leveransen skal inneholde. Hva forventer du for eksempel av leveransen?

Bli kjent med teamet som er ansvarlig for prosjektet. Forstå hvem som har ansvar for ulike områder. På denne måten vet du også hvem du skal kontakte om det dukker opp spørsmål, og sikrer effektiv informasjonsutveksling.

Tidsplanen er kritisk. Hvis det er bestemt en dato for lanseringen av den nye merkevaren kan du planlegge baklengs fra den datoen. Del prosjektet inn i faser og avtal del-leveranser fra byrået. Dette sikrer en strukturert prosess og sørger for at oppgaver blir utført etter forvetningene.

Å anta at designerne forstår deg

Hvor vanskelig kan det være å lage noe som er "omtrent det samme, bare litt kulere. Litt mer moderne"? Du er jo som folk flest så det må da være enkelt å forstå hva du mener når du gir tilbakemldinger?

Begrepet "moderne" er et godt eksempel på hvordan tolkninger kan variere. Hvis noen ber deg om å forklare hva begrepet betyr, vil bildene som dukker opp i hodet ditt være basert på bakgrunnen din, dine personlige referanser og preferanser. En annen person vil kanskje ha helt andre assosiasjoner. Det samme gjelder grad av endring. Endring i seg selv kan oppleves veldig ulikt, og hva noen oppfatter som en liten eller stor endring kan variere drastisk fra person til person.

Selv med en grundig brief og innsiktsfase er det rom for mange tolkninger av samme begrep. Derfor er det helt essensielt å avklare hva som ligger i begreper som dette.

Å bare la byrået gjøre sin greie

Du vet jo hva du liker. Så hvorfor kan ikke de kreative bare lage 4-5 forslag og så velger du den beste når det er klart til lansering? Kanskje med en litt annen fargetone? Det er jo byrået som er ekspertene?

Etter å ha unngått de første fallgruvene, kan det virke som at alt bør gå glatt videre. Byråets kreative team er nå dypt inne i prosessen, og utfører sin magi. Det kan være fristende å la dem arbeide uforstyrret mens du retter fokus mot andre pågående oppgaver og gleder deg til å se resultatet.

Det er en vanlig misforståelse at endringsprosessen i den visuelle identiteten utelukkende handler om hva de kreative gjør i sitt hjørne, og at man senere har en stor avduking når ting er ferdige. Redesign av den visuelle identiteten krever at man er involvert hele veien. Selv om en klar målsetning og brief gir en solid start på prosessen, er det viktig å ikke slippe taket der.

Det kan være lurt å la designerne få tid til å utarbeide et godt forslag til en rebranding før dere møtes etter den innledende fasen er gjort. Men det er viktig å finne en balanse, da timer og kostnader kan løpe avgårde fryktelig fort. Det er bedre med kortere intervaller mellom disse møtene enn å vente for lenge. Samtidig må man balansere tidspunktene slik at de ikke påvirker prosessen negativt.

Å inkludere feil folk

Folk ELSKER jo endring, så jo flere du involverer i redesign, jo bedre blir resultatet. Alle skal få! Enhver sin mening om designuttrykket er valid og det er jo bare dumt å ikke la enhver avgjørelse bli gjort med avstemming og intern krangel.

Forankring ER viktig, men når designprosessen er i gang må du være veldig forsiktig for å ikke spore av hele prosjektet.

Du gleder deg selvsagt til å se resultatet og vise det til kollegaene dine. Det er forståelig, alle må støtte dette spennende skiftet i selskapets identitet. Men å få alle til å bli enige om et designuttrykk er umulig. Mange trekker raskt inn personlig smak og preferanser, og glemmer at dette handler om merkevaren, ikke personlig estetikk. Som det ofte sies, "design by large comittée is pretty sh**ty.

For at prosessen skal være vellykket, og at man skal komme frem til en endelig løsning er det viktig å ikke vise designutkast til alle og enhver. Spesielt bør du unngå å involvere personer som hverken har ekspertise eller kjennskap til strategien. For all del ikke involver "naboen og fettern til keeper'n".

Beslutningstakere som har betydning for merkevaren, må være involvert hele veien. Det er essensielt. Ignorerer du dette, kan du oppleve ubehagelige overraskelser på slutten, eller til og med etter lansering, og ende med å rykke tilbake til start. Unødvendig å si, men da blir alt dobbelt så dyrt.

En liten gruppe utvalgte medarbeidere som har fått mandat og tillit til å drive prosessen, er de som må drive og eie den. I en bedrift vet man gjerne hvem og hvilke roller som kommer til å ha sterke meninger om en identitet. Om de vil lage mye støy, og forlenge prosessen, er det bedre å involvere dem fra start. Når de først er ombord har du sterke ambassadører som kan påvirke og engasjere hele organisasjonen. Alle involverte må forstå oppgavens omfang og målene som er satt i briefen.

Bedriftsledere og beslutningstakere er ofte travle mennesker, som er vanskelig å få med i alle møter. Hvis de ikke kan delta i alle faser bør de bli kontinuerlig briefet og informert av mellomledere om viktige milepæler i prosessen.

Key takeaways

Når du står overfor oppgaven om å redesigne merkevaren din er det en kompleks prosess som krever nøye planlegging og styring. Denne artikkelen har utforsket de vanlige fallgruvene som kan dukke opp underveis, og hvordan du kan unngå dem.

Å ha klare mål og en tydelig brief er avgjørende for å sette riktig kurs fra starten. Det hjelper deg å unngå de farlige feilskjærene som kan føre til kostbare forsinkelser og frustrasjon.

Ved å opprettholde en jevn kommunikasjon med byrået ditt gjennom hele prosessen, kan du sikre at du er på rett spor og unngår uventede utfordringer. Å inkludere beslutningstakere og sørge for deres involvering er også kritisk for å oppnå konsensus og støtte i organisasjonen.

En siste fallgruve: Å ikke velge Mission

Hvorfor i all verden skulle du velge Mission? De er jo altfor flinke og alt for hyggelige. De kommer til å stille så mange gode spørsmål om hva dere ønsker å oppnå, at det blir helt umulig å fylle merkevaren med annet enn mening og retning og alt det tullet der, Nei, fysj, det må da være mulig å få noe som bare ser litt pent ut?!

Det er viktig å velge riktig byrå for din merkevare. Viktigheten av god kjemi mellom merkevare og designbyrå er faktisk ganske undervurdert. Vi skal jo dra i samme retning. Da hjelper det å være trygg på hverandre. Trygge nok til å utfordre på riktig måte.

I Mission får du hjelp til å redesigne og styrke merkevaren din. Uansett hvilke utfordringer du står overfor, er vi her for å gi deg den ekspertisen og veiledningen du trenger for å lykkes med merkevaren din. Enten du er klar for en komplett redesign eller bare trenger råd underveis.

 
Previous
Previous

Strategisk vilje: Hvordan kultivere strategisk mot?

Next
Next

Merkevarestrategi: 6 ingredienser for en bedre merkevareplattform