Finn din formel for merkevarekommunikasjon

Finn-din-formel_PurpleLime.jpg
 

Hvordan opprettholder du en enhetlig merkevare når teknologi og kommunikasjonskanaler skifter fra et år til det neste? Hvorfor er det viktig å være tro mot din egen merkevare i en tid der du daglig bombarderes av nye budskap og inntrykk? Hvilke farer utsetter du merkevaren din for dersom du synder mot langsiktighet i kommunikasjonen?

 

Tradisjonelt

Siden visuell identitet og merkevare ble vanlig praksis for å markedsføre et produkt eller en tjeneste, har det vært fokus på å skape et enhetlig og konsekvent uttrykk. Det vil i praksis si at man utvikler designelementer, maler, budskaper, bilder og definerer konkrete regler og retningslinjer for bruk. Dette ble tidligere samlet og publisert internt i form av en mappe, perm, brosjyre, bok og/eller lagret på en diskett, CD-skive eller i en PDF. Disse elementene og reglene var så “satt i stein” og distribuert til byråer eller andre som var ansvarlige for å formidle merkevaren. Du kan for eksempel ta en titt på NASAs merkevarehåndbok fra 1976 her (PDF). I dag er det mer vanlig at dette publiseres digitalt på et nettsted, gjerne med passordbeskyttet tilgang.

Dette kaller vi en brandguide.

Fleksibilitet

I dagens marked skjer ting skremmende fort. Kommunikasjonskanaler og teknologi sørger for den ene “revolusjonen” etter den andre. Flere eksperter innen merkevarebygging snakker om “levende” merkevarer hvor regler og retningslinjer er mer fleksibelt definert for å kunne tilpasse seg det stadig skiftende arenaen. Mange merkevarer ser det som et behov å raskt tilpasse seg og kaste seg på de nyeste trendene i frykt for å henge etter.

Digitale kanaler og teknologi - hvordan være konsekvent?

  1. Forskjellige sosiale kanaler krever helt forskjellige strategier for å nå fram. Kjenn din besøkstid og hva som er relevant innhold. For eksempel ikke prøv med kupongannonser på Instagram.

  2. I den grad det lar seg gjøre, prøv å opprettholde et konsekvent visuelt uttrykk. Samme logovariant, samme farger, samme bilder.

  3. En gjennomtenkt tone-of-voice gir troverdighet dersom den et konsekvent over alle kanaler.

  4. Sørg for å har jevnlig strøm av innhold i de kanalene du er på. Hvis ikke du bruker kanalen seriøst - dropp den helt.

  5. Tilpass til de forskjellige kanalene, men bruk samme budskap slik at du er tydelig og konsekvent.

Videre lesning: Uten strategi skjer det ikke noe med merkevaren din.

 

Viktigheten av å være konsekvent

Faren ved å stadig tilpasse seg og kaste seg over den siste trenden er å vanne ut sin egen merkevare. Å være konsekvent og tydelig er fremdeles noe av det viktigste og mest virkningsfulle man kan gjøre for å bygge en sterk merkevare. På samme måte som at stadig nye kanaler blir tilgjengelige, er mengden budskap folk blir utsatt for hver eneste dag stadig flere. Vi blir bombardert med reklamer og annonser på gata, i posten, på Facebook, i innboksen og i alle de andre kanalene. Konsekvensen er at folks oppmerksomhet for kommersielle budskap er uhyre kort og at man lynraskt filtrerer vekk støy. Derfor er det viktigere enn noen gang at man kommuniserer konsekvent, tydelig og enkelt. Repetisjon og ikke minst det å skille seg fra mengden er også viktige virkemidler som vi har vært innom tidligere.

Konsekvens er ikke alltid enkelt

Å putte logoen din i riktig farge på alle flater er ikke nok. En sterk merkevare bygges over tid og krever gjennomtenkt strategi og konsekvent implementering. Budskap, tone-of-voicefoto/video-stil, typografi, layout og farger er alle deler av helheten som kan være med å samle uttrykket. I større selskaper er det i tillegg mange mennesker og/eller byråer som genererer innhold på vegne av din bedrift. Å få alle til å snakke med samme stemme kan være en utfordring. I tillegg kan det å hver dag måtte forholde seg til den samme fargen og det samme budskapet oppleves som kjedelig og repetitivt. Men det er kun kjedelig for DEM. Effekten utad er det motsatte av kjedelig og vesentlig for suksess.

Usikker på hvordan du kan jobbe med posisjonering?

Les artikkelen: Hva er posisjonering? Har du en unik markedsposisjon?

 
photo-1449459721444-e664f20ad26d-1580x1102.jpg
 

«Å være konsekvent gir med andre ord din bedrift kredibilitet og gjenkjennelse. Dette fører til tillit og lojalitet hos din målgruppe.»

 

Tips for å opprettholde et konsekvent brand

  1. Ikke se på det å være konsekvent som kjedelig. Det er små skritt mot en viktig destinasjon.

    1. Definer tydelige og enkle retningslinjer for bruk av elementene.

    2. Kommuniser til dine partnere viktigheten av merkevaren og korrekt forvalting av denne.

    3. Sørg for at alle involverte til en hver tid har tilgang til korrekte elementer og retningslinjer slik som logofiler, bilder etc i en brandguide eller designmanual.

    4. Presenter intensjonen med designet og gå gjennom retningslinjer med teamet.

    5. Vær åpen for spørsmål og tilbakemelding for å klarere eventuelle unntak eller gråsoner.

    6. Sørg for at noen har ansvar for at regler blir opprettholdt. Vurder alternative tiltak dersom de ikke blir det.

 
responsive_screens-1580x868.png
 

Trenger din merkevare rettledning?

Kjenner du deg usikker på om du har kontroll over din merkevare, eller har du alt bestemt deg for at den trenger en oppstramming, ta kontakt med Mission. Vi har spesialisert oss på langsiktig og strategisk merkevarebygging og har utviklet egne verktøy for å hjelpe kunder til å holde kontroll på merkevaren sin.

 
Previous
Previous

Hvordan selge bedriften din til høyest mulig pris?

Next
Next

Kutter du kostnader der det lønner seg?