Dette må du vite når du starter et nytt designsamarbeid

Revisjon-til-revulosjon_PurpleGreen.jpg
 

Enhver designer med respekt for seg selv føler ofte et sterkt behov for å gjøre store endringer for en ny kunde. Enhver designer med respekt for kunden vet at det ofte vil være ting man ikke får lov til å gjøre noe med.

 

Alt fra revisjon til revolusjon

Det å jobbe med identitet for en ny kunde krever situasjonsbetinget tenkning. Noen ganger trengs det en totalomveltning. Andre ganger dreier det seg om å bearbeide det bestående på best mulig måte. For hvordan forholder man seg til de elementene som finnes allerede og som man ikke får røre? De tingene som står skrevet i stein? Eller som det er for dyrt for kunden å forandre med det første selv om man skulle ha lyst til det?

Hvilke ting man som samarbeidspartner innen design ikke får lov til å røre vil variere fra gang til gang. Muligens en logo? En pay-offSkiltprogrammet? De langsiktige strategiske planene? Det hender til og med at ganske mye er fastlåst, og da må man simpelthen prøve å gjøre en stor forskjell på små flater.

Kunden har ikke alltid rett. Ikke vi heller.

Å komme igjennom nåløyet til en ny og spennende kunde, kan få selv de mest meritterte designere til å juble. Når vi som designbyrå kommer på banen for å ta for oss identiteten til et selskap, er det ikke for å sementere det bestående. Vi ønsker jo å utgjøre en positiv forskjell for kunden. Samtidig er vi klar over at det garantert kommer til å være noen arbeidsbetingelser vi må forholde oss til. Men det er forskjell på å være serviceinnstilt og servil. Hvis vi kun snakker kunden etter munnen, er vi bare et unødvendig mellomledd i kundens samtale med seg selv.

Fem ting å tenke på når man vurderer et nytt designsamarbeid

1.Det finnes tider for revolusjon og tider for evolusjon.

Hvis vi i Mission overtar en større kunde fra et dyktig designbyrå, har dette byrået sannsynligvis gjort mye bra for denne kunden. Det aksepterer vi. Skulle vi diskvalifisere et hvert designuttrykk vi ikke selv stod ansvarlig for, ville det bare slå tilbake på oss selv. Noen ganger er tiden kun moden for en endring, dreining eller spissing av identiteten? Andre ganger trengs det en splitter ny strategi - eller til og med en regelrett revolusjon?

2. Det er greit å kunne slappe av, men ikke å sovne i timen

Det kan oppstå veldig nære relasjoner mellom ansatte i et design- eller reklamebyrå og enkeltansatte hos en kunde. Begge parter kan føle en trygghet i samarbeidet, og derfor leter man til enhver tid etter en unnskyldning for å vedlikeholde relasjonen. Det er absolutt ikke noe galt med langvarige kundeforhold. Kontinuitet har utvilsomt sin verdi. Man må bare sørge for at tryggheten ikke blir en sovepute.

3. Ikke alle kundeforhold starter på samme måte

Vi elsker å legge lista høyt når vi får en ny kunde. Men det er ikke alltid man får sjansen til å gjøre de største endringene med det første. Vi vet av erfaring at vi ofte må tenke stort lenge før vi har muligheten til å handle stort. For noen kunder har vi begynt å jobbe litt i det små, med et litt mindre delprosjekt. Ved konsekvent å gjøre en grundig og god jobb, har vi etter hvert fått muligheten til jobbe med hele identiteten.

4. Det er aldri feil tidspunkt å ta kontakt med oss

Det er ikke feil å påbegynne et kundeforhold rett etter at mye penger er brukt og digre prosjekter nylig er gjennomført med noen andre. Selv om det av svært forståelige grunner ikke er rom for å slå på stortromma der og da, kan det være det helt rette tidspunktet for tenke langsiktig og smart med et nytt designbyrå. Så får vi heller alle sammen drømme om den tiden da de nye budsjettene kommer.

«Det finnes tider for revolusjon og tider for evolusjon.»

5. Ressurssløsing finnes i så mange former

Dersom en ny kunde ikke lytter skikkelig til hva designbyrået har å fare med, ville det være en alvorlig sløsing med ressurser. På samme måte ville det være ressurssløsing om ikke vi som designbyrå tok for oss av den oppsamlede visdom som ligger hos en ny kunde. Det å stille de rette spørsmålene og presentere potensielle muligheter så tidlig som mulig i samarbeidet vil alle parter være tjent med.

Du vet selv hva du føler er skrevet i stein i bedriften din. Og du skal ikke se bort for at visse ting som er urokkelige hos dere, vil få det til å klø i fingrene våre. Men vi er ikke av den typen designfirma som tilsynelatende tenker at alt som har skjedd før vi kom på banen, ikke har noen verdi.

 
Previous
Previous

Kutter du kostnader der det lønner seg?

Next
Next

Merkevarebygging gjennom tilpasset kommunikasjon