Visuell hverdag. En samtale med fotograf Damian Heinisch

VisuellHverdag_HH_Fotor-1580x889.jpg
 

I et tidligere blogg har jeg skrevet om hvordan bilder kan være med på å bygge opp og styrke en merkevare. Det er ingen tvil om at bilder i stor grad preger alles digitale hverdag, og at bilder kommuniserer på en umiddelbar og sterk måte. Hverdagen fylles mer og mer med visuelle inntrykk, og måten merkevarer kommuniserer på, endrer seg raskt. Jeg har tatt en prat med en av Norges dyktigste og høyt respekterte fotografer, Damian Heinisch, om hvordan dette ser ut fra en fotografs perspektiv.

 

Fotografering - et yrke i endring

Som alt annet endrer også yrker seg med tiden. Hvordan vil du si at yrket som fotograf har endret seg de siste årene? - Alle kan ta bilder, det er ikke noe nytt, og slik har det vært siden kameraer ble allemannseie. Men det at alle også på en enkel måte kan publisere bilder, det er et nytt element.

«Alle kan ta bilder, det er ikke noe nytt, og slik har det vært siden kameraer ble allemannseie. Men det at alle også på en enkel måte kan publisere bilder, det er et nytt element.»

Det er publisert flere bilder de siste 6 månedene enn det ble publisert av bilder i hele fotografiets historie frem til da. For eksempel lastes det opp omtrent 80 millioner bilder og videoer på Instagram hver dag (ifølge brandwatch.com). Fotografiet som uttrykksform går igjennom en endringsprosess. Slik som musikkindustrien har opplevd en endring, har det samme skjedd for fotografiet. Fra å være forbeholdt fotografer og de som distribuerer bilder, tar nå flere og flere del i dette med å skape og dele bilder selv. Deretter får man tilbakemeldinger i form av ”likes” og eventuelt kommentarer. Slik har folk blitt mer og mer bevisste rundt dette med fotografi og skaper på en måte en merkevare av seg selv. Enkelte gjør jo dette bevisst i en mye større grad enn andre, de tjener til og med penger på det. Gjennom dette lærer folk også mer og mer effekten og verdien av fotografiet og hvordan man kan bruke dette i markedsføring.

Damian fortsetter: Til tross for økt bevisstgjøring, ser jeg også ofte eksempler innenfor markedsføring hvor det er mangel på forståelse for verdien og effekten av et godt bilde. Forholdet mellom den rollen et bilde spiller, henger ikke sammen med hva det koster. Ta for eksempel en helsides annonse i et magasin. Selve annonseplassen koster kanskje 100 000 kroner, og bildet fyller mesteparten av siden. Det er altså bildet som gjør selve hovedjobben med å kommunisere budskapet, men er det bare en brøkdel av pengene som brukes på selve bildet. Det fins veldig mye bra arbeid der ute, men jeg ser også veldig mye som ikke er det. Mange ganger ser man tydelig at det har vært spart penger og tatt snarveier for å få et bilde, og det er synd.

Kvalitet

De som har jobbet med eller kjenner Damian, vet at han har en klar filosofi om alltid å levere topp kvalitet. - Det handler om ære og stolthet. Det er jeg som står som avsender for mitt arbeid, og det er derfor veldig viktig for meg å alltid levere det beste.

«Det handler om ære og stolthet. Det er jeg som står som avsender på mitt arbeid, og det er derfor veldig viktig for meg å alltid levere det beste.»

Men det å skulle levere på høyeste nivå er krevende arbeid. Høy kvalitet krever konstant innsats for å holde seg oppdatert. Det å stadig jobbe med å forbedre kunnskap og skape nye ideer,­ er tungt. Kanskje det er derfor mange aksepterer at et ok resultat er bra nok, reflekterer Damian.

Når man jobber i en visuell verden, er storytelling et nøkkelord. For hvert oppdrag, ønsker man å komme med noe nytt og interessant. I tillegg til alt kamerautstyr, så må også det viktigste verktøyet oppdateres hele tiden - hjernen. For å kunne komme opp med nye ideer, konsepter og åpne nye horisonter for kunden, må man som fotograf hele tiden oppdatere seg. Men dette er jo også en av grunnene til at det er så spennende å jobbe med dette. Hjernen er alltid skrudd på med tanke på å sanke impulser og referanser, se nye muligheter og vinklinger som kan brukes og videreutvikles. Alt dette får man med når man kjøper en kreativ tjeneste. Den skapende prosessen er mye større og tidkrevende enn det man ser på et opptak. Det handler om det man har mellom ørene av kunnskap, erfaring og talent. Med den lettvinte holdningen mange har i forhold til fotografiet i dag, har også litt av respekten for faget forsvunnet, og det er en utfordring for bransjen. Når vi ser hvordan fotografiet setter et større og større preg på alles hverdag, er det desto viktigere å prioritere å bruke gode bilder for på den måten å kunne skille seg ut i mengden.

 
Herkules_Webcase_Quote_1580x1040-1-780x513.jpg
 

Bilder i merkevarer

Mission og Damian har jobbet sammen på mange ulike prosjekter igjennom flere år. Siste gangen var under rebrandingen av Herkules Capital. Dette er ett av flere eksempler hvor fotografi i stor grad er med på å bygge opp og sette et tydelig preg på en merkevare. Finansselskapet Herkules Capital jobber med mange tjenester som det er vanskelig å illustrere på en god måte uten at det blir klisjéfylt. Løsningen ble en serie med abstrakt tolkning av lys og strukturer. Selve kjernen til konseptet i merkevaren er basert på vekst og evnen til å se nye muligheter. Ideen rundt bildene er inspirert av arkitektur, dimensjoner og strukturer. Her var mye av jobben gjort i forkant, og vi måtte teste ulike løsninger og materialer. Resultatet ble en serie fotografier av glasskonstruksjoner lyssatt og plassert på ulike måter. Dette ble en veldig sterk og elegant serie som også ble prisbelønnet i Gullsnitt 2015. (Gullsnitt er Norges viktigste konkurranse for reklamefotografer med formål å synliggjøre og bevisstgjøre reklamefotografiet i Norge.) Bildene har fungert godt for kunden, og de brukes aktivt der man skal presentere selskapet på et overordnet nivå. I etterkant har bildene fått mye oppmerksomhet og har hjulpet Herkules Capital til å skille seg klart ut fra sine konkurrenter.

 
HERKULES-104_LoRes-780x518.jpg
 

Det er veldig spennende å kunne få lov til å være med å sette så stort preg på og skape identiteten til en merkevare. Skal man bygge en unik og sterk merkevare, kan fotografiet være et sterkt virkemiddel, så det er klart at man bør investere i dette. Det gir målbare verdier i form av kjennskap og anseelse. I motsetning til bilder kjøpt fra en bildebank, får man ved å ta egne bilder tilpasset disse til sitt budskap og sin identitet. Dessuten vil ingen andre ha mulighet til å benytte seg av akkurat de samme bildene. Dessuten får man samme stil og uttrykk på hele serien. Som enhver kunstner vil også en fotografs håndverk sette sitt preg på bildene.

Nysgjerrig på merkevarer og identitet? Finn ut med i vårt white paper.

I dagens samfunn snurrer tidshjulet stadig fortere. Kunder forventer mer og mer innen kortere og kortere tidsfrister. Videre skal det gjerne ”ikke koste noe”. Damian hevder likevel at det å hyre en fotograf ikke er dyrt med tanke på det man får levert. Det handler bare om å ha et godt samarbeid i forkant og stole på fotografen. I etterkant vil man se at det er verdt pengene. Damian selger ikke bilder til bildebanker og opplever heller ikke å sidestilles med en slik løsning. Han har også sin egen bildebank som man eventuelt kan kjøpe bilder fra dersom man skulle ha behov for eller ønske det.

I de senere årene har Damian også jobbet som lærer på Bilder Nordic – School of Photography. Selv om yrket som fotograf har fått nye utfordringer, er det ikke mangel på nye lovende talenter som brenner for faget. Det å utdanne nye fotografer er ikke bare snakk om kursing. Fotografi er på mange måter en personlig uttrykksform, og det blir like mye en reise i personlig utvikling. Jeg lar dette være siste ord fra min prat med Damian. Med dette burde det fortsatt være håp for fotografiet som en av våre sterkeste uttrykksformer for fremtiden.

 
DAMIAN_HEINISCH-780x520.jpg
 

Damian Heinisch

En av Norges ledende fotografer. Han står bak en rekke prisvinnende arbeid fra inn- og utland. I tillegg til å arbeide som fotograf, underviser han også på på Bilder Nordic - School of Photography, i tillegg til å arrangere ulike private kurs og workshops. Damian er en av Norges utvalgte Leica-ambassadører. Les mer om Damian Heinisch her.

 
Previous
Previous

Trump mot Clinton - en merkevarekrig

Next
Next

Hvorfor valgte du akkurat det yrket du har i dag?