Hva er riktig fokus av kommunikasjon i design?

BlueYellow-2.jpg
 

I design, branding, kommunikasjon og i livet generelt er det mange ting som er viktig å få med seg. Denne utfordringen står vi som designere ovenfor hver eneste dag. Det kan være vanskelig å prioritere når man har mye på hjertet og noen ganger er det mange ting som faktisk må bli med. Hva gjør man?

 

I hverdagen

Det finnes idag et mylder av bloggartikler, systemer, verktøy og apper som hjelper deg med å organisere hverdagen din. Det finnes også en rekke eksperter som vier sin karriere til å hjelpe med akkurat dette, enten det er “life coach-er”, assistenter, prosjektledere osv. Personlig kan jeg være et rotehue og sliter med at jeg glemmer alt fra avtaler, navn, nummer, oppgaver, hva jeg skal handle til bursdager og sikkert mye mer. Derfor er jeg blitt skremmende avhengig av mobilen min hvor kalenderen og listeappen Wunderlist er mine mest brukte verktøy.

På jobb

Her finnes det også masse gode artikler og råd for deg som har et visst ansvar på jobben og litt for mange "baller i lufta" på en gang. Det finnes et utall av tips og verktøy som hjelper deg med å prioritere, strukturere, forenkle og delegere, men det er ikke det denne artikkelen handler om.

Merkevarebygging

Vår kjernekompetanse ligger innen merkevarebygging - eller branding. Allerede på et overordnet nivå er det viktige prioriteringer man bør gjøre. Man vil gjerne bygge bevissthet, skape en følelsesmessig tilknytning, formidle karakteristiske attributter, få troverdighet og tillit og oppnå preferanse hos kjøpere, men dette er allerede fem forskjellige mål å oppnå! Skal man skille seg ut og bli tydelig må man prioritere disse tydelig. Ler mer om dette her.

1. Bygg bevissthet

Mange merkevarer har dette som sitt viktigste mål av åpenbare grunner: Det etablerer deg som en viktig aktør i markedet og et naturlig alternativ å vurdere. Det gjør det igjen enklere å få gjennom salg, fordi folk helt enkelt har hørt om deg fra før.

2. Spill på følelser

Ikke alle merkevarer er avhengige av å spille på følelser og fungerer helt fint med en rasjonell tilnærming i sin kommunikasjon. Men dersom det du tilbyr gir kunden trygghet, tilfredstillelse, økt selvtillit eller er i seg selv en opplevelse er dette en viktig faktor for deg. Det er i tillegg en viktig faktor for å etablere lojalitet.

3. Skill deg ut

Dersom det er flere i markedet som tilbyr liknende produkter eller tjenester, og kunder sliter med å se tydelige forskjeller eller du stadig må gå ned i pris for å gjennomføre salg, ja da har du et stort problem. Da må du ikke bare prioritere dette i kommunikasjon, men kanskje gjøre justeringer på dine produkter og/eller tjenester for å skille deg ut i mengden.

4. Troverdig og tillitsfull

Det er en selvfølge at man må følge opp det man lover for å beholde lojale kunder og vokse i markedet. Men mange kan gjøre mer for å bygge sterkere forhold til kundene sine og sikre at de kommer tilbake. Hva kan du gjøre?

5. Bli førstevalget

Dette er den store gulroten og konsekvensen dersom man lykkes med merkevarebyggingen. Klarer du kombinere punktene over med unike produkter eller tjenester er suksess garantert. Så enkelt, men samtidig så vanskelig.

Hva er egentlig forskjellen mellom identitet, merkevare og logo? Svaret får du her.

Kommunikasjon / Design

Vår erfaring viser at utfordringen med å prioritere dukker opp i kommunikasjon og design stadig vekk. Ofte har man mange ting på hjertet og “alt er like viktig”. Resultatet er at budskapene dreper hverandre og ingenting “sitter”. Dette er en av mange grunner til at mange sverger til mottoet “less is more” innenfor blant annet design.

En viktig oppgave vi som designbyrå har er å hjelpe kunden med å strukturere og prioritere informasjonen. Vi hjelper med å flytte fokuset fra kundens egne øyne til mottaker. Dette kan ofte være en tung og vanskelig prosess, fordi det innebærer å måtte nedprioritere eller ofre ting. Vi utfordrer kunden på en rekke punkter for å gi mottaker et klart budskap og en pedagogisk oppbygget struktur.

1. Er alt virkelig viktig?

Det høres kanskje ut som et dumt spørsmål. Men en annen måte å spørre på er, hva er det aller viktigste? Mange ting er med av gammel vane eller fordi “alle andre gjør det”. Fokuser på det som er essensielt.

2. Lag en liste med det viktigste øverst

Noen ganger er det mange ting som er tilsynelatende like viktig. Prøv å sette alt i en liste der du må gi dem rekkefølge. Noen ganger kan dette tydeliggjøre hva som skal først og sist og hva som faktisk er like viktig.

3. Hierarki

Et tydelig hierarki er viktig for å kunne kommunisere tydelig. Dette brukes også som noe av det viktigste prinsippet innen design.

4. Sørg for kontrast

Når du har definert hierarkiet ditt er det på tide å gå enda lenger. Prioriter det som er øverst på lista og gi det full fokus. Sørg for at mottaker hvertfall får med seg den ene tingen om ikke annet.

5. Gi rom til det viktigste

Det er flere måter å få hovedelementet i din kommunikasjon til å stå frem, enten det er produktbildet, overskriften, logoen din eller annet. I stedet for å bare gjøre det størst, vurder å gi det godt med plass og luft. Dette gir en naturlig følelse av kvalitet og viktighet.

6. Fjern/skjul det som ikke er essensielt

Flere budskap og flere elementer stjeler oppmerksomhet fra hverandre. Så jo mer du kan rydde vekk eller fjerne, jo sterkere vil dine viktigste elementer stå frem.

 
Previous
Previous

De dårlige nyhetene: Ingenting varer evig. De gode nyhetene: Ingenting varer evig.

Next
Next

Rebranding av Mastercard, Premier League og Oslo Bysykkel