Googles beste praksis for suksess med designprosess

2_google_logo_1580x900-1580x900.jpg
 

Jeg elsker Google, men som identitetsdesigner hatet jeg logoen. Hvordan kunne en slik fantastisk service frontes av en slik stygg logo?! Google er mer enn et suksessrikt selskap, det er et «smart» selskap, det er kundeorientert og forutser våre behov før vi vet hva de er.

 

Jeg kan bare spekulere på hvorfor deres identitet var så dårlig, men alt det forandret seg da de kunngjorde sin nye logo med ny design som har blitt kjempegodt mottatt etter kommentarene på sosiale medier å dømme. Her er noen eksempler på den beste praksisen de har benyttet seg av for å sikre seg suksess.

1. Innse når det er på tide å gjøre endringer

Ta et hopp en måned tilbake da Larry Page kunngjorde at Google skulle bli et datterselskap i likhet med Calico, Fiber og Nest. Disse virksomhetene er nå en del av et nytt holdingselskap som heter Alphabet. Dette er klassisk tenkning om merkearkitektur.

Google har gått i spissen av teknologibedrifter og mye mer siden 1998 med satsing som nådde langt utover internett. Selskapet har blitt for uhåndterlig å navigere. Page antyder at strukturen vil gjøre Google «renere og mer ansvarsbevisst», men sannheten er at det vil gjøre virksomheten enklere å forstå. Men det ligger noe enda viktigere grunn – smarte virksomheter vet at de må tilpasse seg for å overleve, og for Google å bli sittende fast i sin kjernevirksomhet, er risikabelt (selv for dem). Selskapet erkjenner at det er behov for forandring, og utvikler seg for å holde seg relevant.

 
 

2. Gjør ikke forandringer for forandringens skyld

Med en slik utdatert identitet, kunne man tilgi Google for å ville kaste logoen og begynne på nytt. Deres designteam har utforsket noen radikale endringer som ville utslette ethvert minne om hvordan de pleide å se ut. Men å følge designtrender ville ikke være Google. Jeg beundrer hvordan de har tatt et skritt tilbake for å anerkjenne sitt indre vesen, sin oppfatning av formål, som er å gjøre livet enklere.

Grunnen til at vi elsker Google, er måten de hjelper oss til å sile milliarder av sider med data for å gi oss den beste informasjonen på et nanosekund. De forenkler det som er komplisert, og derfor bør også logoen være enkel. Å endre merkenavn uten noe grunnleggende resonnement, er risikabelt.

3. Tenk system, ikke logo

Designfornyelsen omfatter mer enn bare merkenavnet. Google har benyttet seg av anledningen til å forbedre mye annet rundt brukeropplevelsen. Mikrofonikonet er designet for å tydeliggjøre hvordan stemmeinteraksjonen fungerer, og den firefargede «G»-logoen for mobile grensesnitt, er alle små detaljer som er en del av et system med visuelle kjennetegn. Disse kjennetegnene bygges opp for å gjøre kart, bilder, Chrome og Gmail til en langt rikere og hyggeligere opplevelse.

4. Skap en ensartet opplevelse

En av de mest kraftfulle tingene ved merkeidentitet, er dens evne til å koble sammen de enkelte berøringspunktene til en enhetlig opplevelse for kunden, så fremt designet er konsekvent.

Tamar Yehoshua, Googles VP for produktadministrasjon, sier at «Google er overalt». Vi opplever ikke lenger merkevaren gjennom vår stasjonære PC, men gjennom ulike nettsteder, apper, smarttelefoner, nettbrett, TV-er og armbåndsur.

Google har brukt redesign som en mulighet til å gi den samme, enkle opplevelsen uansett hvor brukeren velger å bruke det, for å maksimere effekten av sin investering.

5. Tenk på lesbarhet

Fra et teknisk synspunkt, var det å bytte fra et serif-skriftsnitt en stor forbedring. Selv om det ikke fantes noe empiriske bevis, antok man at serif-skrifttyper var lettere å lese – det er grunnen til at trykte bøker bruker serif-skrift. Men dette var før vi alle gikk rundt med smarttelefoner med praktfulle retina-skjermer. Den nye strømlinjeformede sans serif-logoen er mye lettere å lese på skarpe, pikselerte skjermer som passer i lommen.

 
OGB-INSIDER-BLOGS-GoogleLogox2-Animated-780x439.gif
 

6. Tenk på bevegelse

Til tross for at skjermer blir flittige brukt i kommunikasjon, er det overraskende at få merker gjør bruk av kraften i bevegelse gjennom animasjon for å bringe sine varemerker til live. Fireprikkers-animasjonen i Google-logoen er en perfekt måte å gjøre logoen synlig på, men enda viktigere er det at den gir merket energi på en ellers statisk side.

«Jo flere folk som klikker på en lenke, jo mer penger tjener Google.»

7. Tenk på farge

Farger er en effektiv måte å skille mellom merkevare på og i Googles tilfelle spiller farger en enda større rolle. I fjor forandret Google på den karakteristiske blåfargen i sine lenker etter at forsøk viste at folk klikker på én bestemt blånyanse oftere enn 40 andre.

Hvorfor bry seg? Jo flere folk klikker på en lenke, jo mer penger tjener Google. Etter endringen tjente de enda 200 millioner USD i året i annonseinntekter. Det er denne blåfargen du nå ser i den nye logoen.

8. Tenk på hastighet!

Som en del av sin forretningsstrategi, tar Google sikte på å nå den neste milliarden mennesker, som vil være i India og Kina. Disse stedene er kjent for å ha mindre båndbredde og trenger rimelige dataabonnementer. Hvordan forholder dette seg til en logo? Jo mindre bytes logoen trenger, jo raskere er nedlastingen. Mens den gamle logoen var på 14.000 bytes, er den nye en slankere versjon på 305 bytes. For et selskap som tjener penger på strømmen av store datamengder, betyr større hastighet større inntekter.

9. Ligg godt an fra starten av

Strategien bak lanseringen av en ny logo er avgjørende for å få best mulig avkastning på investeringen, bygge bevisstgjøring og for å få støtte helt fra begynnelsen. Typisk var lanseringen av Googles nye logo en beskjeden affære og rett på sak. En video viste mesteparten av forklaringen. En skriftlig versjon kom ut samtidig på bloggen. Den mest bemerkelsesverdige måten for verden å bli kjent med den nye logoen på, er likevel gjennom Google Doodles, Googles berømte nettleseranimasjoner, som viser en enkel hånd som sletter den gamle logoen og tegner inn den nye. Imponerende.

Det spiller ingen rolle om du elsker Googles nye identitet eller egentlig ikke bryr deg, det er rent subjektivt. Det viktigste er å lære av eksempelet. Enten du er en online-kjede eller en kjedebutikk i hovedgaten, enten du har 1,2 milliarder interaksjoner per år, eller bare 10, er det viktigste at disse kundeøyeblikkene fungerer effektivt, og merkeidentiteten bidrar til dette.

 
 
 
Previous
Previous

Hva er posisjonering? Har du en unik markedsposisjonering?

Next
Next

På tide å endre identiteten? Kanskje må du redesigne?