Design som verktøy kutter kostnader og gir økt lønnsomhet

Design-kutter-kostnader_RustRed.jpg
 

Ja, du leste riktig! Design som verktøy kutter kostnader, gir økt lønnsomhet og dermed økt omsetning, og her kunne vi fortsatt med flere påstander som større markedsandel, økt distribusjon osv. Følg med meg i dette innlegget og se hvordan vi kan bevise dette.

 

Derfor bør du bruke design til å kutte kostnadene

Strategisk bruk av design kan være et svært effektivt virkemiddel for å kapre markedsandeler og påvirke bunnlinjen. Alle bransjer opplever en økende grad av konkurranse, da er merkevarebygging og design er noen av de viktigste verktøyene du har for å skille deg ut. Dette burde inspirere flere bedriftsledere til å satse sterkere på design som forretningsverktøy.

Men myten om at design kun er pynt, form og farge lever dessverre fortsatt. Vi ser også at merkevarebygging og design er begreper ”alle” bruker, men få fullt ut forstår betydningen av. Kanskje er dette fordi merkevarebygging som tema favner såpass vidt. Merkevarebygging dekker både de store spørsmålene som ”Hvordan øker vi salget? - og tilsynelatende trivielle ting som ”Hvilken farge bør logoen ha?”.

Design eller dø - vinn eller forsvinn

Design er den viktigste av alle kommunikasjonsdisipliner. Design handler om hvordan du kommuniserer, hvordan tjenestene dine oppfattes, hvordan produktene dine virker. Design er med andre ord noe fysisk, digitalt og emosjonelt. Det handler altså ikke bare om farge, form og følelser, men også om funksjonelle og brukervennlige løsninger tilpasset kundens behov. Gode designere spør alltid hvordan ting fungerer, og leter etter måter der de kan forenkle og forbedre. Design og designeres erfaring er med andre ord avgjørende for produktet eller tjenestens kvalitet, for suksess eller fiasko. La meg ta et eksempel: Vi har kunder som kommer til oss og sier ”Vi var markedsleder, nå er vi ikke på lista engang!” Dette handler om tilpasningsdyktighet! Noen har sovnet bak rattet - design og merkevarebygging har ikke stått på agendaen på lenge!

Finn ut mer om merkevare, identitet og branding her.

Det eneste du kan være sikker på, er at ingenting er sikkert. Nye produkter lanseres stadig, nye generasjoner med nye agendaer vokser opp, lover endres og markeder utvides og forsvinner. Altfor ofte hører vi ledere si: ”Dette er sånn vi alltid har gjort det”, noe som vanligvis indikerer starten på en langsom og smertefull slutt.

«Det handler altså ikke bare om farge, form og følelser, men også om funksjonelle og brukervennlige løsninger tilpasset kundens behov.»

God design betyr god butikk

Merkevarebygging og innovasjon er av natur kreative og design-drevne prosesser. Vi ser ofte at bedrifter som inkluderer dette i sine strategier er bedre rustet for uventede endringer, de tilpasser seg rett og slett raskere og lykkes oftere. Ved å bruke design som strategisk verktøy er du alltid forberedt! Merkevarebygging trenger nødvendigvis ikke være kostbart, men å ignorere egen merkevare kan lett bli nettopp det!

 

Spørsmål du bør stille deg for å ta temperaturen på egen bedrift er:

  1. Har dere jevnlige møter der merkevarebygging og design står på agendaen?

  2. Når var sist gang dere introdusert noe nytt?

  3. Finnes det forutsigbare endringer som kan påvirke din bedrift?

 
Previous
Previous

Merkevarebygging gjennom tilpasset kommunikasjon

Next
Next

Sørger du for tydelig markedskommunikasjon?