Expo Nova – Retail branding

Hvordan får vi kunder til å bli begeistret for butikken vår?

 

I tråd med Expo Novas formål om «å skape vakre og tidløse rom som beriker» tok Mission sikte på å utvikle en fullstendig kundeopplevelse. Kundene skulle bli eksponert for nye produkter gjennom inspirerende utstillinger. Flyten i butikken skulle sørge for at kunden ble presentert for nye ideer og butikken sende signaler som oppmuntret de besøkende til ikke bare å tenke gjennom de praktiske behovene de har, men å vurdere selve sjelen i sitt eget hjem.

Utfordring

Expo Nova er den ledende aktøren innen moderne møbler i Norge. Selv om de tilbyr merkevarer av verdensklasse, merker de konkurransen fra nye butikker som ivrer etter å tilfredsstille nordmenns økende interesse for interiørdesign.

En del av utfordringen var plasseringen av Expo Novas butikker. Ettersom forretningen hadde vokst organisk over tid, hadde de etablert butikker på ulike steder, noe som gjorde det vanskelig for kunder å handle alt på ett sted.

Løsning

Det ble besluttet å flytte butikken til et egnet butikklokale på rause 1800 kvm. Dette ville gi kunder mulighet til å se produkter for alle rom i hjemmet, i tillegg ville det gi Expo Nova rom for å satse videre på den voksende grossistdelen av virksomheten.

Kundeservice håndteres sentralt fra ett punkt i butikken, med mindre diskpunkter lenger inne i lokalene. I butikken presenteres miljøer som et stolgalleri, et barområde for arrangementer, et lysgalleri og et testlaboratorium, alt dette for å gi kunder en helhetlig handleopplevelse.

Butikkmiljøet utnytter råmaterialene maksimalt, med overflater i betong og innsyn til røropplegg i taket. Dette skaper en nøytral bakgrunn for det spennende interiøret. Spenstige bilder er med på å lage en ramme rundt miljøene uten å stjele oppmerksomhet. I tillegg er det utarbeidet egne skilt som guider kunder gjennom butikklokalene.

Resultat

Samlokaliseringen av butikkene og miljøet produktene vises fram i har gjort Expo Nova til en destinasjon for designorienterte kunder. Magasinet Nytt rom kaller Expo Nova et “møbelgalleri de luxe”.

Expo Nova designet en ny identitet.
En ny identitet og en merkevarestrategi ble til gjennom retail branding.
 
 
Mission designet et skiltsystem til Expo Nova med logo.
Expo Nova sine produkter har fokus på design og den beste kundeopplevelsen.
 
Mission designet en logo som er det første kundene ser ved ankomst. Merkevaren kommer tydelig frem og fremmer retail konseptet.
Design av retail konseptet til Expo Nova.
Expo Nova sin merkevarestrategi utfyller identiteten hvor fokuset er på design og luksus.

“Det å tilby en helhetlig kundeopplevelse under ett tak har lenge vært en drøm. Takket være Harald Lode og Mission har vi en butikk som inspirerer eksisterende så vel som nye kunder, og vi kan glede oss over en stor vekst i totalt antall besøkende.”

Andreas Madshus – Daglig leder og eier, Expo Nova

(2021)

Expo Nova sitt fokus på en helhetlig kundeopplevelse er fokuset til Mission gjennom prosessen med retail branding. Purpose statement skal reflektere dette.
 
 
Design av detaljerte interiør med glass styrker merkevaren til Expo Nova hvor målet er luksusfølelsen.
Design og visualisering av purpose statement og purpose tagline bidrar til en merkevarestrategi som styrker kundeopplevelsen.
Expo Nova er en samling av flere merkevarer. Å designe dem inn på et glass med lys visualiserer dem tydelig og styrker identiteten til Expo Nova.
 
Mission designet en ny identitet, men har sammen med Expo Nova formet en merkevarestrategi som optimaliserer retailkonseptet.
Expo Nova sin identitet er tydelig og retail konseptet guider kundene gjennom butikken.

La oss skape noe magisk sammen!

Previous
Previous

TINE – Årsrapport

Next
Next

SiO – Merkevareidentitet