Sjekklister

Her vil du finne nyttige lister som du kan bruke for å gjøre første del av forarbeidet selv. I tillegg til sjekklistene finner du lenker til artikler som utdyper de ulike temaene.


    1. Definer hvor du ser deg selv i fremtiden

    2. Skape rom for forandringer?

    3. Inkluder alle

    4. Integrer merkevaren

    5. Praktiske detaljer

    6. Forbered lanseringen godt

    7. Intern lansering

    8. Ekstern lansering

    9. Intensjonsavtale

    10. Hold tempoet

    Les mer om de 10 måtene å posisjonere seg her

    1. Hvem er dine illojale kunder?

    2. Hva er gapet mellom illojales kunders behov og ditt tilbud?

    3. Kartlegg dårlige kostnader versus gode kostnader

    4. Fins det fordeler ved å segmentere butikkene i ulike butikk-konsepter

    5. Finn ut av kundenes behov og ønsker gjennom aktiv bruk av de ansattes dialog med kundene.

    Les mer om de 5 tipsene for retailere her

    1. Gi en klar beskrivelse av merkevaren

    2. Skape forståelse av arbeidslivet hos dere, den type mennesker dere er og beskrive arbeidsmiljøet

    3. Beskrive bedriftens samfunnsansvar og sosiale bevissthet

    4. Synliggjøre karrieremulighetene i organisasjonen

    5. Beskrive generelle goder og fordeler

    6. Gi tips om hvordan du kan søke på ledige stillinger

    7. Dele lenker til sosiale medier i forbindelse med rekrutterings aktiviteter

    Les mer om employer branding her

    1. Bruker folk den fysiske butikken som et showroom for så å handle på nett?

    2. Har du en omnikanalstrategi i dag?

    3. Jobber markedskanalene dine på lag og støtter opp om hverandre?

    4. Er det en flytende overgang mellom fysisk butikk og nettbutikk

    5. Er butikken din et smykke eller en skamplett i nærmiljøet

    6. Handler kundene dine bare hos deg, eller går de til konkurrentene også?

    7. Strekker relasjonen til kundene seg utover selve kjøpet?

    8. Gir deg folk en god følelse å handle i butiken din?

    9. Opplever kundene at du kjenner dem personlig?

    10. Har du gjort alt du kan for å gjøre det enkelt å handle hos deg?

    11. Når introduserte du sist noe helt nytt i butikken?

    12. Kan dine ansatte snakke om merkevaren på sin egen måte?

    Les mer om retail branding her

    1. Kjenn dere selv

    2. Gjenkjennelse

    3. Førsteinntrykket teller

    4. Informasjonsarkitektur

    5. Hicks lov

    6. Tilgivelse i design

    Les mer om de seks måtene her

    1. Ønske om å skifte

    2. Utdatert

    3. Faktorer

    4. Implementering

    5. Etablering

    6. Kostnad

    Les mer om de seks områdene her

 

Faglig innhold


Kjekt å ha

 
 

Ordliste

I designverdenen kan man møte på mange ord og uttrykk som kan oppleves som fremmede eller rett og slett uforståelige. Her har vi samlet og forklart et utvalg av de mest vanlige ordene og forkortelsene.

 

E-bøker

Det er mye å holde styr på når man skal jobbe med design og merkevarebygging. Se våre e-bker som tar for seg det viktigste innen merkevare, identitet og design.