Sjekklister
Her vil du finne nyttige lister som du kan bruke for å gjøre første del av forarbeidet selv. I tillegg til sjekklistene finner du lenker til artikler som utdyper de ulike temaene.
-
Definer hvor du ser deg selv i fremtiden
Skape rom for forandringer?
Inkluder alle
Integrer merkevaren
Praktiske detaljer
Forbered lanseringen godt
Intern lansering
Ekstern lansering
Intensjonsavtale
Hold tempoet
-
Hvem er dine illojale kunder?
Hva er gapet mellom illojales kunders behov og ditt tilbud?
Kartlegg dårlige kostnader versus gode kostnader
Fins det fordeler ved å segmentere butikkene i ulike butikk-konsepter
Finn ut av kundenes behov og ønsker gjennom aktiv bruk av de ansattes dialog med kundene.
-
Gi en klar beskrivelse av merkevaren
Skape forståelse av arbeidslivet hos dere, den type mennesker dere er og beskrive arbeidsmiljøet
Beskrive bedriftens samfunnsansvar og sosiale bevissthet
Synliggjøre karrieremulighetene i organisasjonen
Beskrive generelle goder og fordeler
Gi tips om hvordan du kan søke på ledige stillinger
Dele lenker til sosiale medier i forbindelse med rekrutterings aktiviteter
-
Bruker folk den fysiske butikken som et showroom for så å handle på nett?
Har du en omnikanalstrategi i dag?
Jobber markedskanalene dine på lag og støtter opp om hverandre?
Er det en flytende overgang mellom fysisk butikk og nettbutikk
Er butikken din et smykke eller en skamplett i nærmiljøet
Handler kundene dine bare hos deg, eller går de til konkurrentene også?
Strekker relasjonen til kundene seg utover selve kjøpet?
Gir deg folk en god følelse å handle i butiken din?
Opplever kundene at du kjenner dem personlig?
Har du gjort alt du kan for å gjøre det enkelt å handle hos deg?
Når introduserte du sist noe helt nytt i butikken?
Kan dine ansatte snakke om merkevaren på sin egen måte?
-
Kjenn dere selv
Gjenkjennelse
Førsteinntrykket teller
Informasjonsarkitektur
Hicks lov
Tilgivelse i design
-
Ønske om å skifte
Utdatert
Faktorer
Implementering
Etablering
Kostnad
Faglig innhold
Kjekt å ha
Ordliste
I designverdenen kan man møte på mange ord og uttrykk som kan oppleves som fremmede eller rett og slett uforståelige. Her har vi samlet og forklart et utvalg av de mest vanlige ordene og forkortelsene.
E-bøker
Det er mye å holde styr på når man skal jobbe med design og merkevarebygging. Se våre e-bker som tar for seg det viktigste innen merkevare, identitet og design.