Hvorfor valgte du akkurat det yrket du har i dag?

BlueGreen-1.jpg
 

Hvor går du? Og hvordan har du tenkt å komme deg dit? Men ikke minst; hva var det som satte i gang det hele? Vet du hvordan du havnet der du er nå? Var det din utrettelige målbevissthet, durkdrevne dyktighet, ekstremt vinnende vesen og IQ på 188? Eller var det bare flaks? Alternativt uflaks, hvis det er slik at du føler at du faktisk har havnet på helt feil sted.

 

Suksessbedrifter kommer sjelden rekende på ei fjøl. Selv når et vellykket firma går fra én generasjon til den neste, kan selskapet bli et helt annet i hendene på den yngre garde. Arvingens formål med selskapet er ikke nødvendigvis helt det samme som farens eller morens. Tobakksarvingen Johan H. Andresen junior er selvfølgelig påvirket av senior, men han har utvilsomt satt sine helt egne fotavtrykk.

I denne artikkelen ser vi nærmere på noen mennesker som har gjort suksess, og ikke minst på hva det var som skjedde da de kom i gang med livsverket sitt. Ofte er det rene tilfeldigheter som setter hjulene i gang, andre ganger er det en svært bevisst plan bak det hele. Felles for de mest vellykkede aktørene er at de har en evne til å ta de sjansene som byr seg. Så la oss bedrive litt namedropping og se litt på hva størrelser som Elon Musk, Richard Branson, Anita Roddick, Jack Ma og Petter Stordalen har sagt og gjort.

Menneskelige bedrifter

Hva er årsaken til at du gjør akkurat det du gjør? Jobber akkurat der du er? Startet opp akkurat den bedriften innenfor akkurat dét området? Ville du det sånn? Eller bare ble det sånn? Enkelte starter opp et selskap innenfor et fagfelt de er ekstremt opptatt av, dermed kommer oppstarten som et resultat av at de har funnet ut hva de vil med livet. Andre starter opp selskaper fordi nettopp det å starte opp noe nytt for dem er noe av meningen med livet. ”De to viktigste dagene i livet ditt er den dagen du ble født og den dagen du finner ut hvorfor”, sa Mark Twain. Når man skal prøve å ekstrahere en bedrifts uuttalte Purpose eller formål fra alt det denne bedriften faktisk representerer, er det ikke uvanlig at man tar utgangspunkt i en eller flere ledende personers drømmer og hensikter. Og ofte viser det seg at stor suksess ofte kan være et resultat av en kombinasjon av tilfeldigheter og målrettethet.

Formål er sunt

I følge Harvard Business Review viser det seg at mennesker som har et formål med det de foretar seg er mindre disponert for sykdommer enn andre. Å ha et formål gjør at man lettere klarer å forholde seg til alle de flyktige, tvetydige, foranderlige og komplekse tingene vi kontinuerlig utsettes for. Selv med et klart formål kan det være vanskelig nok å navigere i tråd med dette i vår virvlende verden, men personer med et Purpose i bakhånd har ofte et mentalt – og helsemessig? - forsprang. Det ser det ut til at alt fra psykologer og akademikere til diverse eksperter innen forretningslivet er enige om. Så er spørsmålet er hvordan man kan benytte dette til beste for et selskap.

La veien gå hvor hen du vil

Det er mange veier til Rom, men det er viktig å vite om det er dit man skal. Veien mot målet fremstår ofte mye tydeligere i en bedrift som ledes av et inspirerende menneske som drives av et tydelig formål. Eventuelt en eller flere smarte personer med god radar, tilpasningsdyktighet og et slags moralsk kompass som gjør at man i hvert fall aldri tar en vei som er stikk i strid med hvor man vil og hvem man vil være.

Hvor vil du gå?

Selv om det sikkert er mange bedriftseiere og gründere som i sin tid startet opp kun fordi de ønsket å tjene penger, er det færre som har det som eneste eller viktigste parameter gjennom hele karrieren. Det er ikke noe i veien for at også mennesker som startet opp nesten kun av økonomiske årsaker, etter hvert kan få nye perspektiver og synsvinkler. Det er lov å lære mens man lever. Og mens man leder.

Hva er i veien?

La oss se på noen suksessbedrifter, eller rettere sagt menneskene bak dem. Hva var det som satte det hele i gang? Hva var det for et frø som ble sådd? Hva var drømmen som ble fulgt? Hva var motstanden man trengte? Hvem var fienden som representerte alt det man selv absolutt ikke ville stå for? For det er ikke til å komme unna; det er ikke alltid bare positive hendelser som skaper en leder. Det finnes utvilsomt suksessbedrifter som er et direkte eller indirekte resultat av at et mobbeoffer eller en asosial nerd en gang i tiden bet tennene sammen og mumlet: ”Jeg skal vise dem, jeg.” For deretter å gjøre nettopp det.

Elon Musk

Oppfinneren, ingeniøren og forretningsmannen Elon Musk er i skrivende stund den 83. rikeste personen i verden, men ble mobbet gjennom hele oppveksten i Sør-Afrika. En gang havnet han til og med på sykehus etter å ha blitt kastet ned en trapp og banket opp til han besvimte. Heldigvis kom han fra en støttende familie full av dristige eventyrere og oppdaget datamaskinens verden i 12-årsalderen. Resten er historie, som det heter. Nå drives han av et knippe ubeskjedne programerklæringer og har blant annet satt seg fore 1) å redusere den globale oppvarmingen ved hjelp av bærekraftig energi, 2) minske faren for at menneskeheten utryddes, samt 3) tilrettelegge for liv på andre planeter. Den godeste herr Musk er med andre ord ikke redd for å operere med skikkelig hårete mål og formål for selskapene sine, enten vi snakker om TESLA (elektriske biler), Hyperloop (lynrask passasjertransport i rør), Solar City (solenergi), OpenAI (non-profitselskap for kunstig intelligens) eller SpaceX (kolonisering av Mars).

Richard Branson

En annen mann med sans for utenomjordiske reiser, er Richard Branson. Han slo igjennom for alvor med billige plater via sitt Virgin Music, og har senere spredd firmanavnet Virgin utover et bredt spekter av bransjer. Sist ut – og lengst ut – er Virgin Galactic, som selger turer ut i rommet for 200.000 dollar per billett, en ganske stiv pris som 500 mennesker allerede har forpliktet seg til. Det var Richard Branson som sa følgende: ”Det er ingen grunn til å starte ditt eget selskap hvis ikke du gjør det i ren frustrasjon”. Da han sammen med 50 andre passasjerer motvillig befant seg i Puerto Rico fordi American Airline kansellerte turen til Jomfruøyene, chartret han likegodt et fly, solgte billetter for omtrent 400 kroner stykket og fløy hele gjengen dit de skulle. Ikke lenge etter anskaffet han en brukt Boeing 747, for deretter å lansere flyselskapet Virgin Airline. Om dette er pur sannhet eller resultatet av Bransons friske fortellerglede, tør jeg ikke si helt sikkert. Han elsker i hvert fall å starte opp selskaper innenfor områder han ikke har noe kunnskap om fra før av og fremholder at han først og fremst setter i gang på områder som ikke er spesielt godt drevet av de andre. ”Ikke bry deg om å gjøre noe som helst hvis ikke du kan være radikalt forskjellig fra konkurrentene”, sier han om det å bygge opp et selskap.

Bjørn Kjos

Vi har høytflyvende bedriftsledere her hjemme også. Faren til Bjørn Kjos drev et lite flyselskap rettet mot skogbruket, men selv om sønnen hans ble opplært som flyver i Luftforsvaret, var det først og fremst som advokat for skipsfarten og dommer han jobbet fra 1983 til 2002. Men i 1992 ble han oppringt av sin kamerat advokat Svein Klev, som jobbet for det lille flyselskapet Busy Bee. Han var engstelig for konkurs, trengte råd og hjelp. Da en måned var gått, var Bjørn Kjos delvis motvillig blitt medeier i et splitter nytt flyselskap. Han går ”all in” og kjøper deler av selskapet sammen med flyvere i konkursselskapet, skaffer investorer og garanterer for resten personlig. Han sier i boken sin, ”Høyt og lavt”, at han føler at SAS (selskapet som han ikke fikk jobb som pilot hos etter tiden i Luftforsvaret) konstant er ute etter å fjerne den lille brysomme konkurrenten Norwegian. Slik skulle det ikke gå, for Norwegian er i dag Nordens nest største flyselskap.

Anita Roddick

Kvinnen bak The Body Shop skulle først og fremst tjene til livets opphold for seg og sine to døtre mens mannen var i Sør-Amerika. Hun ønsket å selge helt naturlige helse- og velværeprodukter. De resirkulerte alt som var av flasker og annen emballasje, først fordi de hadde dårlig råd, men deretter fordi det passet godt til konseptet som var i ferd med å vokse frem. Selv om det var mange tilfeldigheter som satte det hele i gang, i følge henne selv, så var det nok det hun stod for som person, og det hun ønsket å bidra med i verden, som gjorde at hun fant en form som fungerte.

Jack Ma

Grunnleggeren av det kinesiske selskapet Alibaba er et godt eksempel på at internett er en arena der det plutselig oppstår ting man ikke hadde mulighet til å forutse. Ma Yun, som Jack Ma egentlig heter, ga turister gratis omvisning i Hangzhou i ni år for å bli bedre i engelsk. En av de 30 jobbene han ikke fikk når han søkte, var på Kentucky Fried Chicken, der han var den eneste av 24 søkere som ikke ble ansatt. Men da han var i USA i 1995 fikk han høre om internett og ble overrasket over at det ikke sto noen generell informasjon om Kina der. Han lagde en kjapp og ikke spesielt vakker nettside, men i løpet av få timer kom det e-post fra folk som ville vite mer om ham. Han begynte å utvikle websider for kinesiske selskaper og startet etter hvert opp Alibaba sammen med 17 andre - fra sin egen leilighet. I 2014 ble Alibaba Group verdsatt til 155 milliarder dollar.

Petter Stordalen

Hele Norges (og Sveriges) Duracell-kanin har skrevet boken: Jeg skal fortelle deg min hemmelighet. På sin egen blogg sier han for øvrig følgende om sin egen suksess med Nordic Choice Hotels: ”Sannheten er at det er ingen hemmelighet. Bare en liten tommelfingerregel: Jeg ansetter alltid folk som er bedre enn meg.” Det hele startet med jordbær i Porsgrunn, der lokalavisen kåret ham til ”Norges beste jordbærselger”, men det var nok via innsatsen som Norges yngste senterleder på City Syd i Trondheim at han bestemte seg for at han skulle klare å redde Steen & Strøm fra konkurs. Hvilket han klarte. Det er stor kontrast mellom oppførselen hans, sett fra utsiden ikke ulikt en rockestjerne som elsker å stå i rampelyset, og det han ofte snakker om - fellesskap, samarbeid og miljøvern o.l.. Han fremstår på mange måter som et godt eksempel på en leder som ser ut til å ha skiftet litt fokus og formål etter hvert i livet. Blant annet sterkt inspirert av kona Gunhild? Eventuelt er Petter Stordalen en som har hatt omtrent samme drivkraft og drømmer hele livet, men som i stadig større grad har kunnet leve dem ut etter hvert som han har hatt økonomisk mulighet til det.

Kan vårt formål passe med ditt?

Missions formål er å hjelpe interessante mennesker og bedrifter til å operere i tråd med egne formål. Den kjernen som trengs for å bygge opp eller justere identiteten din, har du allerede. Det som kan gjøres for å synliggjøre, forsterke, spisse, modifisere, optimalisere, konsentrere, pleie, massere, plassere, revitalisere, obdusere, definere, vri, vende, variere, harmonere, oppgradere, totalomvelte, rekonstruere eller kalibrere, kan du snakke med oss om.

 
Previous
Previous

Visuell hverdag. En samtale med fotograf Damian Heinisch

Next
Next

Ok, så dere har fått dere en flott logo. Hva nå?