På tide å tenke nytt eller bli forbigått

18problems_12_16-9.gif
 

Merkevarebygging og innovasjon kreative og designdrevne prosesser. Bedrifter som inkluderer dette i sine strategier er bedre rustet for uventede endringer.

 

Vi var markedsledere, nå er vi ikke på lista engang!

Det eneste du kan være sikker på er at ingenting er sikkert. Ting vil forandre seg. Nye produkter lanseres stadig, nye generasjoner med nye agendaer vokser opp, lover endres og markeder utvides og forsvinner. Altfor ofte hører vi ledere si: «Dette er sånn vi alltid har gjort det”, noe som vanligvis indikerer starten på slutten! Nå ser vi daglig eksempler på disrupsjon, nye bedrifter som utfordrer det etablerte markedet.

Merkevarebygging og innovasjon er av natur kreative og designdrevne prosesser. Vi ser ofte at bedrifter som inkluderer dette i sine strategier er bedre rustet for uventede endringer, de tilpasser seg rett og slett raskere og lykkes oftere.

De siste årene har vi sett tradisjonelle solide selskaper som Sony Ericsson, Borders og Blockbuster miste markedsandeler for så å forsvinne helt fordi de ikke har hatt fokus på fornyelse og innovasjon. Samtidig har vi sett innovative internasjonale selskaper som Spotify, Tidal, Uber og AirBnB etablere seg og bli markedsledere I løpet av kort tid. I Norge er Norwegian ett godt eksempel på en bedrift som har hatt fokus på innovasjon og nytenkning og gjennom det har tatt markedsandeler, og “vunnet” en hel nasjon.

Sjekkliste

  1. Har du og din bedrift jevnlige møter der merkevarebygging og innovasjon står på agendaen?

  2. Når var det du sist introduserte noe nytt?

  3. Finnes det forutsigbare endringer som kan påvirke din bedrift?

 
Previous
Previous

Sørg for engasjerte og motiverte medarbeidere

Next
Next

Å være en moderne merkevare vil si å være ekte