Sett av tid til å være kreativ

Tight-Deadlines_Mission.jpg
 

Hastverk er lastverk - et gammelt ordtak som er kjent for de fleste. I samfunnet generelt ser vi et økende fokus på at stress er skadelig, en motreaksjon til at alt stadig går fortere og fortere fremover.

 

Derfor skader korte tidsfrister den kreative prosessen og gir mindre valuta for pengene

Følelsen av at man løper og løper i et hamsterhjul og aldri kommer frem har en veldig negativ effekt på produktivitet og helse. Trenden med bøker og kurs om mindfulness er økende. Alle treningssentre øker tilbudene sine av meditasjon, yoga og andre lignende aktiviteter. Det er jo ironisk at for å kunne klare å være effektiv og produktiv, må man faktisk slå ned tempoet. Dette stemmer også for kreative og skapende prosesser. Som en betalende kunde ønsker man naturlig nok å få mest mulig utbytte av pengene sine – nå med en gang. Jeg har god forståelse for at man ønsker raske løsninger til sine utfordringer, men for korte tidsfrister kan føre til feil eller dårligere løsninger som igjen vil skade alle gode intensjoner og investeringer - og til og med velte hele prosjektet.

Det første er sjeldent det beste

La oss først ta en liten titt på hvordan den kreative prosessen fungerer. Det å skape noe nytt er mer krevende enn mange skulle tro. I starten på et prosjekt pøser man ut muligheter og ideer, de mest opplagte og ”slitte” ideene kommer gjerne først. Man må liksom få de ut av systemet før de mer unike og gode ideene trer frem i lyset. En idé kan være starten på en ny idé, og slik ruller ”snøballen”. Denne prosessen kan ta litt tid, men det er jo det man som kunde er interessert i – nyskapende muligheter, ikke klisjeer. Den kreative prosessen lider dersom man ikke lar den få tid til å modnes og vokse. Underbevisstheten jobber gjerne med prosjekter mens man gjør andre ting, og innspill og ideer kommer gjerne når du minst venter det. Det å jobbe med en sak, legge den fra seg, for å se på det i et nytt lys. Da lar man hjernen slappe litt av, og så plutselig har enkelte brikker falt på plass. Dersom man blir presset til å levere på veldig kort varsel, blir det også den første ideen som kommer opp som blir brukt. Jeg sier ikke at nødvendigvis er en dårlig idé, men den kunne ofte vært bedre.

Kvalitetssikring

Å teste og tenke gjennom et konsept og en idé er en viktig del av prosessen ved å skape nye løsninger. En idé eller spiren til denne kan komme ganske raskt, men det betyr ikke nødvendigvis at den er ferdig modnet eller gjennomtenkt. Gode ideer må få slå rot, dyrkes fram og utvikles over tid. Når ideen er klar, må man stille seg spørsmålet hvordan den skal fungere i praksis? Vil den kunne svare på alle utfordringene vi har på akkurat et spesifikt oppdrag? Det er jo egentlig da den reelle jobben begynner. Man har lagt grunnsteinen med en idé, så må man utvikle den til å kunne fungere i praksis. Med kort tid, vil dette punktet ikke bli gjennomarbeidet godt nok. Det klassiske er at man skal bare så den ut i live fortest mulig. Og i begynnelsen kan det gå fint, men så vil det kanskje dukke opp utfordringer man ikke var klar over eller har tenkt på. Da kan hastverk fort bli lastverk. Man har allerede publisert en rekke elementer som plutselig må endres. Dette fremstår både uprofesjonelt og kan bli ganske kostbart da man må gjøre ting på nytt eller tilbakekalle ting som allerede er publisert. Det kreves ikke så mye fantasi for å se hvor fort dette kan bli kostbart.

Se for eksempel appen "Æ" fra Rema 1000 som ble lansert på nyåret 2017. Man kan spekulere hvorvidt denne ble sluppet på et tidspunkt da det var et behov for å demme opp mot en del negativ presse som "bestevenn-strategien" ga Rema 1000. Uansett kan det virke som den ble lansert litt forhastet. Det viste seg at app-en hadde alvorlige feil i sikkerheten. For en datakyndig person, var det ingen sak å laste ned databasen av alle brukerne med deres historikk, og deler av betalingsinformasjon. Dette blir bare spekulasjon fra min side, men noe sier meg at de hadde en smule for mye hastverk rundt lanseringen og at de med hell burde ha ventet eller satt inn mer ressurser til testing.

Alle utfordringer er unike og krever derfor også løsninger som er tilsvarende. Jeg har vært med på mange prosjekter opp igjennom årene hvor vi har skapt nye merkevarer for ulike selskaper. Selv om mye er likt og man kan trekke en god del nyttige paralleller, er det likevel ingen som er helt like. I et tidligere innlegg har vi forklart behovet og hvor viktig en god og grundig brief fra oppdragsgiver (kunde) for at vi som designere kan løse oppgaven på best mulig måte. Jeg har dessverre ennå å til gode å få en så utfyllende og fullstendig brief i oppstarten av et prosjekt at ting ikke har endret seg underveis. Med andre ord, er det en fordel å legge inn en tidsbuffer i ethvert prosjekt for uforutsette endringer.

Invester litt mer tid og spar kroner på sluttsummen

Balanse er nøkkelen

Paradoksalt nok er for mye tid er heller ikke en bra ting. Tidsfrister er nødvendig for å få fremdrift og ting gjort. Innen design er det ikke nødvendigvis så enkelt å se når man er ferdig, det er alltid mulig å endre, justere og slipe på løsninger. En lærer sa til meg en gang: ” It takes two people to make a painting; one to do the painting, and one to knock you in the head when you are done so you don´t ruin the work.” Tidsfrister er den andre "personen". Som alt annet i livet er balanse nøkkelen her, gi ditt kreative team god nok tid og input til å gjøre jobben sin, men ikke uendelig tid slik at de risikerer å ødelegge det gode arbeidet de har gjort. Lytt til fagfolk, og beregn alltid mer tid enn du tror.

 
Previous
Previous

Hvorfor det betaler seg å styrke merkevaren din med Purpose

Next
Next

Hvordan EVRY vant gull for beste idé og design av årsrapport i Farmandprisen