Typografi, hva er egentlig font og skrifttyper?

Type_Mainimage_HH_Fotor-1580x889.jpg
 

Fonter og typografi er tema som normalt har henvendt seg til grafiske designere og andre spesielt interesserte og stort sett blitt ignorert av alle andre. Heldigvis er dette i ferd med å endre seg. Bruk av snitt og fonter er viktigere for merkevarebygging enn det mange tror.

 

Ikke fritt frem for font

Comic sans er en font som mange elsker å hate – og noen bare elsker. Den er uansett kanskje den fonten de fleste har et forhold til. Ellers er stort sett de fleste skrifttyper eller fonter noe som oftest er forbeholdt designere og andre spesielt interesserte. Som designer kan jeg heldigvis si at dette er noe som jeg har merket en endring på i de siste årene. Det er ikke like mange spørsmålstegn rundt bordet når temaet fonter dukker opp.

«Det å velge font, er som å kle seg korrekt etter hvilket inntrykk man ønsker å oppnå»

Men er det nå så viktig da? Det er vel bare bokstaver

Typesnitt, skrifttyper, skrift, skriftsnitt, fonter…kjent barn har mange navn. Det er benevnelse for mer eller mindre det samme: et sett med tegn, tall og bokstaver som man kan bruke i tekst. Den engelske benevnelsen «font» har utgangspunkt i ordet «fount" (støpning) og stammer fra blyteknologien. Helt siden Gutenberg introduserte trykkteknikken, har det også eksistert fonter. Man kan jo for så vidt si at kalligrafi og håndskrift også er en skrifttype, men det skal vi ikke gå nærmere inn på her. Det jeg derimot ønsker å utdype, er hvorfor det er så viktig med fonter for en merkevare, og hvorfor må man betale for dem.

Fonter spiller en mye større rolle i folks liv enn hva man faktisk er klar over. Gary Hustwit har laget en dokumentar om hvordan Helvetica berører mange folks liv daglig.

Så hvorfor er fonter så viktig for en merkevare?

Man argumenterer for at det er da tross alt innholdet - det man faktisk skriver som er viktig - ikke hvordan det ser ut. Man kan si at det å velge font, er som å kle seg korrekt etter hvilket inntrykk man ønsker å oppnå. Uansett hvor god tekst du har, vil folk likevel bevisst eller ubevisst også dømme innholdet etter hvordan det ser ut. Valget av font kan avgjøre om teksten din kommuniserer med autoritet, ærlighet, kanskje den roper, visker eller kanskje flørter den med mottaker. Med andre ord valg av skrifttypen kan være veldig avgjørende på hvordan du oppfattes i din kommunikasjon. For eksempel er politiske valgkampanjer veldig nøye med hva de velger å kommunisere sitt budskap med. Der vil du neppe se budskap skrevet i en script type eller italic, plakatene vil da ikke ha like god gjennomslagskraft som på en vinetikett.

Lær mer om forholdet mellom identitet, merkevare og branding.

I en prosess for å skape en merkevare jobber man mye med verdier og kjernen i selskapet. De visuelle verktøyene må stemme overens med disse verdiene og nøkkelordene man kommer frem til. Ulike fonter uttrykker ulike ting. Skal man fremstå som moderne, klassisk, mer personlig, kanskje litt ung, mer moden, tradisjonsrik…alle disse vil nøkkelordene vil kreve et ulikt valg av skrifttype. I tillegg vil også den valgte skrifttypen være med på å skape gjenkjennelse, og det er derfor viktig at en merkevare er tro mot å kun bruke sin valgte skrifttype i all kommunikasjon. For å sette det på spissen, skulle for eksempel Apple plutselig lansere en kampanje med en gotisk font, ville folk rett og slett ikke kjent dem igjen. Store selskap designer også ofte sin egen skrifttype for å sørge for at de har en unik skrifttype som ingen konkurrenter kan ta og for å forsterke sin gjenkjennelse i markedet.

 
Type_supportImage-780x518.jpg
 

Spesialisert nisjearbeid

Fontdesign er en nisje innenfor designbransjen, og de som er eksperter på dette er en liten, men viktig minoritet. Å tegne en ny font krever nitid konsentrert arbeid hvor man er helt avhengig av å ha fokus på detaljer og være pinlig nøyaktig. Det skal ikke mye ”feil” til, som en vanlig person i gata ikke en gang ville sett, før en font ikke lenger vil flyte og eller fungere godt. Min kollega, Karl Martin Sætren, har intervjuet en av Norges beste fontdesignere, Magnus Rakeng. I intervjuet forteller Rakeng blant annet om hva det innebærer å designe en font. Når man først forstår hvor mye arbeid og ofte videreutvikling som ligger bak en skrifttype, så skjønner man også hvorfor man må betale for det.

Det er nemlig ikke slik at man fritt kan bare dele fonter som man vil. Vi får ofte spørsmål fra kunder og samarbeidspartnere om «kan du ikke bare sende meg den fonten?». Det fins en gruppe standard skrifttyper som ligger implementert på alle datamaskiner, men bortsett fra disse, må man kjøpe brukerlisenser for å ha tilgang til andre skrifttyper. Skrifttyper er beskyttet av åndsverksloven på lik linje med fotografi, illustrasjon og annet skapt arbeid. Man kjøper det altså ikke som en vare, men man kjøper rettigheter til å bruke dem. Prisen er da satt etter et gitt antall brukere som skal bruke fonten. Dette gjelder da bruk til trykte materialer. Fonter til bruk på nettsider har omfattes av en del andre hensyn, og de prises som oftest etter antall besøkende den aktuelle nettsiden har i måneden.

Jeg håper med dette at jeg har gitt et litt klarere innblikk i hva en font er, og hvorfor den ikke kun kan deles med alle. Men også ikke minst kanskje gitt litt inspirasjon til å se litt nøyere på sette pris på fonter og skrift vi omgir oss med hver dag. Vi på Mission vurderer alltid veldig nøye hvilken font vi skal velge på prosjekter og merkevarer vi jobber med for å være sikre på at det er passende for det formålet som er satt.

 
Previous
Previous

Hva er employer branding og har du en rekrutteringsstrategi?

Next
Next

FUSE: En konferanse for kultur- og merkevarebygging