Innholdsmarkedsføring styrker merkevaren

BlueGreen-3.jpg
 

Du har antakelig alt et godt tilbud av tjenester og produkter. Forhåpentlig har du også mange gode kunder. Men hvordan skaffer du deg flere, og hvordan sørger du for digital synlighet?

 

Det er ofte vanskelig å måle lønnsomhet ved bruk av store pengesummer på annonsering. Om du ikke har tilstrekkelig store nok budsjetter, så bør du la de store aktørene drive på selv og i stedet konsentrere deg om å kommunisere smart i dine eide kanaler, særlig nettsider. Poenget er å gjøre det på en målrettet, disiplinert og strategisk smart måte.

I denne artikkelen ser vi på hvordan du kan sørge for økt synlighet gjennom jevnlig å publisere innhold på dine egne nettsider. Dette kalles ofte content marketing. Hva som er riktig content eller innhold for deg, avhenger blant av bransje, type produkt eller tjenester du tilbyr og hvem som er målgruppe.

Derfor gir relevant content resultater

Det å få ansatte til å skrive formålsmessig om tjenester for konkrete målgrupper sørger ikke bare for å at du får ut informasjon om bedriften. Det er også en flott måte å sementere og dokumentere kunnskap på. Dette er muligens ikke et soleklart poeng ved oppstart av arbeidet med å produsere innhold, men snarere en erkjennelse som inntreffer etter noe tid. I Mission hadde vi nylig en aldri så liten varetelling av blogger vi hadde skrevet i 2016, og vi ble mildt sagt overrasket og ikke helt lite stolte over at vi hadde skrevet 40 blogger og 11 fagartikler eller såkalte white papers. Vi oppdaget også at vi hadde beskrevet noen av våre tjenester bedre enn andre, og opptellingen gjør oss i stand til å spisse ytterligere i 2017.

Joda, vi er selvsagt også kjempefornøyde med sterk økning i besøk til våre nettsider. Og som jeg alt har nevnt, selv om økt synlighet var vårt hovedmål da vi startet med innholdsproduksjon, innser vi nå at det fins flere andre gode argumenter for å drive på med innholdsmarkedsføring. Her er noen:

Fordeler ved innholdsmarkedsføring

  1. Økt besøk til egne nettsider.

  2. Høyere plassering i søkeresultat hos Google.

  3. Innsikt om de som leser bloggene gjennom bruk av CTA-skjemaer.

  4. Bedre forståelse hos ansatte om de tjenester og produkter selskapet faktisk lever av (og det er oftest mer enn det du tror).

  5. Et uunnværlig arkiv av kunnskap som du kan bruke i salgsøyemed, i kundemøter osv.

  6. En kilde av evigaktuelle artikler som du kan bruke i markedsføringskanaler.

  7. Dokumentasjon av selskapets ekspertise og kompetanse. (Dette er særlig viktig når ansatte slutter og kunnskap lett kan forsvinne med dem).

  8. Det å jobbe i en redaksjon kan være både interessant og morsomt, og det er med og styrker teamet.

  9. Det å skrive målrettet om leveranser, gjør at du hele tiden må spisse tjenester og produkter slik at de fremstår relevante.

  10. Innholdsmarkedsføring skaper økt fokus på kunder, levendegjør det bildet folk har av deg og forbereder deg på å ta en større bit av markedet.

Ha et system på plass innen du går i gang

Å kommunisere smart går ut på å være relevant for din målgruppe. For å lykkes bør du ha verktøyene på plass. I Mission synes vi disse er spesielt nyttige:

  1. Personas. Ved å bruke personas eller arketyper forbereder du deg mentalt på målgruppen. Jo mer spesifikk du kan være, desto bedre. Bruk gjerne mood boards, sett navn på de enkelte personas, gjør det som må til. Poenget er å få deg til å skrive på en strukturert måte.

  2. Publiseringskalender. Bruk en type publiseringskalender som hjelper teamet med å fokusere innsatsen når det trengs, samtidig som du kan håndtere kundearbeid og andre prosjekter. Som vi alle vet, blir det raskt travle dager. Da er en publiseringskalender et godt verktøy for å se hvor du burde være selv om du ikke er der.

  3. Redaksjonsmøter. Samle teamet til redaksjonell jobbing. I Mission har vi slike møter en gang i måneden der vi gjennomgår effekten av de bloggene vi har publisert siden forrige møte. Samtidig fordeler vi nye arbeidsoppgaver mellom oss. Slike redaksjonsmøter er også en fin arena for å ta opp utfordringer i pågående bloggskriving. Ha en tydelig agenda for møtene og begrens tiden til én time. Sørg for at alle vet hva som forventes av den enkelte når møtet er ferdig.

  4. Temaliste. Pek ut noen i teamet til å stille opp en liste med aktuelle temaer. Temaene må være spisset for de ulike personas. I Mission sparer vi en del tid på å ha en slik liste å hente temaer fra. Det betyr at vi ikke alle trenger å delta på idémyldring og raskere kommer i gang med å skrive.

  5. Måling. Bruk Google Analytics til å måle trafikk til nettsidene og trekk lærdom fra de bloggene som er mest lest. Gi ros til de som har skrevet de mest leste bloggene. Finn ut hvilke temaer som fungerer best.

  6. SEO. Vær nøye med metadata for å sikre at søkemotorer som Google finner det du skriver.

 
Previous
Previous

Konseptuell tenkning styrker merkevaren din

Next
Next

Kunsten å skrive en kreativ brief