Hedda Hytter – Merkevareidentitet

Fornyelse av en norsk klassiker

 

I 2012 startet Mission jobben med å reposisjonere Hedda Hytter. Vi ønsket primært å finne tilbake til Heddas opprinnelige DNA. Vi ville vite hvorfor vi nordmenn så inderlig ønsker å leve ut hyttedrømmen. Vi utviklet en ny identitet med en logo utformet som et monogram og med H-en som symbol. Heddas H er satt sammen av flere elementer, omtrent slik hyttene er det.

Utfordring

Karene bak Hedda-hyttene har satt opp hytter siden sveivetelefonen og blåpapirets dager, så det sier seg selv at mye har forandret seg i bedriften siden den gang. En av de viktigste endringene skjedde i 1990, da hyttearkitekt Jon Haug ble engasjert for å utvikle et nytt elementsystem for hytter. Hans helhetlige tanker om hytteliv dannet grunnlaget for selskapets filosofi, og suksessen lot ikke vente på seg. Hytta med den unike nærheten til naturen ble lansert på akkurat riktig tidspunkt. Etter en rekke suksesser mistet Hedda etter hvert både fokus og markedsandeler. Markedet endret seg, konkurrentene ble flere – og de var aggresive!

Løsning

Mye av identiteten til Hedda Hytter kan i det hele tatt godt forklares med ord som begynner på H: Hedalen, Haug, hytteliv, hyttedrøm, helgeturer, hygge, helhet, håndverk og historie. Video og bilder er blant de bærende elementene for den nye identiteten. Den nye bildestilen reflekterer livet på hytta – under kommunikasjonsskonseptet GOD HELG!

I et tøft konkurransemarked var det viktig å finne et konsept og en posisjon som var unik. Målet er ikke å ta kvantesprang, men å være innovative og moderne innenfor en hyttetradisjon som Hedda hytter har stor respekt for – og er en del av.

Resultat

Den nye identiteten ble lansert vinteren 2013. Her har strategien blant annet vært å posisjonere Hedda Hytter overfor potensielle kunder med design som et foretrukket parameter ved hyttekjøp. Nye konsepter som sportshytter og designhytter har blitt møtt med stor entusiasme og nysgjerrighet i markedet. Den nye identiteten gir ikke bare en dreining mot en større kundemasse, men har også skapt stolthet for egen arbeidsplass de stedene der Hedda produseres – i Hedalen, Skjåk og Suldal. Hedda Hytter har fått flotte tilbakemeldinger blant både eksisterende og potensielle kunder. Den nye katalogen har vært sterkt etterspurt, og det har vært en god økning i kataloghenvendelser via web og sosiale medier.

Hytte sett fra utsiden produsert av Hedda Hytter.

Levert

Merkevareplattform
Tone of voice
Grafisk profil
Fotobank
Skiltprogram
Brosjyrer
Kampanjer
Presentasjoner
Salgsmateriell
Rekvisita

Vi fikk en merkevareplattform som definerte kundene og bidro til å forstå hvilken tone of voice vi skal bruke.
Brandguide til Hedda Hytter.
Hedda Hytter sin logo på nøkkelknippe.
For Hedda Hytter er det viktig å få frem de fine områdene gjennom brosjyrer og designet vi hjalp med. Det er gjort fotobank, salgsmateriell og kampanjer her.
Brosjyrer er laget og gjennom en ny tone of voice og ny identitet bidrar Hedda Hytter til et fantastisk friluftsliv.
Innfallsvinkelen vår var å modernisere merkevaren uten å miste tidligere tone of voice. Vi laget innhold, grafisk profil og ny identitet som kunne deles på sosiale medier og bli gjenkjent.

Vår innfallsvinkel var å modernisere merkevaren uten at den mistet sin opprinnelige sjel. Et nytt og håndlaget monogram ble utviklet som et kvalitetsmerke som skulle representere bygningskvaliteten til produktet. De nye bildene er tatt for å gi inspirasjon til de som vurderer å skaffe seg en hytte og som fascineres av den unike livsstilen som følger med på kjøpet. Den nye merkevareidentiteten er implementert i alle de relevante kanalene, blant annet trykte medier, video og sosiale medier.

Den nye merkevareidentiteten er tilrettelagt de ulike sosiale mediekanalene og med riktig tone of voice og grafisk profil er en ny identitet klar.
Selve designet på hyttene skal skape en god følelse. Kommunikasjonen holder samme tone of voice når du kommer inn å ser hytta og du forstår designet.
 
Identiteten til Hedda hytter er det som driver folkene dit gang på gang. Det er derfor viktig at vi designet salgsmateriell.
Hedda_stationary.jpg
En fotobank med bilder som kan brukes som utgangspunkt til ulike kanaler i sosiale medier ble også gjort.
HH_kaffe.jpg
Vi viser til at hyttene er håndlagte og får frem identiteten til dem gjennom ny logo.
 

Takk til

Art Direction: Kjartan Haugen
Foto: Bjørgli/Bergersen
Styling: Kråkvik D’Orazio

La oss skape noe magisk sammen!

Previous
Previous

SiO – Merkevareidentitet

Next
Next

Askin' – Digital branding