Kommuniser enkelt med kundene med én tone of voice

18problems_2_16-9.gif
 

Lær av Audi. Strategisk gjennomgang av merkevaren er viktig for helhetlig kommunikasjon. Unngå sprik mellom budskap og innhold.

 

Hvor helhetlige er vi?

Vi har alle opplevd å bli begeistret av reklame, for så å oppleve skuffelsen ved dårlig service eller et dårlig produkt. Ofte er det et sprik mellom hva reklamen sier og hvordan forbruker faktisk opplever produktet.

Selvbevissthet er et prinsipp som har hjulpet mange vellykkede mennesker. Det samme gjelder mange bedrifter. Audi har alltid konstruert fantastiske biler, men det å kjøpe en var ikke like fantastisk. På 90-tallet foretok Audi en oppgradering av alle sine utstillingslokaler og gjennomførte et internt opplæringsprogram for alle selgerne, nettopp for å styrke opplevelsen av merkevaren. Dermed samsvarte det Audi lovte med opplevelsen man fikk, og de inntok den markedsposisjonen de fortjente – blant topp 5 i verden!

En hyppig strategisk gjennomgang er viktig for merkevaren for å sikre at denne er oppdatert i forhold til de strategier og mål som er satt. På denne måten kan man raskere identifisere og justere eventuelle svakheter eller sprik i kundeløftene.

 Sjekkliste

  1. Er bedriften din klar over sin rolle i markedet?

  2. Kan ledelsen i bedriften enkelt fortelle hva rollen innebærer?

  3. Tror du utenforstående har det samme bildet som deg av din bedrift?

 
Previous
Previous

På tide å endre identiteten? Kanskje må du redesigne?

Next
Next

Merkevaren forteller verden hvem du er, har du en strategisk intensjon?