Hvorfor være leder, og hvordan oppnår du effektiv ledelse?

Ledelse-med-Purpose.jpg
 

Det er ikke lett å spå om fremtidens arbeidsmarked, men mange tror at det vil fortone seg mer komplekst og sammensatt enn noengang tidligere. Ledere vil også måtte forholde seg til et større mangfold av arbeidstakere hvor de fleste er høyt utdannet, kravstore og kunnskapstørste.

 

Det er ikke noe nytt at verden er stadig i forandring. Men det er unektelig en kjensgjerning at forandringene skjer raskere i dag enn før. Verden i dag preges av innovasjon og disruptive merkevarer. Samtidig ser vi at millioner av unge drømmer om selvrealisering og et ønske om å bidra til en bedre verden gjennom jobben. Det å være en leder er blitt balansekunst på høyt nivå.

Så hva kreves for å lede fremtidens bedrifter?

Det fins ikke noe entydig svar, men de fleste eksperter peker på at fremtidens ledere vil være mer operative, inkluderende og åpne for å ta med flere ansatte i beslutningsprosesser. Det kommer til å bli viktigere å få med seg hele organisasjonen for å sikre effektiv gjennomføring.

Fremtidens bedrifter vil være mindre hierarkiske enn før, og effektiv internkommunikasjon vil være kritisk for å få med seg folk når viktige beslutninger skal fattes. Dette vil kreve stødige og trygge ledere med høy grad av sosial intelligens og empati som evner å balansere eierinteresser, styrets føringer, ønsker hos kunder med ansattes drømmer.

I denne artikkelen ser vi nærmere på:

Hvorfor det å sikre at virksomheten har et meningsfylt formål, bør være den viktigste oppgaven for ledere.

Vi argumenterer for at ledelse basert på et meningsfullt formål - et purpose - gir bedre styringsverktøy, beslutningsevne og gjennomsføringskraft. Kort sagt, purpose gir handlekraftige og effektive ledere.

Slike lederne er ikke som tradisjonelle ledere, oftest mest opptatt av bunnlinjen og kortsiktig økonomisk gevinst, men snarere opptatt av å skape positive ringvirkninger som ledes tilbake til nærmiljøet, til gode for flere interessenter.

Disse lederne har en klokketro på at dette ikke bare gagner samfunnet på sikt, men også selskapet i form av økt goodwill, mer fornøyde ansatte og at det dessuten er et smart trekk rent omdømmemessig for å tilstrekke seg de beste kandidatene i nyansettelser. De har også erfart at det å ha et formål gir dem klare økonomiske fortrinn i det lange løp.

Vi reiser spørsmål om når norske selskaper skal komme på banen og innse viktigheten av at ledelsen fatter de viktigste strategiske beslutningene med utgangspunkt i et meningsfullt formål.

Vi forteller hvorfor vi mener at når ledelsen ikke er bevisst hvorfor de er selv er i business, blir det å lede ansatte som å gå på slakk line. Det hender at man trår feil og ramler ned.

Sist, men ikke minst gir vi deg 5 konkurransefordeler som din bedrift vil oppnå gjennom å være forankret i et tydelig formål: betydningsfull, stødig, fremtidsrettet, troverdig og lønnsom.

 

Det er ikke noe nytt at verden er stadig i forandring. Det har den alltid vært, men det er unektelig en kjensgjerning at forandringene skjer raskere i dag enn før. De teknologiske fremskrittene skjer så raskt at ingen av oss klarer å ha oversikten til enhver tid.

I en verden som preges av innovasjon, disruptive merkevarer som vokser seg store nærmest over natten og millioner av millenniere som drømmer om selvrealisering og å bidra til en bedre verden gjennom de timene de legger igjen på arbeidsplassen, er det å lede blitt balansekunst på høyt nivå.

Ifølge en rapport fra EY Beacon Institute kan det å ha et definert formål eller purpose hjelpe ledere til å tenke helhetlig, se det store bildet og planlegge for fremtiden fremfor å bruke energi på kortsiktig brannslukning. Rapporten fremhever også ut at ledelse forankret i et formål unngår fallgruvene forbundet med silotenkning, og i stedet tilstreber en holistisk tilnærming, noe som er i overenstemmelse med fremtidens mer sammensatte, globale virksomheter, full av individualister som er opptatte av at bedriften må bidra til å skape positive forandringer i samfunnet.

Hva er den viktigste jobben til en leder?

Ifølge EY Beacon Institute og Saïd Business School ved Oxford University er "purpose" de siste årene blitt et mye omtalt begrep blant verdens fremste ledere. Å ha et tydelig formål ses på som en del av utviklingen mot at bedrifter blir mer opptatte av å skape vekst for for andre enn seg selv, og der hensyn til miljø står på agendaen.

Harvard Business School tilbyr et lederprogram der de hjelper selskaper og ledere med å jobbe fram lederskap forankret i et formål (leadership purpose). Lærestedet kan dokumentere at ledelse som tar utgangspunkt i et meningsfylt formål, er av største betydning for å skape vekst og for å ha gjennomføringsevne. Denne formen for "purpose to impact" er ifølge HBR det den viktigste evnen du trenger å tillegge deg for å lykkes i rollen som leder.

Vi i Mission undersøkte 100 av Norges fremste merkevarer våren 2017 og fant ut at bare 1 av 3 hadde definert sitt formål. Dette bør være en tankevekker for norsk næringsliv.

Hvorfor de mest suksessfulle lederne finner styrke i et formål?

Da oljekatastrofen fant sted i Mexicogulfen i 2010, var dette svært dårlige nyheter for naturen, men det bød også på store problemer for de olje- og gasselskapene som drev borevirksomhet der. Myndighetene stanset naturlig nok all videre virksomhet for de selskapene som hadde holdt til i området. Det varte følgelig ikke lenge før stevningene mot myndigheter og selskapene seg imellom hopet seg opp. Noble Energy hadde imidlertid en annen tilnærming til denne vanskelige situasjonen.

Ifølge tidligere CEO i Noble Energy, Chuck Davidson, bestemte de seg for å samarbeide med myndighetene for å få på plass nye kravspesifikasjoner for boreutstyr for å hindre fremtidige oljeutslipp. Selv om de opprinnelig bare ønsket å jobbe for å forhindre fremtidige naturkatastrofer, fikk deres innstilling også en annen positiv effekt. Noble Energys ønske om å samarbeide med myndighetene viste seg nemlig å bli lønnsom idet de ble det første oljeselskapet som fikk tillatelse til å gjenoppta sin virksomhet i regionen.

Hvordan kunne dette skje? Ifølge Davidson hang dette sammen med Noble Energys formål eller purpose statement "Energizing the world, bettering people's lives". Dette var noe han som nylig ansatt CEO prioriterte å få på plass. Davidson er av den oppfatningen at et meningsfylt formål er uvurderlig som et anker for ledere.

"When leaders leverage purpose, it creates a competitive advantage that's difficult or even impossible to replicate."

- Chuck Davidson, former CEO of Noble Energy

I Missions undersøkelse fant vi ut av norske selskaper med et meningsfylt formål i gjennomsnitt hadde 41,8 % økt lønnsomhet sammenliknet med selskaper uten formål. Selv om ledelse handler om mer enn å definere bedriftens formål og sette det ut i live, er det å definere selskapets formål utvilsomt den viktigste jobben for en leder.

Uten et formål mangler man som leder den nødvendige forankringen og har derfor mindre retning og styringsevne når skiftende agendaer gjør seg gjeldende. Å basere seg på bedriftens visjoner eller kjerneverdier favner ikke så vidt og går ikke på langt nær så dypt som et formål gjør og har derfor heller ikke den samme styrken som det et formål har.

Redaktør i Harvard Business Review, Amy Bernstein, kunne ikke unngå å legge merke til HBR sitt purpose statement da hun tiltrådte stillingen sin: "To improve the practice of management in a changing world". Hun sier at dette formålet fungerer som hennes ledestjerne og hjelper henne å ta viktige beslutninger.

"Purpose helps leaders make brave decisions"

- Amy Bernstein, redaktør i Harvard Business Review

Scott Snook, som underviser ved Harvard Business School, stemmer i at fremtidens ledere må finne trygghet og drivkraft i et meningsfylt formål. Det er nettopp dette ankeret som gir den nødvendige ryggraden i en verden preget av teknologiske fremskritt, politisk usikkerhet og disruptive merkevarer.

 
 

5 fordeler for selskaper som har et meningsfylt formål

1. Betydningsfull. Selskapet får en retning som oppleves mer ekte, og det går dypere. Når IKEAs formål er "Å skape en bedre hverdag for de mange menneskene" er ikke det bare inspirerende for ansatte, men også for kunder, leverandører og investorer. Det skal godt gjøres å finne noen som er uenige i dette utsagnet.

2. Stødig. Når et selskap har et formål som er kjent på tvers av organisasjonen, er det et lim som binder ansatte sammen. Ledere som evner å implementere formålet på en god måte, sørger for at avdelinger som HR, markedsføring og kommunikasjon jobber sammen slik at det er en overensstemmelse mellom det selskapet sier utad og hverdagen på innsiden.

3. Fremtidsrettet. Formål eller purpose er kommet for å bli. Millenniumsgenerasjonen og generasjon Z er vokst opp med å bry seg om hverandre. Hele verden er bare et lite Google-søk unna, og selskaper som satser på unge mennesker, satser på bærekraftig utvikling.

4. Troverdig. Alle selskaper må tjene penger. Men å ville mer enn det, er helt essensielt for å bli trodd og tatt seriøst i dagens verden. Nike lager ikke bare kule treningsklær og joggesko, de sier også at alle kan trene uavhengig av kroppsfasong, alder, hudfarge, seksuell orientering. Du trenger ikke være olympisk mester, bare vær deg selv. "To bring inspiration and innovation to every athlete".

5. Lønnsom. Et ikke uvesentlig poeng er at det lønner seg å satse på formål. Vår Purpose Report fra 2017 dokumenterer at norske selskaper med et formål har hele 41,8 % større lønnsomhet enn de som ikke har dette.

I dag trenger næringslivet i Norge ledere som ikke bare er opptatt av bunnlinjen, men som evner å tenke stort, ha store visjoner og stake ut en meningsfull retning for selskapets videre reise. Med slike ledere vil vi få flere selskaper som går i seg selv og bestemmer seg for hvilken rolle de skal spille her på kloden vår.

Når vi kan dokumentere de positive effektene av dette, inkludert de økonomiske, er dette en klar oppfordring til næringslivsledere om å gjøre den nødvendige øvelsen som det er å definere sitt formål og å levendegjøre dette i sin lederstil og forplante det på tvers av hele organisasjonen.

Vi garanterer at det vil være verdt innsatsen.

 

Kilder
The state of the debate on purpose in business, EY Beacon Institute
Why the best CEOs consider purpose before profit, Forbes
From purpose to impact, Harvard Business Review
Millennial careers 2020 vision, Manpower Group

 
Previous
Previous

God ledelse styrker merkevaren og selskapet

Next
Next

Hvordan kan du fortelle selskapets historie?