Knytt sammen markedføringsaktivitetene og bli mer lønnsom

Purpose-Improves-Customer-Exoperience-1580x889.jpg
 

Mange ledere vil påstå at de først og fremst prioriterer det å tjene penger. Men når denne innstillingen endres til «purpose først», blir resultatet både bedre og mer langvarig. Hvis kunder kun foretok innkjøp på bakgrunn av pris, ville selskapene bare slåss om å lage de billigste produktene – og etter hvert ville absolutt alle feile. Heldigvis bryr kunder seg om ting som er viktigere enn penger.

 

Mer enn noen gang tidligere er kunder på jakt etter et slags venneforhold til de merkevarene de omgir seg med. De er interaktive på sosiale medier, og de baserer sine avgjørelser på det de ser og hører, og de kan reagere umiddelbart. Kunder vil støtte, og til og med være talsmenn og -kvinner for selskaper som de føler snakker deres språk og representerer deres verdier.

Det er ikke lenger nok bare å lage et produkt og markedsføre det. Nå må du gi potensielle kunder full åpenhet og kommunisere tydelig hvilken intensjon du har med det du gjør. Kundene vil vite hvorfor.

 
 

Purpose er den sentrale ideen som knytter alle markedsføringsaktivitetene sammen

Et purpose blir på en måte alle tings kjerne. Det strekker seg lenger og når dypere enn de tingene du produserer. Det tåler tidens tann. Det tåler endringer og overgang til noe annet. Det definerer hvorfor du gjør det du gjør, hvem du gjør det for og hvorfor det betyr noe. Alt dette er ting som kundene trenger å vite. De vil bruke mer penger og holde seg lojale lenger hvis de føler en personlig tilknytning.

Still inn GPS-en på purpose og alt merkevaren din sier og gjør, vil oppleves som troverdig og ekte

Merkevarebygging er ikke bare tomme ord. Det kommuniserer ekte ideer som kundene forventer at du handler ut ifra. Enten du lager sko, skjorter eller apper, handler det om mer enn bare tingene. Det handler om årsakene som ligger bak. Enten merkevaren din samler, deler, oppdrar, forsterker, vokser, inspirerer, lærer bort eller reduserer, så gjør den noe. (Hint: Den gjør noe mer enn å selge!)

Kunder liker ikke å føle at de blir solgt til. De ønsker å oppleve noe som er ekte og føle en personlig tilknytning. De mest vellykkede merkevarene er i stand til å appellere til kundenes personlige verdier, interesser og idealer.

Når merkevaren din fremstår som en gjenklang av ditt purpose, er det som om alle de signalene den sender ut, synkroniseres og samles i én stemme. Folk merker dette. Merkevarens interesser oppleves autentisk. Kunden føler at merkevaren representerer en høyere kvalitet og de bryr seg mer om å støtte opp om den.

Det finnes ingen formel for å finne et perfekt purpose

Å skape et purpose statement som er sterkt nok til å gjenspeiles i alle de kontaktpunktene merkevaren har, kan være en utfordrende oppgave. Det er her du må jobbe aktivt med hvert eneste ord og tenke igjennom enhver mulig assosiasjon. Alle merkevarer er unike. Et purpose må være kortfattet nok til at man husker det, sterkt nok til å leve lenge og samtidig bredt nok til at det kan appellere til mange mennesker.

Hvis du vil finne ut om ditt purpose fungerer, prøv å svare på disse spørsmålene:

  • Hvorfor produserer selskapet dette?

  • Hvorfor bryr kunden min seg om det?

  • Er selskapets purpose større enn mine egeninteresser?

  • Støtter alle mine handlinger og aktiviteter opp om mitt purpose ?

Det som er bra ved å beslutte et purpose i organisasjonen, er at det gir retningslinjer. Dette hjelper kundene til å stole på at det du sier er sant. Det gjør at merkevaren blir mer autentisk. Så fort du artikulerer et klart og meningsfullt formål, vil du merke at enhver avgjørelse må sjekkes opp mot dette. Plutselig finnes det grenser du ikke vil gå over. Det vil være ting som merkevaren din vil gjøre mer av, og ting merkevaren aldri vil prøve seg på igjen. Kundene vil tro på dine intensjoner når selskapet bygges opp på et solid og meningsfullt fundament.

Merkevarer øker sin verdi eksponentielt når de har sine røtter i et sterkt formål

  • Oppfatning: Når kundene oppfatter at selskapet eksisterer på grunn av noe mer enn det å tjene penger, blir den oppfattede verdien høyere. Kunden vil være villig til å betale mer, og dermed tjener selskapet mer.

  • Gjenkjøp: Når kundene ser at et selskap investerer i mennesker og samfunnet på en måte som harmonerer men deres verdier, får de en emosjonell tilknytning. De vil være lojale og komme tilbake igjen og igjen for å handle flere produkter og tjenester.

  • Omtale: Når kundene bryr seg om merkevaren, og føler seg emosjonelt knyttet til den, vil de påvirke andre. Jo større tilknytning, jo mer følelsesmessig snakker de om merkevaren. Når kunden er lidenskapelig engasjert, er omtalen mer verdt.

Uten purpose dør merkevaren

Brutalt, men sant. Hvis kundene ikke bryr seg vil merkevaren bli glemt og forsvinne bort. Undersøkelser fra USA viser at 74% av de merkevarene som finnes i dag kunne forsvunnet uten at kundene ville brydd seg om det. Disse merkevarene er ikke interessert i hvordan det står til med samfunnet, hvordan folk har det, i planeten vi lever på, utdannelse eller livskvalitet. For å si det kort, de bryr seg ikke. Og derfor bryr ikke folk seg om dem heller.

Det er bevist at merkevarer som har et formål, går forbi de som ikke har det. Tall fra USA viser at merkevarer som forholder seg til verden på meningsfullt vis, kan dokumentere en vesentlig forbedring av sin markedsandel, og de kan vise til en 137% økning innen det som kalles "key performance indicator" (KPI) fra år til år.

Hva betyr så dette? Når merkevaren bryr seg, bryr kundene seg.

 
Previous
Previous

Evolusjon møter revolusjon

Next
Next

Hva kjennetegner dyktigere ledere og merkevarene deres?