Hva er lederskap og hva motiverer dagens ledere?

Purpose skal drive ledere for å bygge merkevarer.
 

Hva har purpose med lederskap å gjøre? Det korte svaret på det er: Lederskap som ikke er bygget på det solide grunnlaget et meningsfullt purpose gir, er dømt til feile fra første stund. Lederskap er av natur en kompleks, mangefasettert organisme som står laglig til for hugg fra innflytelsesrike mennesker som ønsker å påvirke hvordan avgjørelser blir tatt i selskapet. Det er lett å miste fotfestet, famle, ja til og med falle, når du ikke har klart for deg hvem du er, hva du gjør og hva som gjør deg unik - eller hvorfor du i det hele tatt skal gidde å dra på jobben. Uten et slikt anker, uten en slik kompassnål, vil du ikke holde ut lenge som leder.

 

Det å ha definert purpose hjelper ledere å adoptere et helhetssyn, se det store bildet og planlegge for fremtiden fremfor å sløse energi på å slukke branner. Lederskap som kommer fra et purpose hjelper deg til å navigere utenom de fallgruvene man kan havne i dersom man tenker i bås - eller silo. Lederskap basert på purpose fremmer en tankegang som inkluderer alt og alle, og som harmonerer med dagens og morgendagens intrikate globale foretak. Selskaper med mange individualister er gjerne lidenskapelig opptatt av arbeid som kan skape positive endinger i samfunnet.

Hver eneste bedrift burde ha et meningsfullt purpose, ja de burde faktisk definere det som et hovedmål for lederne. Med et slikt fundament kan ledelsen ta bedre og klarere avgjørelser, og det blir lettere for teamene å få ting gjort. Purpose vil kunne være et vesentlig bidrag til et bestemt og effektivt lederskap.

Purpose er ikke bare institusjonelt, det er også personlig. Ditt eget lederskap kan forekomme i forskjellige former og fasonger, men det burde være gjenkjennelig for alle dine nærmeste medarbeidere. Det vil gi deg styrke til å stå i mot når det stormer og gi deg klarhet i en kaotisk verden. Den hjelper deg å unngå feil som kunne kostet deg jobben og ryktet du har som leder.

En slik tilnærming til lederskap tar ikke bare hensyn til selskapets velvære, men bryr seg også om tilstanden til samfunnet og verden som sådan. Det starter med hva du kan gjøre, her og nå, det involverer teamene dine, selskapet og samfunnet. Det handler om å skape bærekraftige produkter, tjenester og løsninger som gjør verden bedre for så mange mennesker som mulig. Det er et steg vekk fra den egoistiske og kortsiktige profitten og til en mer langsiktig positiv kraft som har innflytelse på hvordan vi arbeider og lever.

 
 

Fra det konstante til det kaotiske

Å være leder i dag er en ekstremt kompleks øvelse. For tyve år siden ble lederrollen praktisert etter enkle regler som var godt dokumentert og relativt lette å lære seg. Det var en riktig og en gal måte å gjøre det på, enten man skulle lede et lite team eller en stor organisasjon. Å lede var mekanisk og hierarkisk, avgjørelser var alltid ovenfra og ned. Det var dessuten en helt annen verden den gangen. Internett var i sin barndom, folk kjøpte så å si alt de trengte i fysiske butikker, og de fleste av oss dro på jobb hver eneste dag.

Gårsdagens ledelse

Det er slutt på den tiden da avdelingslederen ga deg en instruks og du satte i gang å jobbe med én gang, uten noen gang å stille spørsmål ved oppdraget. Din egen mening om saken var ikke interessant, og det ville være uforskammet å uttale seg. Da ville du antakeligvis fått en overhaling og bli bedt om ikke å blande deg inn i ting som du ikke hadde noe med.

På en måte var det enklere i gamle dager; reglene var klare, organisasjonsstrukturene var rigide og selskapene visste hvor de stod i forhold til sine kunder og partnere. Når et selskap først ble etablert, pleide de gjerne å leve lenger enn de gjør nå, og det var færre konkurrenter rundt omkring. Som leder visste du stort sett hvem som var på din side og hvem som ikke var det. Så, hva var det som skjedde?

Dagens ledelse

Vi lever nå i en ekstremt sammenkoblet og internasjonal verden, der forretningstransaksjoner foregår i løpet av nanosekunder og de fleste av oss har minst én smarttelefon og tre profiler på sosiale medier. Dagens ledere jobber ofte langt unna selskapets kontorer, og det samme gjør mange av kollegene deres. Selv om teknologien kan være et fantastisk hjelpemiddel for å knytte folk sammen, kan det også være en utfordring, siden noen former for kommunikasjon fungerer best ansikt til ansikt. Ledere som gjemmer seg bak e-poster i stedet for å vise seg "på gølvet" er ikke eksempler det er verdt å følge.

Moderne lederskap blir ofte beskrevet som foranderlig, det handler med andre ord om å styre endringer. Det dreier seg også om å sørge for å inspirere, engasjere og aktivisere slik at det er mange som mer enn gjerne følger dere. Dette blir noen ganger omtalt som en pull effect. Din jobb som leder er å pleie de som følger selskapet og flytte avgjørelsene vekk fra lederne og til de ansatte. Folk gjør rett og slett ikke alt du ber dem om lenger. De trenger å tro på årsaken til at det gjøres. Måten man leder på må være autentisk.

Verden i dag handler mye om innovasjon og "disruption" innen både business og branding. Samtidig er det millioner av unge mennesker som på et personlig plan ønsker seg jobber som forbedrer verden. Millenniumsgenerasjonen forventer seg mye av selskapene og lederne de jobber for. De krever at selskapene tar en aktiv rolle når det gjelder å redde verden fra klimakatastrofer, gir en hjelpende hånd til folk som trenger det og tilbyr sine ansatte en sunnere balanse mellom arbeidslivet og livet forøvrig. Det å være leder har blitt en balansekunst av dimensjoner. Det er på sin plass å spørre: Kan denne revolusjonen fortsette i et slikt tempo?

Morgendagens ledelse

Svaret er: JA. Tempoet på kloden vil fortsette å øke også i fremtiden og arbeidsmarkedet vil bare bli enda mer komplekst og intrikat enn det er i dag. Derfor trenger ledere å forberede seg på å ha en arbeidsstokk som er mer variert, utdannet, globalt smart og ambisiøs - og samtidig mer opptatt av hverandre og av å redde kloden.

Så hvordan skal fremtidens ledere lykkes? Eksperter indikerer at fremtidens ledere kommer til å være mer hands-on, mer inkluderende, og mer åpne for å involvere flere ansatte i de avgjørelsene som må tas. Fremtidens selskaper vil være mindre hierarkiske enn før, og det vil bli viktigere å utvikle effektiv internkommunikasjon for å nå frem til de ansatte når viktige avgjørelser skal tas. Dette vil kreve pålitelige og trygge ledere med høy sosial intelligens og empatiske evner, ledere som er i stand til å balansere eiernes interesser, styrets krav, kundens ønsker og de ansattes drømmer.

En ny type ledere

Ledere med et purpose er ikke som tradisjonelle ledere, som vanligvis er mest opptatt av bunnlinja og kortsiktige finansielle fordeler. I stedet er de interessert i å skape en varig positiv effekt som kan kanaliseres tilbake til et bredt spekter av interessenter. Overgangene mellom dagens og morgendagens ledere vil kunne være litt flytende, men det er likevel enkelte egenskaper som fremtidens ledere bør ha:

  • Kubist-mentalitet. Det vil være viktig å kunne konseptualisere problemene fra mange synsvinkler. Ledere som har den fordelen at de kan forutse store endringer (disruption) vil være i stand til å reagere tidlig for å justere kursen, reagere på en passende måte og sette i verk nødvendige mottiltak.

  • Sosial intelligens. Ledere må være i stand til å vise empati og ta ting på sparket samtidig som de vedlikeholder en sterk visjon. De vil være folk som bryr seg om folk, selv om vi vil få både ekstroverte og introverte lederfigurer. Det de har til felles er at de setter menneskene først.

  • Tilgjengelighet i alle sammenhenger. Det er slutt på den tiden da kommunikasjon foregikk innenfor en rigid infrastruktur. Fremtidens ledere vil ha behov for å demonstrere sin evne til å kommunisere på et bredt spekter av plattformer og enheter. Å ha et naturlig forhold til, og en nysgjerrighet overfor, ny teknologi vil være en forutsetning.

  • Presisjon og perfeksjon. Fremtidens ledere vil stå overfor en ekstrem grad av integrert data- og robot-teknologi. Dette vil i stor grad forbedre effektiviteten og minske behovet for arbeidskraft , men det vil samtidig fordre en omhyggelig presisjon, siden menneskelige feil har det med å forstørres så fort de plasseres i komplekse databaser og CRM-systemer.

  • Årvåkenhet. Det vil være nødvendig for ledere å forutse og reagere på trender som er på vei, og gjøre noe med dem før de store forandringene er et faktum.

  • En kultur tuftet på purpose. Fremtidens ledere vil ha behov for å tillate talenter og hardt-arbeidende individer å vokse og utvikle seg slik at også de kan bli fremtidens ledere. Å skape en atmosfære av suksess vil ikke bare sørge for at selskapet vokser, men også forberede det på fremtidige utfordringer

 
Tabellen viser hvordan ledelsesstil endrer seg med tiden.

Tabellen viser hvordan ledelsesstil endrer seg med tiden.

 

Å skape en blomstrende kultur

[ctt_hbox link="e80Ns" via="no" ]I fremtiden vil foretakene handle om det å skape en blomstrende, integrert og harmonisk arbeidskultur.[/ctt_hbox] Det vil bli nødvendig å engasjere og bevare de menneskene som identifiserer seg med selskapets merkevare, verdier og purpose. For å bygge opp en kapabel og sterk arbeidsstokk kreves det at man ansetter mennesker som ikke nøyer seg med å møte opp i tide og sjekke hvilke arbeidsoppgaver de har fått. Ansatte nå til dags har et indre ønske om å være en del av selskapets suksess. De beste ideene blir kanskje ikke født i styrerommet, de kan like gjerne dukke opp i en kollegial fleip i selskapets treningsrom eller under lunsjen sammen med kolleger i kafeteriaen. Engasjement er nøkkelen til suksess for fremtidens firmaer. For å oppnå dette må selskapene skape en kultur preget av inspirasjon og tillit.

Selv om lederskap involverer mye mer enn å bare definere selskapets purpose og gjøre det levende, er disse to oppgavene utvilsomt meget viktige for en leder. Uten purpose har ikke lederne det nødvendige ankeret som må til for å prestere på topp. En leder må derfor ikke bare ha sitt eget purpose, men også arbeide for å avduke selskapets purpose. Purpose, det være seg personlig eller for et selskap, gir deg en kjøreplan som sørger for at du til enhver tid er på rett vei.

Både purposet og ledelsen trenger å utvikle seg, akkurat som selskapet og kulturen gjør det. Forandring er den nye regelen, og fremtidens ledere må være forberedt på kaos. Deres oppgave bør være å gjøre det til et kaos som har et formål, et purpose. Der fortidens ledere var opptatt av å eliminere avvikene, vil fremtidens ledere måtte lære seg å ta ting på sparket, tilpasse seg innovasjoner og takle konkurranse, selv når den kommer fra uventede steder. Fremtidens mest effektive ledere vil omfavne denne nye, kaotiske verdenen. Planlegging vil bli erstattet av intelligent respons. Et sterkt purpose vil være den nødvendige ledestjernen i dette uoversiktlige landskapet.

 
 
Previous
Previous

Hvorfor vil så mange spille ball med fotballen?

Next
Next

På tide arbeidsgivere forstår hva som engasjerer ansatte