Hvorfor er corporate branding viktig?

CoolGrey.jpg
 

Merkevarer er verdt langt mer enn umerkede varer. I tillegg viser historien gjennom nesten 100 år at folk foretrekker merkevarer hvis de kan få velge fritt.

 

Merkevarer har en nesten uvirkelig kraft på mennesker gjennom å kunne danne oppfatninger om tjenester, produkter og selskaper. De kan forme språk, og i noen tilfeller endre spilleregler, og helt sømløst knytte budskap, produkter og tjenestetilbud sammen på en slik måte at de leverer merverdi. I mange tilfeller så store merverdier at mange er misunnelige på de som evner å selge produkter med langt høyere lønnsomhet enn resten av markedet.

Stor lønnsomhet

Merkevarer er en visuell innkapsling av de unike emosjonelle egenskapene som folk tillegger et bestemt produkt eller tjeneste. De gir deg egenart og et eget fokus. Det man ofte trenger en lang presentasjon for å få frem, klarer merkevarer å si bare med sin tilstedeværelse. På brøkdelen av et sekund har de kommunisert sitt forhold til kvalitet, pris, innovasjon og andre viktige egenskaper. I det man blir eksponert for en sterk merkevare, assosierer man noen positive egenskaper som man er villig til å betale mer for. Og det er dette som skaper den største forskjellen mellom de beste merkevarene og resten.

Skape tilhørighet, identifisere seg

Bedrifters merkevarer har en identitet, og med den en personlighet som knytter ansatte, produkter, tjenester og kunder til organisasjonen. De starter en sosialiseringsprosess med sikte på å få mennesker til å identifisere seg med merkevaren - både i og utenfor organisasjonen. En merkevare er derfor så mye mer enn en logo. Den representerer kulturen i bedriften, den representerer forventninger til det bestående, men også til fremtiden. Derfor vil de merkevarene som blir ledet på en aktiv og bevisst måte skape større merverdier og lønnsomhet for eierne. Noen av disse verdiene kommer allerede etter meget kort tid.

Fokus, og en dypere mening

Sterke merkevarer er ekte, troverdige og kanskje viktigst, er gjennomsyret av et meningsfullt formål - et Purpose - utformet for å gi retning til den viktigste kommersielle eiendelen et selskap kan eie og beskytte. Hvis du fjernet identiteten fra merkevaren, ville du ikke lenger ha noen merkevare. Og uten et Purpose mangler du både retningen og selve grunnlaget til at merkevaren ble etablert. Hvorfor vi er til, er som oftest det som motiverer de ansatte til å gå på jobb hver dag og strekke seg litt lenger.

Kunder vil ikke bli skuffet

Kunder er ofte den åpenbare grunnen til at man utvikler sterke merkevarer for et selskap. Det å ha et kraftfullt ”salgsverktøy” som gjør at merkevaren nærmest selger seg selv har alltid vært et stort fortrinn. Et godt corporate brand - eller god merkevare for selskapet - hjelper til med å gjøre selskapet relevant overfor målgruppen, og det kan bidra til å gjøre produkter og produktporteføljer enklere å selge. Det er derfor av største viktighet å vite om merkevaren gjør den jobben som den er satt til å gjøre.

Ansatte ønsker tilhørighet

Det at ansatte velger å jobbe for attraktive arbeidsgivere, er noe man ikke tenker på når man har flere gode søkere enn det er ledige stillinger. Men om man opplever vanskeligheter med å få de beste kandidatene i bransjen, så merker man raskt at man har et problem og gjerne skulle virket som en magnet på beste kandidatene.

Investorer har følelser

At eiere og investorer er uten følelser, er feil. Hvordan kan man ellers si at man priser inn goodwill i en aksje, har høye eller lave forventninger til en aksje, eller gir en aksje en P/E i forhold til hva investormarkedet ”tror”. Å være attraktiv som corporate brand i investormarkedet er derfor av avgjørende betydning for å sikre tilførsel av kapital slik at man kan fortsette å investere og utvikle virksomheten. Den tilliten og de gode bånd merkevaren knytter til sine eiere og investorer, er de samme tillitsbåndene som man ellers ser merkevaren knytter til både ansatte og kunder.

Når vi nå vet at kunder foretrekker merkevarer fremfor varer og vet at lønnsomheten her er langt større, er det ikke et vanskelig regnestykke.

Det er derfor vi i Mission jobber for å utvikle suksessrike merkevarer som samler investorer, leverandører, ansatte og kunder mot ett felles meningsfylt formål.

5 spørsmål du bør stille deg

  1. Hvordan ser kundene på vår merkevare?

  2. Er vi i løpet av siste tiden blitt mer attraktive overfor våre eiere, ansatte og kunder?

  3. Ville du anbefale venner eller familie å begynne å jobbe i selskapet?

  4. Om du var investor og hadde 10 millioner å plassere, ville selskapet ditt være et åpenbart valg?

  5. Hva er det eventuelt som mangler?

 
Previous
Previous

Ok, så dere har fått dere en flott logo. Hva nå?

Next
Next

KAWS-effekten?! Hvordan en gatekunstner fra New York ble transformert til et globalt brand