TINE_Støvel-i-jord.jpg

TINE – Årsrapport

Integrert rapportering setter miljø og bærekraft på agendaen

 

Tjenester

Årsrapport

For TINE er det viktig å nå ut med informasjon og opplevelser av hverdagen i TINE. Det ligger et betydelig potensial i å bruke årsrapporter på nye måter, og det har vært viktig å få vist mulighetene til merkevarebygging av selskapet, både blant ansatte og øvrige interessenter.

Utfordring

I 2017 inngikk TINE og Mission et digitalt samarbeid, noe som har resultert i en ny og annerledes plattform for rapportering og presentasjon av selskapet. TINE er som Norges fremste leverandør av melkeprodukter opptatt av fotavtrykket de etterlater seg, og TINEs styre ønsker å sette bedriftens samfunnsrolle på dagsordenen. Denne strategien bygger på et tydelig forankret formål med fokus på bærekraft og langsiktige gevinster for bonden, kjøpmannen, forbrukeren – og miljøet. Målet har vært å bruke årsrapporten som format, pakket inn i et digitalt verktøy som og presentere TINEs rolle på en lettfattelig og engasjerende måte.

Løsning

Som et resultat av det solide grunnlaget fra 2017-rapporten, kan man nå ta en digital reise i TINE-land for året 2018. Mission hadde som mål å utvikle en intuitiv integrert rapport som gjenspeiler TINEs unike posisjon i det norske samfunnet på en realistisk måte. Gjennom informative videoer, lærerike animasjoner, tydelige kart og solide data klarer rapporten å få fram TINEs totale fotavtrykk på en effektiv og pedagogisk måte. Videre viser rapporten TINEs rolle som en markedsaktør som bygger broer mellom produsenter og forbrukere, og den løfter fram selskapets satsning på etisk verdiskapning og bærekraftig utvikling. Nytt for året var å lage en engelsk versjon av rapporten ettersom TINE er i ferd med å ta en internasjonal posisjon.

Resultat

Den nye digitale årsrapporten til TINE gjør det enklere for ansatte å få bedre oversikt over hele den verdikjeden de selv er en del av. Ledelsen bruker den digitale rapporten som et verktøy ifm selskapspresentasjoner, og salgsorganisasjonen bruker den aktivt ifm anbud. Verktøyet og rapporteringen har høstet meget gode tilbakemeldinger både internt og eksternt.

TINE vant gull i kategorien beste digitale årsrapport under Farmandprisen 2019.

Norges mest prestisjetunge årsrapportpris.

Tine sin årsrapport ble visualisert og digital slik at den kan brukes på flere plattformer knyttet til rapportering.

“Måten Mission har implementert og presentert bærekraftrapporten i den digitale årsrapporten vår, viser hvor dyktige de er til å gjøre et meget krevende tema engasjerende og interessant for en bred målgruppe.”

Bjørn Malm – Leder Bærekraft, TINE

(2018)

Gjennom å gjøre årsrapporten digital kan den enkelt brukes på mobil plattform og designet kommer tydelig frem.

“Vi ønsker å vise fram det indre liv i TINE på en lettfattelig måte. Derfor er verktøyet godt egnet til å presentere for eksempel TINEs arbeid med bærekraft, TINEs organisering eller finne nøkkeltall for ulike områder. Verktøyet egner seg derfor også til presentasjoner i møte med eksterne og som oppslagsverk.”

Lars Galtung – Kommunikasjonsdirektør, TINE

 
Tine ønsker å få frem det indre liv i bedriften. Mission gjorde dette gjennom å designe en årsrapport med en gjennomgående fotostil.

“Årsrapporten til TINE er bygget opp som et digitalt magasin. De ulike temaene vises på en måte som gjør det lett for hver enkelt å se sammenhenger eller fordype seg i det han eller hun er mest interessert i.”

Marius Holtmon – Designer, Mission

(2018)

Tine sin årsrapport ble designet slik at det er enkelt å navigere seg til riktig tema, men samtidig bruke den som et digitalt verktøy.
 
Tine sine arbeidere og historie kommer frem i årsrapporten gjennom visuelle bilder som uttrykker en grafisk profil.
Årsapporten skal være tilgjengelig på digitale plattformer. Bilder og design er tilpasset ipad.
På lageret jobber mange ansatte og det er viktig at årsrapporten også gir mening til dem. Designet skal gjøre det enkelt å forstå, men fortsatt ha muligheten til å gå i dybden.
I årsrapporten er deler av innhold visualisert på en måte som er enkel å forstå. Designet tydeliggjør informasjonen slik at det viktige fremkommer for Tine.
Den digitale årsrapporten kan leses på telefon og bidrar til fleksible løsninger.
Teksten fra CEO og innholdet fremkommer tydelig i årsrapporten sammen med et design som beskriver historien.
Tankbil fra Tine som kjører i et landlig landskap

La oss skape noe magisk sammen!

Previous
Previous

Grieg Seafood – Digital branding

Next
Next

Expo Nova – Retail branding