Narvesen_Helix_Sand.jpg

Narvesen – Merkevareidentitet

Fornyelse av en merkevare i møte med drastiske endringer i detaljhandelen

 

Narvesen er en convenience-kjede med mer enn 350 butikker i Norge. Kjeden serverer 200.000 kunder hver dag og tilbyr små og kjappe transaksjoner, fra kaffe og konfekt til magasiner og kinobilletter.

 

«Vårt samarbeid med Mission har tilført oss et nytt fokus. Resultatet er en mer positiv kundeopplevelse, en klar ledelse og sterk vekst.»


Stian Breivik
Kategori- og markedsdirektør, Reitan Convenience

(2021)

Utfordring

Det har gått 25 år siden sist Narvesen investerte i sin egen merkevare. Selv om de fortsatt har en sterk posisjon, forandrer ting seg fullstendig innen en bransje dominert av og redefinert av spesialister, rabattkjeder og netthandel. Mission fikk oppdraget med å vurdere situasjonen og komme med anbefalinger som skulle løfte merkevaren opp og frem.

Vi kom frem til at Narvesens eget innarbeidede formål om å være «Et lyspunkt i hverdagen» var et verdifullt premiss og en sterk grunnmur å bygge videre på. Dessverre har denne tankegangen vært forsømt, og vi ønsket derfor å blåse nytt liv i formålet. Rask tilgjengelighet er blitt en viktig luksusvare i vår tidshungrige verden. Dette er Narvesens styrke, og vi trengte å revitalisere det.

Løsning

Så hvordan pleier man kunderelasjoner kjappere enn det tar å kjøpe en pakke tyggegummi? Vi har utviklet et konsept som heter ”Flyt”, som henvender seg direkte til kundenes behov. Konseptet Flyt gir stor produktbredde, fristende valgmuligheter, enkel bevegelse i lokalet og raske transaksjoner. Flyt er som en frisk vind, vanskelig å ta på, men den kan føles overalt – visuelt, fysisk og ved hjelp av god service.

Som en del av vår fornyelse av butikkonseptet, trengte vi å ta tak i merkevareidentiteten, et ikon i norske gater. For å videreføre arven fra Narvesen, fortsatte vi å bruke den lett gjenkjennelige N-en, men bearbeidet den slik at den harmonerte med flyt-prinsippet. En svært viktig del av identiteten vil være skiltingen, så vi anstrengte oss for å balansere det nye uttrykket opp mot behovet for å være godt synlig i et uoverskuelig antall omgivelser.

Resultat

Kundebarometeret til Handelshøyskolen BI har målt kundetilfredshet og lojalitet i over 20 år, og omtrent 9.200 mennesker deltar i undersøkelsen. Her fikk Narvesen en klar førsteplass i kioskkategorien. Den nye merkevareidentiten rulles nå ut i 350 kiosker i Norge, og det er bare å glede seg.

Gjennom samarbeidet med Narvesen og designbyrået Mission har de laget en ny merkevareidentitet.
Samarbeidet Narvesen har med designbyrået Mission har designet en ny identitet og logo.
 

Levert

Kundeanalyse
Identitetssystem
Skiltsystem og wayfinding
Uniformer
Prototyper

 
Logotypen og designet som Mission har laget bidrar til sterkere merkevare og en ny identitet.
Logotypen til Narvesen kan brukes på så mange ulike platformer når den er designet på en visuell platform. Den skaper relasjoner og styrker merkevaren.

Helix

Det nye symbolet er både en bølge, når man ser den flatt på papiret, men også en 3-dimensjonal helix når man ser den fra andre vinkler. Med sine bølgende former og sin matematiske presisjon utgjør den både en N for Narvesen, men også et godt symbol for flyt, dynamikk og bevegelse. Dette gir oss en mengde spennende muligheter når vi tenker på digital kommunikasjon, enten det er på skjermer i butikken eller i appen du har med deg på mobilen.

 
Narvesen har nytt symbol og logo som kalles Helix. Dynamisk i digital kommunikasjon grunnet et bra visuelt design.
Narvesen sin nye logo er designet slik at den kan brukes i flere ulike retninger og kan bli en viktig del i merkevareidentiteten når Mission designer videre identitet for Narvesen.
Eksempler på hvordan Narvesen kan bruke logotypen som er designet av designbyrået Mission på flere måter. Her som poster med typografi.
Eksempel fra designbyrået hvordan logo kan vises på produkter for å styrke merkevare.

Hele spekteret

En mer moderne fargepalett ble introdusert, med toner som endrer seg gjennom spekteret, noe som reflekterer Narvesens variasjon og tilgjengelighet natt som dag. Typografi, layout og fotostil ble samordnet for å gi en allsidig identitet som er kapabel til å markedsføre nybrygget kaffe den ene dagen og siste nummer av Interiørmagasinet dagen etter. Den nye identiteten bidrar til en opplevelse som påvirker hvert eneste kontaktpunkt med kunden, fra smarttelefoner til fysisk butikk – følelsen av å være i flyt skal merkes overalt, hver gang.

 
Ved designprosess har vi ulike farger. Dette representerer merkevaren, identiteten og hvordan vi kan designe det visuelle fra byråsiden.
 
Ved butikkene til Narvesen kan vi designe visuelle plakater gjennom fargepaletten og vise produktinfo og logo sammen.
Gjennom designbyrået kan Narvesen ta med seg mange måter å bruke logotypen og merkevaren sin for å styrke posisjonen deres.
Ved markedsføring kan det brukes samme type farger og logotyper, men også designe digitale plakater som vises til kundene i farten.
Narvesen_Identity_IdentityManual_Mission.jpg
Design kan være så mangt, men samarbeidet mellom Narvesen og designbyrået Mission gjør at de kan bruke design og merkevareidentitet i ulike områder.
 
 
Narvesen har et bredt spekter av butikkløsninger. De kan bygge en klar merkevare gjennom bra design og det gjør at designbyrået de samarbeider med må være proffesjonelle.
I enkelte områder kan Narvesen bruke flagg og designe logo på ulike formater på en visuell pen måte gjennom samarbeidet med designbyrået Mission.
 

La oss skape noe magisk sammen!

Previous
Previous

Artbird – Merkevareidentitet

Next
Next

Skagerak Energi 2021