Tjenester / Purpose

Vi bygger merkevarer som engasjerer og inspirerer

Merkevarer som ikke engasjerer, bidrar til at folk blir likegyldige. For merkevarer som opererer i markeder med sterk konkurranse er dette en stor trussel. Det er derfor helt avgjørende å skape tette bånd til målgruppene og sikre at man spiller en viktig rolle i deres liv. På denne måten vil man kunne bidra til å skille seg fra konkurrentene og bygge en tydelig posisjon i markedet.

 

Retning og fokus

Å vite at det fins et større formål enn å tjene penger skaper engasjement hos de ansatte, noe som er avgjørende for å skape gode merkevareopplevelser for kundene. Sterke merkevarer er drevet av purpose. Purpose gir selskapet noe å samle seg om, og gir ansatte en tydelig retning og motivasjon. Den fokuserer alle sin innsats, og ressursene brukes mer effektivt. Vi benytter oss av våre egne utprøvde metoder for å avdekke eller fornye et selskaps purpose.

 

“Mission inntok en profesjonell og lyttende holdning til oppgaven og ikke minst, overbeviste med sin brede designkompetanse og omfattende erfaring.”

Ole Rølvaag
Markedsdirektør konsern - Eika Gruppen

(2021)

 

Vet du hvorfor selskapet du jobber i eksisterer - og hvorfor det er viktig for kundene dine?


Hvordan vi jobber

Vi benytter en innsiktsbasert prosess der vi guider deg gjennom et fast løp som vi har benyttet i mer enn 15 år.

Kundefordeler

  • Et verktøy for å skape motivasjon for hele organisasjonen

  • En mer relevant merkevare som engasjerer kundene

Hvor lang tid tar det

En normal prosess for utvikling av purpose vil vanligvis ta ca. 6-8 uker. Vi kan også kjøre fase 2 og 3 samlet som en sprintprosess over 5 arbeidsdager. Fase 1 vil da gjennomføres på 3-4 uker.

Utarbeidelse av Purpose metode for prosjekt
Daglig leder hos Mission sittende i møterom - Bård Annweiler
Ansatt hos Mission som skriver på tavle - Inki Annweiler

Vår prosess


① Innsikt

Vi starter arbeidet med å intervjue nøkkelpersoner for å sikre riktig forståelse. Dette vil samtidig bidra til at ansatte føler seg ivaretatt og involvert i prosessen. Det gjennomføres til slutt en spørreundersøkelse blant ansatte og kunder for å dokumentere dagens oppfattelser av merkevaren og kulturen i selskapet.

 
  • Dybdeintervjuer med ledelse, ansatte og kunder

  • Spørreundersøkelse ansatte – analyse av dagens kultur og medarbeiderlojalitet

  • Spørreundersøkelse kunder – analyse av dagens merkevareoppfattelse og lojalitet


② Definere

Basert på innsikten fra steg 1 gjennomfører vi en intern workshop. Her utvikler vi plattformen til purpose med utgangspunkt i selskapets strategi.

 

Purposeplattform som består av:

  • Kategoriforståelse

  • Målgruppedefinisjon

  • Verdiskaping

  • Passion


③ Utvikle

Mission utarbeider på bakgrunn av arbeidet i steg 2 utkast til purpose statement og story som vi bearbeider sammen med oppdragsgiver i workshop nummer 2.

 
  • Purpose statement

  • Purpose story

  • Workshop med ledelsen


④ Aktivere

Når purpose er godkjent vil vi sammen planlegge lansering overfor alle ansatte. Vi knytter ofte lanseringen til viktige milepæler for organisasjonen. Lanseringsplanene består av aktiviteter som skal informere, engasjere og integrere på tvers for å sikre eierskap i egen organisasjon.

 
  • Plan for lansering

  • Opplæring av nøkkelmedarbeidere

Prosjekter med Purpose

TINE

Når gode råd faktisk ikke er så dyre

Expo Nova

Å inspirere de ansatte til å skape fantastiske kundeopplevelser

Eika

Mange banker. Ett felles formål.

 

Snakk med oss om purpose!