Pedagogstudentene – Merkevareidentitet

Et formål som motiverer

 

Alle selskaper har et formål, selv om det ikke alltid er uttalt. Formålet er det som motiverer deg og gir fokus. Da vi startet samarbeidet med Pedagogstudentene, var ønsket om fokus og tydelighet i forhold til deres rolle overfor studentene blant de viktigste årsakene til at de ønsket en ny identitet.

Utfordring

Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet er Norges største fagorganisasjon for lærer- og pedagogstudenter med over 20 000 medlemmer. De jobber for at alle medlemmene skal få en best mulig utdanning, så de er klare for å gå ut i verdens viktigste yrke.

Før vi startet identitetsarbeidet, var det viktig for oss å avdekke formålet til Pedagogstudentene. Et tydelig definert formål har den særegne kvaliteten som gir organisasjoner og selskaper noe å samle seg om. Det skal bidra til fokus og hjelpe de som påtar seg verv til å prestere enda bedre. Et meningsfullt formål vil skape en mer emosjonell tilknytning til medlemmene, og gjøre det lettere å utvikle unike opplevelser for dem.

Løsning

Formålet vi utviklet handlet om alt det et medlemskap i Pedagogstudentene kan bidra til – fellesskap, samhold og tilhørighet. Det uttrykker også motivasjonen for studiet, og minner alle involverte om at læreryrket er verdens viktigste jobb. En logisk konsekvens av dette er at Pedagogstudentene må være verdens viktigste studenter!

Når formålet var på plass var det enklere å ta fatt på identitetsjobben. Valget av et yrke innenfor pedagogikk og utdanning inkluderer også en god dose omsorg – for utdanning, elever og fremtiden. Hjertet er et universelt symbol for nettopp dette. Snudd på siden blir det også en stor P. Uttrykket er lyst og lett med en varm fargepalett.

Resultat

Pedagogstudentene har fått et formål som aksentuerer hvor viktige de er i samfunnet, for studentene og for pedagogyrket. De har i tillegg fått en identitet som understreker dette, og som tåler tidens tann godt. Ulike budskap og tekster vil bidra til å holde identiteten levende og relevant, noe som er veldig viktig for en medlemsorganisasjon som er avhengig av å verve nye medlemmer hele tiden.

Det grunnlaget som nå er lagt synliggjør – overfor dagens og morgendagens studenter – at de har mye å være stolte av. Både som studenter og i sitt fremtidige yrke. På sikt vil en kontinuerlig påminnelse av hvor viktige lærere og lærerstudentene er kunne være med på å sørge for at denne yrkesgruppen blir bedre prioritert, ansett og belønnet.

Pedagogstudentene sin identitet er designet for å kjempe for fremtidens lærere.
 
Identiteten til pedagogstudentene visualiseres gjennom små merker og logo på ulike materiell.
 

“Løsningen er med på å underbygge fortellingen om hvem vi er og hva vi kjemper for, og den er med på å skape en felles retning i arbeidet med politikken og organisasjonen vår.”

Frank Aleksander Bræin – leder for Pedagogstudentene

(2019)

Som en verktøykasse for Pedagogstudentene etablerte vi en brandguide som mal for merkevaren.
 
Fargene som representerer Pedagogstudentene ble designet sammen med elevene. Det styrker merkevaren og gir en klar identitet.

«Mission har laget en identitet som passer perfekt til den organisasjonen vi er. Seriøs, men ikke selvhøytidelig. Akademisk, men leken. Fokusert, men allsidig. Størst, men opptatt av individene.»

Jonas Ohlgren Østvik – Rådgiver, organisasjon og verving

For å presentere identiteten til Pedagogstudentene ble det designet postere og bannere som knytter logo og innhold.
Identiteten til Pedagogstudentene er synlig på alle måter og det var viktig at Mission designet en visuell identitet som kan presenteres på bannere, flagg, postere.

Foto: Chris-Håvard Berge/Oclin

La oss skape noe magisk sammen!

Previous
Previous

Talent Norge – Merkevareidentitet

Next
Next

EVRY – Merkevareidentitet